A világ és az IT technológia világa gyorsabban változik, mint bármikor. És nem elég jó termékeket és szolgáltatásokat kínálni a változások jelentette kihívásokkal szembesülő vállalatoknak. A TCS-nél mindig az ügyfél áll a középpontban.
Léteznek nagy, hosszú történelemre visszatekintő vállalatok, de olyan cég nagyon kevés van, mint a Tata. A több mint 150 éve alapított Tata India egyik első cégcsoportja, az első indiai bank, az első indiai biztosítótársaság. Az ötven éve létrejött Tata Consultancy Services (TCS) a Tata része, és mára a világ egyik legnagyobb IT szolgáltató és tanácsadó vállalata, nagyjából 600 ezer munkavállalóval világszerte. „Ha a Forbes 500-as listáján végigmennénk, legalább a rajta lévő cégek felének biztosítunk valamilyen szolgáltatást” – mondja büszkén Prabal Datta, a TCS Magyarország vezérigazgatója.
Kontextusba helyezve
Nagyon sok minden változott meg a világban az elmúlt fél évszázad alatt, különösen az IT területén, a változások pedig egyer csak gyorsulnak. Prabal Datta talán még másoknál is jobban tudhatja, hiszen immár 33. éve dolgozik a vállalatnál. „Nemcsak olyan technológiai megoldásokat kínálunk, amelyekre az ügyfeleinknek szüksége van, vagy azt gondolják, hogy szükségük van. Abban hiszünk, amit mi ügyfélközpontúságnak nevezünk, hogy közel legyünk az ügyfélhez, relevánsak legyünk a számára. Meg kell értenünk üzleti működésüket, néha még talán kicsit jobban is, mint ők maguk” – magyarázza Prabal Datta. És ez a hozzáállás láthatóan működik, hiszen a TCS a 10. egymás utáni évben végzett a Whiteline Research európai ügyfélelégedettségi listájának első helyén. De hogyan értheti adott esetben még az ügyfélnél is jobban az ügyfél üzleti működését?
Nagyon fontos tényező a kontextuális tudás, az iparág, és nem csak a technológia ismerete. Meg kell érteni, hogy egy új technológia miként használható fel egy adott ügyfél számára. Van egy Contextual Masters elnevezésű programunk, amely pontosan az ilyen kontextuális tudás építését szolgálja, hogy ezzel is segíthessük ügyfeleinket a hatékonyság növelése, a növekedés, illetve a technológiai transzformáció útján.”
Mindez még kiemeltebb szerepet játszik a mostanihoz hasonló időkben, amikor egymást követik vagy éppen egymással párhuzamosan jönnek az újabb és újabb válságok, az iparágak határai pedig egyre inkább elmosódnak. „Egy kiskereskedelmi cég hirtelen bankolni kezdhet, egy bank egyszer csak egészségügyi szolgáltatóvá válik – mutat rá Prabal Datta. – Közben figyelembe kell venni a geopolitikai helyzetet és annak hatásait, az ellátási láncokban fellépő zavarokat, szóval sok-sok olyan tényező van, amellyel a vállalatoknak számolniuk kell. És ott van a fenntarthatóság kérdése is, amely véleményem szerint a legkritikusabb kérdés, amelyre minden vállalatvezetőnek válaszokat kell találnia. Muszáj fenntartható jövőt építened az általad vezetett szervezet számára.”
