A Colonnade Biztosító a kanadai Fairfax Financial Holdings leányvállalataként közel negyedik éve van jelen a hazai piacon. Az ország legfiatalabb biztosítója a klasszikus biztosítási termékpaletta mellett a jövő kockázataira is fókuszál: például a cyberbiztosítások magyarországi piacának egyik meghatározó szereplője.
A luxemburgi bejegyzésű Colonnade Insurance S. A. Magyarországi Fióktelepe megalapítása után, 2016 februárjától, a QBE cseh, szlovák és magyar fióktelepek portfóliójának felvásárlásával lépett be régiónkba, majd az AIG kelet-közép-európai portfóliójának átvételével növelte jelenlétét a CEE és hazai biztosítási piacon.
„A kezdet az útkeresés időszaka is volt egyben, hiszen egy lakossági termékekkel és karakterisztikákkal bíró biztosító mellé egy nagyon erős közép- és nagyvállalati portfóliót vettünk át” — mondja Kovács Gábor, a magyarországi fióktelep vezetője. „Az AIG-tranzakciónál már hat országról beszélünk, amely jóval nagyobb volument jelentett mind a lakossági, mind a vállalati ügyfeleket tekintve. Munkatársaink száma is jelentősen nőtt, így egy ponton meg kellett állnunk, és meg kellett határoznunk, hogy kik vagyunk és milyen szegmensben haladunk tovább.”
A klasszikus vállalati vagyon-, felelősség- és baleset-biztosítások mellett, a lakossági biztosítások is széles skálán mozognak a portfólióban. A kezdeti csomag hangsúlyos része volt az ATLASZ utasbiztosítás, amely nagy múltra tekint vissza, és egyben piacvezetőnek számít az utasbiztosítási termékek között – nem volt kérdés, hogy az átvétel után is megmarad-e. Egy sikeres vállalat működtetéséhez azonban folyamatos megújulásra és fejlődésre is szükség van. Ezért vezettek be a piacra olyan előremutató termékeket, amelyek a jövőben fontosak lehetnek. Így került be a termékpalettába a cyberkockázatokra fedezet nyújtó biztosítás, mert az ilyen jellegű események — a cég szerint — a következő években jóval gyakrabban fognak előfordulni, és e kockázat kezelése sokkal nagyobb hangsúlyt kap majd, mint most.
„A cyberbiztosítások még igencsak gyerekcipőben járnak itthon. A cégek biztosítási portfóliója általában kimerül egy vagyon- és felelősségbiztosításban, amihez még hozzájönnek a gépjármű-biztosítások, esetleg egy csoportos baleset-biztosítás, de többre nem feltétlenül gondolnak. Tartanak az új termékektől, még akkor is, ha azok egy merőben új és kifejezetten komoly kockázatot fednének le” — mondja a vezető. A cyber típusú kockázatok spektruma széles, hiszen ha egy cég esetén csak az adatvédelmi felelősséget nézzük, elképesztő kockázatot és költséget képvisel, ha a személyes adatok kezelésébe hiba csúszik. De a konkrét IT-rendszer, vagy akár az egész cég működését veszélyeztető vírus-, vagy más rosszindulatú támadás esetén felmerülő költségekre is fedezetet nyújt egy ilyen biztosítás. Magánemberként is van cyberkockázatunk, hiszen egy vírustámadás következménye lehet egy elromlott laptop vagy telefon, de érheti gyermekünket vagy más családtagunkat zaklatás is a közösségi felületeken, amikor jogi tanácsra, netán pszichológiai segítségre, az ellátás térítésére van szükség.
„Itthon még mindig kicsit negatív a biztosítók megítélése, és a szakma felelőssége, hogy miként tudja ezt jó szolgáltatásokkal javítani. Mi a kiutat a termékek érthető nyelvezetében, a biztosítási feltételrendszer rövidségében, a gyorsaságban és a személyre szabottságban látjuk. Ha ezek megvannak, akkor hatékonyabb a kárrendezési folyamat is” – mondja Kovács Gábor. „Vállalatoknál nagyon fontos, hogy tényleg azt kapják, ami az ő saját kockázatukat kezeli, attól se többet, se kevesebbet. A lakossági ügyfeleinknél mi egyszerűen fogalmazzuk meg az ügyfélélményt: legyen a termék fekete-fehér, az ügyfél tudjon egy gombnyomással fizetni, nagyon könnyen bejelenteni a kárt, és egyszerűen pénzt kapni tőlünk.”
A kárrendezési folyamatot már robotizált adminisztráció kezdi, az utasbiztosítás asszisztenciája pedig nem kiszervezetten, hanem házon belül, saját kollégákkal működik. Hiszen a fedezet sokszor nem is csak a pénzbeli kártérítésről szól, hanem olyan nehéz helyzetekről, amikor az ügyfél nem tudja, mit csináljon, merre menjen – és akkor kell, hogy legyen egy igazán jó asszisztencia a zsebében. Ehhez azonban szükség van azokra a jól képzett és motivált szakértő kollégákra, akik nélkül egyetlen cég sem működhet sokáig hatékonyan.
„A Fairfax csoport 30 éve működik ugyanazokkal az irányelvekkel, és bár decentralizáltak vagyunk, ezek az iránymutatások a mi mindennapi működésünket is meghatározzák. Ilyenek például, hogy kísérletezünk és merünk kiszámított kockázatot vállalni. Hibázhatunk, de ugyanazt a hibát kétszer megpróbáljuk nem elkövetni. Az őszinteség és az integritás mindenek felett áll, beleértve az üzleti érdekeket is. Keményen dolgozunk, de tartjuk a munka és család egyensúlyát. Ezek szem előtt tartásával munkálkodunk azon, hogy a Colonnade márka minél több ügyfél számára hosszú távon jelentsen minőséget.”
- A Colonnade árbevétele: 2017-ben 106 millió euró, 2018-ban 160,5 millió euró
- Jelenlét 7 országban: Magyarország, Bulgária, Csehország, Lengyelország, Románia, Szlovákia, Ukrajna és Luxemburg
- Közel 500 szakértő munkatárs a CEE régióban, 130 a magyarországi fióktelepen
- 46.045 darab kifizetett kárigény 2018-ban