Ma már az influencer marketingben nem elég egy sztár kezébe nyomni egy terméket, elkattintani egy fotót és várni az eredményeket. Új lehetőségek, új megoldások jönnek, a cégeknek pedig tudatos stratégiával, minőségi tartalommal kell megszólítani a fogyasztókat. A Territory Influence a stratégia megtervezésétől a kampány lebonyolításáig tudja segíteni a cégeket a legnagyobb hatékonyság elérésében.
Egyes kutatások szerint a mai fiatalok közül többen szeretnének influencer karriert befutni, mint mondjuk tanárok vagy orvosok lenni. Az influencerekre építő marketingmegoldások növekvő fontosságát jelzi az is, hogy ma már nincs olyan cégvezető, aki ne tudná, miről is van szó, és ne szeretné kihasználni az ebben rejlő lehetőségeket.
Azonban vágyni valamire, és el is érni a kitűzött célt, az két nagyon különböző dolog e területen is. És ez csak még inkább így lesz a jövőben Palotai Zoltán, a Territory Influence partnerekkel foglalkozó ügyvezető igazgatója. „A tudatosság egyre nagyobb teret nyer ezen a területen. A kampányok megrendelőinek, lebonyolítóinak, illetve maguknak az influencereknek is hosszabb távra, tudatosabban kell tervezniük” – állítja.

Teljes lefedettség
Szerencsére ez nem lehet akadály a Territory Influence esetében, hiszen a Bertelsmann csoporthoz tartozó cég 15 éve működik Európában, 10 éve pedig Magyarországon is, és valójában már azelőtt influencer marketinggel foglalkozott, amikor még senki sem tudta, hogy létezik ilyen. „Régen ezt word of mouth-marketingnek hívtuk, az is azt jelentette, hogy embereket vonunk be, termékeket adunk nekik, amikről ők megosztják a véleményüket a közösségi médiában – és adott esetben a való világban is. Jöttek a nagy sztárok, elrobogott mellettünk az influencer marketing vonata, de mi fel tudtunk ülni rá. A korábbi, a mai terminológia szerint nano influencer marketinggel foglalkozó platformunkat kiegészítettük egy nagy elérést hozó makro influencerekre szabott másik platformmal, így most a teljes spektrumot le tudjuk fedni” – megy vissza egy kicsit az időben Palotai Zoltán.
Az influencerek világát egyfajta piramisként is fel lehet fogni. A tetején ott vannak az akár sok százezres elérést produkáló sztárok, őket követik a nagyjából 50-100 ezer embert elérő makro influencerek, majd a mikro influencerek jönnek, 1000 feletti eléréssel, legvégül pedig azok a nano influencerek, akiknek a véleménye lehet, hogy csak családi, baráti körükhöz jut el. De hibát követ el az, aki csak a nagy elérésre koncentrál.
Kicsi a mikro influencer, de erős
„Az influencer marketing a sztárokkal és a makro influencerekkel indult, de most azt láthatjuk, hogy egyértelműen a kisebb elérésű véleményvezérek felé mozdul a piac – jelenti ki Palotai Zoltán. – Hitelesség szempontjából ugyanis nagy általánosságban fordított ez a piramis: minél kisebb az elérése valakinek, annál hitelesebben tudja átadni az üzenetet.” Ráadásul míg egy sztárt mondjuk egy családban a nagymamától az unokáig mindenki követ, addig egy csak kevésbé ismert mikro influencer körül általában hasonló érdeklődésű emberekből alakul ki egy közösség. A rajtuk keresztül közvetített üzenetek tehát sokkal pontosabban is célozhatóak.
„Egyik irány sem hanyagolható el, a kisebb influencerek organikusan jobban terjedő, jól célozható üzenetei, de a nagyobbak kínálta hatalmas elérés sem. Mi ezt 360 fokos influencer marketingnek hívjuk, és megvannak hozzá a kipróbált, mérhető megoldásaink, technológiánk, hogy hatékonyan működtessük” – mondja az ügyvezető. A Territory Influence tehát segít megtervezni, hogyan juttassa el egy cég az üzenetét a leghatékonyabban a közösségi média felhasználói felé, de ez nem minden.
„A tudatosság egyre inkább teret nyer minden téren. A megrendelők már nem kiegészítőként kezelik az influencer marketinget, hanem megpróbálják minél inkább integrálni a marketingstratégiájukba, az influencerekkel is hosszabb távú együttműködésekben gondolkoznak – fejti ki Palotai Zoltán. – De az influencereknek is egyre inkább valódi, koncepció mentén építkező tartalomgyártókká kell válniuk, ahogy a felhasználók is a szűrtebb, minőségibb, informatívabb, a saját érdeklődésüknek inkább megfelelő tartalmakat keresik.” Erre kell tehát készülni a jövőben, és ezt az ügyvezető igazgató természetesen nemcsak úgy a levegőből szedi, hanem komoly kutatási eredményekre alapozza. A cég legfrissebb, több mint 50 ezer európai fogyasztó megkérdezésével készített felmérésének eredményei, illetve a jövő év trendjeivel kapcsolatos várakozásairól érdemes megnézni egy néhány napja tartott webináriumuk anyagát is, ami ingyenesen elérhető ezen a linken: https://info.territory-influence.com/hu/replay-trends2022 .
Mérhető minőség
A Territory Influence segít a stratégia kialakításában, és az ahhoz megfelelő influencerek megtalálásában is. Utána pedig az eredmények folyamatos mérésében is. Ma már ugyanis jóval többet lehet és kell is figyelni, mint egy-egy kampány puszta elérése. „Hiba, ha csak a reach-et hajkurásszuk a legtöbb követővel rendelkező influencereken keresztül. Lassan ez a háttérbe fog szorulni, és a direkt értékesítésre, a márkaértékre, akár egy-egy termék ismertségére, elfogadottságára gyakorolt hatás fog előtérbe kerülni, és ezt már mi most is tudjuk valamennyire mérni, de a jövőben egyre több ilyen, a minőséget előtérbe helyező aspektus lesz mérhető” – állítja az ügyvezető. Az egyre szigorodó adatvédelmi szabályokkal pedig már az is érték lesz, ha egy cég közvetlenül visszajelzéseket kaphat egy a termékeiről, az influencerek köré épülő közösségek ebben is segíthetnek.
A közeljövő legfontosabb kihívása a közösségi médiás platformokon megjelenő integrált vásárlási lehetőségek, a social commerce előretörése lehet. Ezek a megoldások hamarosan Magyarországon is megjelennek, és még inkább az integrált, tudatosan megtervezett, jól célzott, átgondolt tartalmat kínáló influencer marketing felé terelik majd a piacot.
Persze az is lehet, hogy jövőre megjelenik egy teljesen új platform, ami hatalmas szeletet hasít ki magának a piacból. Palotai Zoltán azonban nem aggódik, mert az, amit a Territory Influence kínál ügyfeleinek, az nem egyes platformokhoz kötődik. „Jönnek-mennek a platformok, most éppen a régóta jelen lévő Pinterest meglepetésszerűen újra kezd feljönni, a Tik-Tok is hódít már Magyarországon is. De a lényeg ugyanaz: influencerek mindenhol lesznek, a fogyasztók pedig meg fogják találni, ő hol és milyen tartalmat szeret fogyasztani és megosztani. Ezeket a trendeket kell figyelni, megtalálni az influencereket és rajtuk keresztül az ügyfeleknek megfelelő célcsoportot.” (x)