Az innováció ökoszisztémája
Ahhoz, hogy képes legyen segíteni partnereinek e komplex kihívásoknak megfelelni, a TCS-nek nagy hangsúlyt kell helyeznie az innovációra. A cég mindig is élen járt a kutatásfejlesztésben, jelenleg pedig több mint 6500 kutató és dolgozik a vállalatnak világszerte. „Élen járó technológiákon és új fejlesztések egész generációin dolgozunk, több mint 3 ezer szabadalmunk van, és mindezekre támaszkodhatunk, amikor ügyfeleink problémáit igyekezzük megoldani” – mondja Prabal Datta. Ennek ellenére a TCS-nél tisztában vannak azzal, hogy egy ekkora méretű cégnél már bizonyos akadályokba ütközhet az innováció, ezért a TCS Pace koncepció jegyében egy egész ökoszisztémát építettek ki a gyors és átfogó innováció érdekében, amelynek keretében egyetemekkel és startupokkal is gyümölcsöző kapcsolatokat építettek fel, amelyek kiválóan kiegészítik a TCS saját fejlesztőközpontjainak munkáját.
A jövő megoldásait fejlesztjük ügyfeleink számára.”
Együttesen működve
Mindez természetesen nem lenne lehetséges jól képzett és elhivatott munkavállalók nélkül. „Ezzel egy időben relevánsnak kell maradnunk a munkavállalóink számára is, rájuk is figyelnünk kell” – mutat rá Prabal Datta. A vállalatnál számos irányelv és szabályozás, valamint fejlődési programok is biztosítják, hogy a TCS továbbra is minden szakterületen a legtehetségesebb munkavállalókat tudja megszerezni – és megtartani. Jó példa erre a Grow@TCS európai IT-gyakornoki program, vagy a GoIT program, amely olyan diákokat szólít meg, akik alapesetben nem pont a technológiai szektorban képzelnék el a jövőjüket. A TCS-t a Top Employers Institue sorozatban a 11. éve jutalmazta Top Employer címmel.
A TCS magyarországi leányvállalatának néhány ezer munkavállalója is sokat profitál e gyakorlatok révén, valamint a vállalat ösztönző, a személyes és szakmai fejlődést ösztönző kultúrájából. A magyarországi volt a TCS első európai nearshore fejlesztőközpontja, amelyet 2001-ben alapítottakl Ma már széles, a teljes Európát lefedő ügyfélkörnek nyújt változatos szolgáltatásokat.
„Együtt dolgozunk ügyfeleinkkel a személyre szabott megoldásokon, és segítünk nekik hozzáférni a helyi szaktudáshoz. Létrehoztuk a European Delivery Network hálózatot, és ennek Magyarország egyfajta központi csomópontjaként működik” – mondja Prabal Datta.
A TCS Hungary nagyon színes, diverz vállalati kultúrával rendelkezik, de a munkavállalók 90 százalékát Magyarországon toborozzák, és a TCS kiváló lehetőséget kínál a tehetséges magyar szakembereknek, hogy elmélyítsék tudásukat, építsék a karrierjüket és kihívásokkal teli, változatos feladatokon dolgozzanak. De egész Magyarország is sokat profitál a TCS jelenlétéből, már csak anyagiakban is, hiszen a vállalat szinte teljes egészében exportálja termékeit és szolgáltatásait. Nem csoda, hogy a magyar kormány is felismerte ezeket az előnyöket, és az elsők között írt alá stratégiai partnerségi megállapodást a céggel. „Magyarország és a TCS egy hosszú, közös utat jár be, amelyen immár 22 éve járunk együtt – emeli ki Prabal Datta. – Felismertük, hogy Magyarország kiemelkedő matematikai, mérnöki tehetségek tekintetében, és nagyon büszkék vagyunk arra, hogy rengeteg tehetséges fiatalnak segíthettünk a benne rejlő ígéretet beváltania.”
•••
Tailor made solutions for the future
The world and the world of IT technology is changing more rapidly than ever. But it is not enough to have good products and services to be able to help companies manage all the challenges. At TCS, the focus is always on the customer.
There are large companies with decorated histories, and then there are a very few companies like Tata. Tata is one of first business groups from India, it is more than 150 years of old, it was the first bank, the first insurance company in India. Tata Consultancy Services (TCS) is a part of Tata, established over 50 years ago, and today it is one of the biggest IT services consultancy providers in the world, with a stunning 600 thousand employees worldwide. ‘If you take the Forbes 500 list, we provide services for probably more than half of the companies on it’, says Prabal Datta, General Manager TCS Hungary.
