A tárgyalásra érkező, kiemelten fontos partner beparkol az irodaház mélygarázsába, csatlakoztatja elektromos autóját az ott elhelyezett töltőre, majd egy óra múlva szinte teljesen feltöltött járművel és a VIP bánásmód jóleső érzésével távozhat – ez nem utópia, hiszen ma már létezik olyan digitális megoldás, amivel az aktuális felhasználói igényekhez alkalmazkodva lehet menedzselni az e-autók töltését. A világ legfenntarthatóbb vállalata, a Schneider Electric már elő is rukkolt egy ilyen rendszerrel, mely a villamos hálózat kapacitásának bővítése nélkül tudja kezelni a növekvő energiaigényeket, ráadásul új szolgáltatások bevezetésére is lehetőséget kínál.
Irodaházak vagy bevásárlóközpontok mélygarázsában járva egyre gyakrabban láthatjuk, hogy a telepített töltőkön az ott dolgozók, vagy a bevásárlást intézők elektromos autóikat töltik, amíg az épületben tartózkodnak. Egyelőre ugyan még viszonylag kevesen élnek ezzel a lehetőséggel, de az e-autók gyors ütemben terjednek, ami értelemszerűen a töltési igények növekedését hozza magával.
Ma még talán nem jelent problémát egy irodaház, pláza, vagy akár társasház esetében, hogy egyszerre 2-3 járművet töltenek a hálózatáról, de már most érdemes felkészülni arra, hogy pár éven belül egyszerre akár több tucat autót csatlakoztathatnak tulajdonosai egyugyanazon rendszerhez. Ha szerencsés az épület üzemeltetője, akkor csak az áramszolgáltatóval megkötött szerződésben szereplő kereteket lépi át egy ilyen esetben, de ennél sokkal rosszabb forgatókönyv is létezik, akár áramszünet is bekövetkezhet. Erre a kihívásra nem feltétlenül a villamos hálózat névleges teljesítményének növelése jelentheti a megoldást, hiszen erre nem is mindig van lehetőség. A világ legfenntarthatóbb vállalatának választott Schneider Electric szerint érdemesebb egy intelligens digitális megoldást bevetni, ami a rendszer bővítése nélkül is képes kezelni a problémát.
Az e-autók töltésének menedzselését támogató rendszerek, az LMS-ek (Load Management System) az előzetesen beállított paraméterek alapján dinamikusan, az adott épület pillanatnyi energiaigényének megfelelően képesek szabályozni az e-autók töltői által felhasználható teljesítményt. A megoldás alkalmazásával az ingatlan üzemeltetői biztosak lehetnek abban, hogy nem lépik túl a teljesítménykorlátokat, és a túlzott terhelés nem okoz problémát a villamos rendszerben. Egy ilyen rendszer – mint például a Schneider Electric által fejlesztett EV-Charging Expert – a biztonságos töltés feltételeinek megteremtése mellett további szolgáltatások bevezetésének lehetőségét is kínálja. „A megoldás révén akár prémium töltési jog is biztosítható, vagyis például egy irodaház esetében fel lehet kínálni a bérlőknek azt az opciót, hogy némi plusz költségért cserébe a munkatársai vagy a vendégei elsőbbséget élveznek a töltési kapacitás elosztása során. Ez a gyakorlatban azt jelentheti, hogy az elsőbbségi töltési joggal rendelkezők akár már egy egyórás tárgyalás alatt is teljes kapacitással tölthetik gépjárműveiket, míg azok, akik ezzel a prioritással nem rendelkeznek, a rendelkezésre álló kapacitások függvényében vehetnek fel áramot autóikba. Az általunk kínált LMS telepítése viszonylag egyszerű, a kezelése pedig egy webes felületen keresztül történhet” – mondta el Racsek Dániel, a Schneider Electric EcoStruxure üzletfejlesztési és értékesítési igazgatója.
A Schneider Electric által fejlesztett EV-Charging Expert LMS rendszer hazai tesztelése a vállalat magyarországi központjának helyet adó Nordic Light irodaházban lesz, a megoldást 2022 elejétől használják majd.(x)