Bár itthon kevesen ismerik a Lactalis nevet, a tejtermékgyártó vállalat olyan márkái, mint a Président, Leerdammer, Parmalat, Galbani már biztosan ismerősebben csengenek. A francia gyökerű cég magyar leányvállalata itthon is az iparág vezetői között van, lassan 20 éve töretlenül növekedve. Az anyavállalatot 1933-ban alapította André Besnier, aki kezdetben egy kis camembert sajt manufaktúrát üzemeltetett Franciaországban. A cég irányítása ma is a család kezében van, a nemzetközi vállalatot a harmadik generáció vezeti. Éves 28,3 milliárd eurós forgalmukkal mára világelsők a tejtermékek és a sajtok piacán. A magyar leányvállalat ügyvezető igazgatójával, Tóth-Zsiga Bencével beszélgettünk a cég múltjáról, jelenéről és jövőjéről.
„Kevés vezető világvállalat büszkélkedhet azzal, hogy hosszú évtizedeken át változatlan értékrend határozza meg a működését. Természetesen az idők során az üzleti célok, a megoldandó problémák komplexitása és a cég mérete folyamatosan változott, de a vállalati kultúra és a családi örökség továbbra is meghatározó maradt. Emmanuel Besnier minden évben, a nagyapjához hasonlóan, tart egy évértékelővel egybekötött újévi köszöntőt Lavalban, ahol az első camembert sajtot készítették. A helyszín anno egy rámpa volt az üzem bejáratánál, ma egy rendezvénycsarnok több száz fő részvételével, ám a családias hangulat mégis megvan” – meséli Tóth-Zsiga Bence, aki maga is második generációs, ami a tejipart illeti. Édesapja a tejiparban dolgozott, így 80-as években általános iskolás korában a nyári szünetekben több hetet töltött a váci tejüzemben. Máig kitörölhetetlen emlék számára a túró jellegzetesen édeskés illata, amikor a túrókádból leengedik az alvadékot a csepegtető kocsikba. A Président termékeket franciaországi tanulmányai során ismerte és szerette meg, így amikor 2004-ben felvették vele a kapcsolatot, hogy sales managert keresnek a magyar piacra, egy percig sem habozott elfogadni az ajánlatot. Ma lassan 20 éve dolgozik a Lactalis magyar leányvállalatánál.
A sajtok és a minőségi tejtermékek nagykövetei szeretnénk lenni, és elősegíteni az eredeti receptúra alapján készült tejtermékek fogyasztását. A Lactalis folyamatosan dolgozik termékkínálatának fejlesztésén, a nemzetközi terjeszkedések során pedig mindig figyelembe vesszük a helyi értékeket és szokásokat.”
Lokális értékek és fenntarthatóság
Magyarországon 2004 óta forgalmaz termékeket a vállalat, 2007-ben pedig megalapították a Lactalis Hungária Kft.-t, ami folyamatos portfólióbővítéssel vált a magyar tejipar egyik meghatározó szereplőjévé. A cég számos prémium márkát, mint a Président, Parmalat, Leerdammer és Galbani forgalmaz, emellett helyi termékeket is gyárt.
„A Kuntej Zrt. 2015-ös felvásárlásával a Lactalis megerősítette hazai pozícióját a magyar tejiparban, és a tiszafüredi üzem révén a régió egyik legnagyobb munkáltatójává és nyerstej-felvásárlójává vált. Az átvett üzemet az energiahatékonyság és környezetvédelem jegyében folyamatosan korszerűsítjük, alternatív energiaforrásokat használunk, és csökkentjük a műanyagfelhasználást a csomagolásban. Míg több más nemzetközi tejipari nagyvállalat kivonult a hazai termelésből az elmúlt évtizedekben, mi aktívan befektetünk és fejlesztünk. Mára az ország egyik legnagyobb túrógyártó vállalatává nőttük ki magunkat, és tejet, tejfölt, kefirt és joghurtot is gyártunk helyi élelmiszerláncoknak, emellett folyamatosan bővítjük az itthoni portfóliónkat is. Hiszem, hogy a magyar tejipar jövőjét a feldolgozóipar technológiai színvonalának fejlesztése határozza meg – mi is ezen dolgozunk jelenleg” – mondja Tóth-Zsiga Bence.