A Rossmann magyarországi vezetése a tavaszi első hullámtól kezdve az előre menekülést választotta: egy üzletet sem zártak be, egy munkatársat sem küldtek el, sőt, folyamatosan fejlesztenek. A két ügyvezetőnek, Flórián Lászlónak és Németh Kornélnak tavasszal volt pár álmatlan éjszakája, de a lendület most nagyobb, mint valaha: egyszerre erősítik meg az online és az offline jelenlétet, és fejlesztik a logisztikát.
„Tavaly tavasszal hirtelen kellett felkészülni minden eshetőségre. Bár minden üzletünk nyitva volt, volt olyan hónapunk, amikor 10% felett volt a forgalomcsökkenés, pedig év elején 20%-os növekedéssel indultunk” – mondja Flórán László, aki az operatív területekért felel a működésben. Hozzá tartoznak az üzletek, a szortminent, az árpolitika, a marketing. 2020 márciusában azonnal válságértekezletet tartottak, eredetileg 3-4 hónapra számoltak a járványhelyzettel. „Először pénzügyileg stabilizáltuk a céget, csökkentettük a megrendeléseket. Aztán eldöntöttük, hogy senkit nem küldünk el, a próbaidős munkatársainkat sem, és egy üzletet sem zárunk be. Szeretnénk, ha a Rossmann továbbra is mint megbízható, stabil munkáltató élne a köztudatban. Itthon az elsők között hoztunk az üzleteinkben olyan szigorú egészségvédelmi intézkedéseket, mint a rendszeres tesztelés, vagy a plexi falak felhúzása a kasszákhoz” – mondja László, majd hozzáteszi: a jó munkaerő hihetetlen versenyelőny, évek munkája felépíteni egy ilyen jó csapatot. A magyar Rossmannál közel kétezren dolgoznak több mint 130 város 222 boltjában.
„Egyértelmű volt, hogy a fejlődést választjuk. Menedzsment szinten összekovácsolt minket a válsághelyzet, hirtelen kezdtünk el teljesen új belső kommunikációs megoldásokkal élni. A munkatársaink számára készített rendszeres vezetői videós bejelentkezésekbe mára teljesen belejöttünk. Egyértelmű, hogy nem a videók minősége, hanem a tartalom a lényeg. Nem az érdekli a munkatársakat, hogy gyűrött az inged, többre értékelik a közvetlenséget, a spontán hangnemet. Az irodai munkatársak esetében sikerült a home office átállás és az online tréningeket is megtartjuk a jövőben” – mondja Németh Kornél, aki a háttérterületek fejlesztéséért, a támogató funkciókért, , revízióért, logisztikáért, HR és pénzügyi területekért felel. A fontos döntéseket ők ketten a menedzsmenttel együtt hozzák meg, az anyacég nemigen szól bele a helyi kérdésekbe. „Nálunk a lokális menedzsmentnek van nagy szerepe, nagy a bizalom felénk. Mire a nemzetközi központban felemelték a telefont, hogy kell-e segítség, már megemeltük a hitelkeretet” – mondja László.
Erősödés online és offline
A mindennapi élet átalakulása természetesen a Rossmann forgalmában is nagy változásokat hozott. A napi négyszáz online vásárlásból olykor 4-5 ezer lett, amire munkatársak átcsoportosításával és fejlesztésekkel válaszoltak. Megváltozott a kategóriamix – hirtelen felrobbant a tisztítószerek és táplálékkiegészítők iránti kereslet – ez az elején komoly hiányokat eredményezett. „Mi amellett döntöttünk, hogy nem vesszük le a választék nagy részét a webshopról, mint a konkurencia, hanem vállaljuk, hogy esetleg hosszabb lesz a kiszállítási idő. A nagyobb falatot választottuk, voltak hetek, amikor nem aludtunk jól” – utal Kornél a kezdeti nehézségekre. Most épp egy új szolgáltatáson dolgoznak, amely keretein belül akár az online megrendelés napján kiszállítják a csomagokat a vásárlók részére, egyelőre Budapest kijelölt kerületeiben – év végére Budapest teljes területe a cél Az online felülettel párhuzamosan offline is kiugró fejlesztéseket terveznek.
„Idén akár több, mint 15 új boltot nyitunk, ez jóval több, mint az elmúlt években. Kihasználjuk azt is, hogy most lokációban is találni jobb lehetőségeket, hiszen kisebb a lendület az iparágban” – mondja László. A logisztikai központtól nem messze egy automatizált raktárat terveznek építeni 2024-re. Mind árbevétel, mind létszám szempontból egyre közelebb vannak a TOP 100 vállalathoz Magyarországon. Jelenleg egy humánpolitikai terven is dolgoznak, hogy employer branding szempontjából még pozitívabb kép alakuljon ki a vállalatról. 1,5 éve bevezettek egy teljesen újszerű törzsvásárlói rendszert, amire eddig 1,3 millióan regisztráltak. „Egyre közelebb jutunk a vásárlóink személyes megismeréséhez, így haladunk a mass marketingtől az big data alapú egyedi marketing felé” – mondják.