Nagy átalakuláson ment át a digitális fizetési infrastruktúra Magyarországon az elmúlt két évben: az innovatív megoldások megjelenése hatalmas lökést adott a piacnak. Szász Ferenc, a Mastercard üzletfejlesztési vezetője szerint fizetési evolúcióban nincs megállás, és erre a teljes piacnak reagálnia kell.
Lassan két éve, hogy elindították az infrastruktúra-fejlesztési programjukat azzal a nem kis vállalással, hogy megduplázzák a kártyaelfogadóhelyek számát Magyarországon. Hogy áll most ez a folyamat?
Ha szigorúan a számok nyelvén kell válaszolnom, akkor is jól látható a változás: az indulás óta 32 bank és pénzügyi szolgáltató csatlakozott a programhoz, és több mint 100 ezer POS terminál került ki a hazai kereskedőkhöz országszerte. Ezzel az ezer főre jutó terminálok száma 17-ről 25,7-re nőtt, és ami nagyon fontos, Budapest mellett vidéken is számos helyen lehetővé vált a bankkártyás fizetés. Tehát a duplázást még nem értük el, de elmondhatjuk, hogy nagy lépésekkel haladunk a cél felé.
Ebben azért fontos szerepe volt a szabályozásnak is, nem?
Kétségtelenül nagyon fontos szerepe volt, van és lesz a szabályozói oldalnak. A 2021. január elsejével életbe lépett törvény – amely kötelezi az online kasszát használó kereskedőket, hogy elektronikus fizetési lehetőséget biztosítsanak az üzletükben – katalizálta a digitális fizetések terjedését. Az elfogadók és a szolgáltatók felkészültsége kulcsfontosságú volt a hirtelen megnövekedett igények kiszolgálásában. Ezt segítette a Doppio program; a digitális onboarding, valamint az új POS terminál megoldások honosítása időben érkezett.
Mindezek mellett az önállóan, illetve a piaci szereplőkkel közösen végzett kommunikáció és edukáció eredményezte a sikert, a kimagasló eredményeket.
Milyen kézzelfogható előnyöket jelent a Mastercard programja az egyes kereskedők számára?
A programból a kereskedők és a kártyabirtokosok egyaránt profitáltak. Az üzletek a korábbi több hét helyett mindössze néhány nap alatt hozzájuthatnak a kártyaterminálhoz, a papíralapú igénylési folyamat pedig digitálissá vált. Megjelentek olyan új technológiák, terminál megoldások, amelyek a kereskedői igényekhez, használathoz igazodnak.
Emiatt a vásárlók is lényegesen több üzletben fizethetnek már kártyájukkal; kicsi-nagy, színes, érintőképernyős terminálokon vagy akár egy Android-alapú okostelefonon – a Telefonterminálon – olyan kereskedőknél, akik korábban kizárólag a készpénzes fizetési módot ajánlották. (Akár egy Android-alapú okostelefon is használható POS terminálként, külön extra eszköz nélkül, ez a Telefonterminál megoldás).
Milyen jövő előtt áll a digitális fizetéstechnológia és az elfogadás?
A Mastercard nem áll meg, 2022-ben is folytatjuk a programot. Az érintésmentes fizetés egyértelműen a leginkább preferált digitális fizetési forma a klasszikus bolti környezetben. Mind a vásárlói, mind pedig az elfogadói oldalon, a terminálok esetében egyre nagyobb szerephez jutnak az okostelefonok. A mostani trendek azt mutatják, hogy az okostelefonnal való fizetés lesz meghatározó a jövőben, de már belátható az az időszak is, amikor a fizetési folyamat teljesen „láthatatlanná” válik, vagyis a check in lesz maga a check out. A boltba, étterembe érkezve telefonunkkal bejelentkezünk, azonosítjuk magunkat egy applikáció segítségével. A polcról levesszük a terméket vagy megrendeljük az ételt, és a fizetés az előre regisztrált kártyánkkal történik a háttérben, távozáskor. Kicsi futurisztikusnak tűnhet az egész folyamat, de ha jobban megnézzük, ez nem is annyira a távoli jövő, hiszen itthon is találkozhattunk ezzel a megoldással, a közösségi autózás, rollerezés során. (X)