Understanding the context
A lot has changed in the world in fifty years, especially in IT business, and this landscape is now maybe changing even more rapidly than ever before. Prabal Datta is aware of this more than most as he has been with company for 33 years now. ‘We don’t just offer a technological solution what the customer needs, or think it needs. We believe in what we call costumer centricity, to be close to the customer, to be relevant to the customer. We have to understand their business, sometimes even a bit better than the customers themselves’ explains Prabal Datta. And this is clearly working, as TCS has been ranked #1 in Customer Satisfaction in Europe by Whiteline Research for the 10th consecutive year.
How could TCS understand the customer’s business better than customers themselves? ‘One important factor is contextual knowledge, the knowledge of the industry, not just the technology. You have to understand how new technologies work for a specific customer.
We have a program called Contextual Masters, which is designed to generate exactly this kind of contextual knowledge, to help our customers on their journey towards improving efficiency, growth and technological transformation.”
This is even more important in times like this, when new crises come and go and the boundaries of industries are diminishing. ‘A retail provider can suddenly become a bank, a bank can suddenly become a healthcare provider, explains Prabal Datta, this is also a manifestation of the rapidly evolving technology. Meanwhile you have to consider the geopolitical situations, and their impacts, the supply chain disruptions, so there are many, many factors that businesses have to focus on. Also, there is the question of sustainability, which is I think the most critical question that every business leader has to find an answer for. You have to create a more sustainable future for your organization.’
Ecosystem of innovation
To be able to help overcoming all these complex challenges, TCS has to focus greatly on innovation. The company has always been a leader in research and development, and now more than 6500 researchers and investigators are working for TCS worldwide. ‘We work on cutting edge technologies and new generations of inventions, we have more than 3,000 patents, which we can rely on solving the problems of our customers’, adds Prabal Datta. Still, at TCS they are aware of the difficulties of innovating as a large company, so they have a whole ecosystem geared towards innovation as part of the TCS Pace concept for rapid innovation at speed and scale, consisting of fruitful partnerships with universities, startups which complement the work of TCS’s own R&D labs around the world.
We create solutions for the future of our customers.”
Working together
This could not be possible without a skilled and dedicated workforce, of course. ‘At the same time, we also have to say relevant to our employees, focus on them as well’ points out Prabal Datta. The company has numerous policies and development programs to ensure attracting and retaining the top talent across the markets, for example the Grow@TCS European IT trainee program or the GoIT program, which engages students who might not ordinarily look to the tech sector for a career. TCS has been recognized as a Top Employer in Europe by the Top Employers Institute for the eleventh consecutive year.
The few thousand employees of TCS’s Hungarian branch also benefit greatly from these practices and the empowering culture of the company. Hungary was the first near shore development center of TCS in Europe, founded in 2001. Now, it provides services for a wide range of customers across the continent.
We are helping our customers to develop tailor-made solutions together and to tap into the local talent pool. We created the European Delivery Network, and Hungary is kind of a hub for that network”
The Hungarian branch has a very diverse, colorful culture, but 90 percent of its workforce is recruited locally, so TCS Hungary offers great opportunities for talented Hungarian professionals to learn, build their careers, and work on challenging, diverse tasks. And of course Hungary as a whole greatly benefits of having TCS Hungary, as this is a very much an export oriented business. No wonder the Hungarian government has recognized all these benefits by signing a strategic partnership agreement with TCS Hungary, one of the first companies to be included in such a partnership. ‘Hungary and TCS is on a long journey together, which started 22 years ago, remarks Prabal Datta. We realized that the mathematical, engineering talent is exceptional in Hungary, and we are very proud to have been able to help a lot of young talents reach their full potential.’