A szakember szerint ez a rezsim a gyerekek legnagyobb ellenségévé nőtte ki magát. A beiskolázási kor leszállításával okozott bajokat csak fokoznák.
Mi történt? „Nehéz értékelni ezt a jogszabálytervezetet, mert szakmailag homályos, aki megalkotta, nem ért a gyerekekhez. Úgy tűnik, hogy iskolát akarnak csinálni az óvoda utolsó évéből, ami elfogadhatatlan. Ennek éppen az ellenkezőjét kellene csinálni, az óvodát kellene bevinni az iskolába” – mondta a Népszavának Gyarmathy Éva klinikai és neveléslélektani szakpszichológus az Óvodai Nevelés Országos Alapprogramjának (ONOAP) egy héttel ezelőtt megjelent tervezetéről, amelyet szombatig bocsátottak „társadalmi egyeztetésre”.
Miért fontos ez? Szakmai körökben a legnagyobb visszhangot a dokumentumnak az a része váltotta ki, amely szerint a három csoportnál nagyobb létszámú óvodák esetén létre kellene hozni egyfajta iskolaelőkészítő csoportot, a hivatalos indoklás szerint azért, hogy gördülékenyebben menjen az átmenet az óvoda és az iskola között. Mint arra a Civil Közoktatási Platform felhívta a figyelmet, az iskolaelőkészítés érdekében az oktatásirányítás feláldozza a vegyes életkorú csoportokat is ‒ legalábbis azokban a nagylétszámú vegyes csoportos óvodákban, ahol lehetőség van három csoport kialakítására.
Mi következik ebből? Ha nem jön össze a törvényben előírt minimális a 13 fős létszám az adott évben tankötelessé váló gyerekekből, abban az esetben a saját, megszokott, vegyes csoportjában kell ezeket a fejlesztéseket az óvodapedagógusnak elvégezni. Ugyanúgy, ahogy egyébként ezt most is teszik. Egy tisztességesen és becsületesen dolgozó óvodapedagógus így is, úgy is differenciál, hiszen egy korcsoporton belül sincs két egyforma képességű kisgyerek.