Akinek valaha is volt sűrű időszak az életében, amikor csak úgy pörögtek egymás után a napok, a hetek, az könnyen megélhette azt a kellemetlenül zavaró érzést, hogy valóban rendkívül gyorsan el tud rohanni mellettünk az élet. A helyzet azonban az, hogy nem csak az idő múlik körülöttünk. Talán észre sem vesszük, hogy ezzel együtt a klímaváltozás, bolygónk elmúlásának veszélye is a mindennapjaink részévé vált. Pedig elég csak arra gondolnunk, hogy egyre ritkább az igazi fehér karácsony az utóbbi évtizedekben. Világunk egyre több szereplője mozdul meg és vesz részt abban, hogy az unokáink számára is lehessen jövő. Az infokommunikációs szektor megoldásaival alig másfél évtized alatt 12 gigatonnával csökkenthető a szén-dioxid kibocsátás. Ez 2000 magyarországnyi éves kibocsátással egyenlő. Ennyit már hozzátehetünk a következő generáció jövőjéhez.
Szinte napra pontosan két évvel ezelőtt, 2015-ben Párizsban jöttek össze a világ vezetői azért, hogy leüljenek komolyan beszélni a klímaváltozás hatásairól, és együtt álljanak ki a klímavédelem mellett. Kedves, békés, hátradőlős diskurzusra nem igazán volt lehetőség, ugyanis a rendelkezésre álló adatok szerint a Föld előtt egy klímakatasztrófa veszélye tornyosul, ami könnyen végzetes lehet az élővilág nagy részére nézve. Ha nem változik semmi. Éppen ezért született meg a Párizsi Klímaegyezmény, amely szerint a globális átlaghőmérséklet növekedésének legfeljebb 2, de lehetőség szerint 1,5 fok alatt kell maradnia. Ennek egyik záloga az éghajlatváltozás ütemét felgyorsító szén-dioxid-kibocsátásának radikális csökkentése. Ez a cél nyert megerősítést a legutóbbi, novemberi klímacsúcson Bonnban is. Erre a kihívásra kell reagálniuk az országok kormányainak és a nagyvállalatoknak ugyanúgy, ahogy a mindennapok emberének is.
Bár az infokommunikációs (ICT) vállalatok a kibocsátott szén-dioxid mindössze két százalékáért felelnek, mégis a szolgáltatásaikon és termékeiken keresztül sokkal mélyebben beépülnek a mindennapjainkba, és így jobban odafigyelünk rájuk, mint más iparágak képviselőire. Hogy mást ne mondjunk, elég csak a Facebookra, a Google-re, vagy az Apple-re gondolni, amelyek mind komoly lépéseket tesznek a karbonsemleges működés érdekében. A Google például az idei évtől minden adatközpontját és irodáját kizárólag zöldárammal működteti, míg az Apple egymás után építi a biogáz üzemet (Észak-Karolinában), a vízierőműveket (Oregonban), továbbá a naperőműves rendszereket (Nevadában és Arizonában). Kevés olyan szektor van még a világon, amely akkora hatást tud gyakorolni a mindennapi emberek gondolkodására, szokásaira, mint az ICT. Tulajdonképpen az iparágak véleményvezéréről van szó. Így külön hangsúlyos az, hogy csak az ICT szektor által nyújtott megoldásokkal 2030-ra több mint 12 gigatonnával csökkenthetjük a kibocsátást. Csak hogy érzékeltessük: ez Magyarország éves kibocsátásának kétezerszerese! Ráadásul az infokommunikációs szolgáltatások, különböző digitális-, okos- és egyéb megoldások mind-mind kiemelkedő szerepet játszanak abban, hogy az ENSZ Fenntartható fejlődési céljainak megfelelően enyhülhessenek a globális éghajlati változások. Tulajdonképpen észre sem vesszük, de a kezünkben lévő infokommunikációs eszközökkel és megoldásokkal mi magunk is részeseivé válunk a klímakatasztrófa megelőzésének.
A karbonsemleges működés elérése nem kis kihívást jelent egy vállalat számára, de ez nem jelenti azt, hogy megoldhatatlan vagy gazdaságilag nem megtérülő befektetés lenne. Sőt. A helyzet éppen az, hogy azok a vállalatok, amelyek a saját kibocsátásuk csökkentésébe fektetnek, jellemzően sokkal kedvezőbb megítélésben részesülnek a piac részéről is. Magyarországon a nagyvállalatok között a Magyar Telekom Csoport kötelezte el magát a karbonsemleges működés mellett, amit már harmadik éve teljesít is. Ezzel pedig európai viszonylatban egy igen szűk és elit csoporthoz csatlakozik. Ez azt jelenti, hogy fejlesztéseiknek köszönhetőn hatékonyan képesek csökkenteni a szén-dioxid-kibocsátásukat, a fennmaradó, ám az évek során egyre csökkenő kibocsátási egységeiket pedig zöld projektek támogatásával ellentételezik. A vállalatcsoport az elmúlt hét év alatt komoly lépéseket tett. Például 40 százalékkal csökkentette az elektromos energia fogyasztását és 60 százalékkal a gázfogyasztást. Majdnem hatszorosára növelte a megújuló energia arányát a teljes fogyasztásán belül. A csoport energiahatékonysága emellett hét év alatt négyszeresére emelkedett.
A nagy számok mögött az energiahatékonysági beruházások mellett olyan fontos lépések állnak, mint például különböző e-megoldások (e-aláírás, e-ÁSZF) bevezetése, a teljesen elektronikus ügyfélkiszolgálás lehetősége, vagy például a hagyományos hálózat IP-alapú korszerűsítése. A vállalatcsoport a jövőben arra is koncentrál, hogy az ügyfeleit is bevonja klímavédelmi tevékenységébe, ezért 2018-ban a – jelenleg több mint 150 ezres ügyfélkörrel rendelkező – Magenta 1 szolgáltatásának karbonlábnyomát is lenullázza.
Sokszor tehát hihetetlennek tűnhet az, hogy mindannyian, akár egy szem magunkban milyen sok aprósággal járulhatunk hozzá ahhoz, hogy a következő generációknak is legyen jövője. Mindenkinek csak egyetlen ilyen lépést kell megtennie ahhoz, hogy jobb hely legyen a világ. Akár a kevésbé pazarló energiafogyasztástól kezdve, a szelektív hulladékgyűjtésen át egészen addig, hogy tudatosan olyan szolgáltatókat választunk, amelyek odafigyelnek a környezetre.