Az elmúlt pár évben rengeteg cseh cég, köztük több webáruház érkezett a magyar piacra. Bár a felhasználók nem mindig tudják, hogy éppen cseh céggel van dolguk, a webáruházak között kiemelkedően sok a sikertörténet. Közel ugyanakkora lakosságszám mellett a cseh e-kereskedelmi vállalatok forgalma 2021-ben 3500 milliárd forint volt, míg a magyar piacé 1200 milliárd forint.
Mi lehet a siker oka? Erről is kérdeztük Rédey Ivánt, a CEE régió piacvezető webáruházkészítő-rendszere, a Shoptet magyarországi country managerét.
„Konferenciákon, fórumokon szokták mondani, hogy az e-kereskedelemben a csehek 5-6 évvel járnak előttünk. Ennek egyik oka az lehet, hogy a cseh emberek sokkal nyitottabbak a vállalkozások indítására. Sokkal több mindent hajlandóak saját maguk megcsinálni, egyértelműen látható például, hogy a magyarokhoz képest jóval többen készítik el önerőből a webáruházukat.”
A szakember szerint fontos alap az is, hogy Csehországban előrehaladottabb a digitalizáció, a lakosság jó része már a hatóságokkal is digitálisan kommunikál, és ugyanígy segít, hogy a magyarországinál kisebb a félelem az online fizetéssel szemben.
Komplex megoldások
Lemaradásunk viszont részben előny is: bár a magyar piac egyelőre kisebb, a növekedése gyorsabb. A Shoptetnél természetes lépés volt, hogy Magyarországra jönnek, hogy itt is önálló irodát, ügyfélszolgálatot nyitnak. „Egyrészt közel van, egy régióban vagyunk, másrészt a Shoptet magyarországi piacralépése előttig több mint 400 Shoptet platformon működő cseh és szlovák webáruház összesen 1,3 milliárd forint értékben értékesített Magyarországra” – mondja Iván.
A Shoptet tavaly év végén magyar ügyfélszolgálatot nyitott – a minőségi ügyfélszolgálat talán a cseh cégek sikerességének egyik titka. „Magyarországon jobban igénylik az ügyfelek a törődést, hogy mellettük legyünk a webáruház létrehozása során. Sokszor találkozunk olyannal, hogy a potenciális ügyfél elindítja ugyan a próbaáruházat, de megtorpan a folyamatban, ezért felhívja az ügyfélszolgálatot” – meséli a country manager.
Magyar–cseh kapcsolatok
De a Shoptet nemcsak a magyarországi piacra lépést gondolja komolyan: szeretnének segíteni a Csehországban vagy Szlovákiában terjeszkedést tervező magyar cégeknek is. „Nagyon fontos, hogy ha külföldre megyünk, vegyük komolyan a helyi nyelvi igényeket, mert a csupán google fordítóval készült oldalak nem keltenek bizalmat a potenciális vásárlókban. Nem kell túlgondolni, sok olyan partnercég van, ahol segítséget kaphatunk a lokalizációban” – mondja Iván. „Egy magyar raktárból ki lehet szolgálni a cseh, a szlovák vagy akár az osztrák és a lengyel piacot is. Akár ki se kell utazni, vannak olyan fulfillment cégek, akik ezt megteszik helyettünk” – mondja Iván. A Shoptet a külföldi terjeszkedésben ráadásul azzal is tud segíteni, hogy már három országban van a fentiekre szakosodott, bevált partnerhálózata.
„Ha egy sikeres magyar vállalkozó úgy érzi, azzal tud nagyot nőni, ha kilép a komfortzónájából, és belép a nemzetközi piacra, akkor elég, ha felkeres bennünket. Kis túlzással, a lakását sem kell elhagynia, csak nyit nálunk egy webáruházat, a rendszerünkben pedig számos olyan alkalmazás megtalálható, ami lehetővé teszi a nemzetközi értékesítést. Természetesen a nyelvi nehézségek leküzdésében, a helyi adózásban, a szállításban vagy a raktározási kérdésekben is segítünk. Ehhez a partnerhálózatunkban levő szakértőket is bárki igénybe tudja venni, de persze az ügyfélszolgálatunk is mindent megtesz, hogy eligazítsa a nemzetközi kihívásokkal szembesülő vállalkozásokat” – zárja a beszélgetést Rédey Iván.