Bár a lakossági ügyfeleknek nyújtott fizetési megoldások mindig is a Visa üzleti tevékenységének fókuszában álltak, a vállalati pénzmozgások világa és a szervezet hálózatának mérete szó szerint messzebbre mutat. A határokon és akár kontinenseken átívelő fizetések kihívásairól, illetve az ezekre megoldást kínáló innovációkról Sármay Bence, a Visa Magyarországért felelős vezetője beszélt a Forbesnak.
Milyen problémákkal szembesülhetnek az európai vállalatok és magánszemélyek, amikor a világ másik felére indítanak átutalást?
A digitalizáció már átszövi a vállalati működés teljes spektrumát, a cégek gyakran integrált felhőplatformokat használnak, mégis, amikor a világ másik felére küldenek pénzt, gyakran múlt századbéli megoldásokkal szembesülnek. Elképesztő, de még mindig előfordul, hogy a tranzakció indításakor nem azonosítható be egyértelműen például a kedvezményezett által végül megkapott összeg vagy a teljesítés időpontja sem. Pedig a pénznek nincs szüksége útlevélre, hogy határokon keljen át. A vállalatoknak természetes igénye az, hogy a határokon átívelő fizetéseknél is gyorsabb, olcsóbb és átláthatóbb lehetőségeket keressenek, ám a meglévő infrastruktúra nem képes kielégíteni az igényeiket.
Mi a gondok forrása a határokon átnyúló fizetési folyamat során?
A vállalkozások közötti (B2B) banki átutalások története a 19. századra nyúlik vissza – ekkor kezdett felpörögni a nemzetközi kereskedelem, így egyre több vállalatnak kellett kifizetéseket teljesítenie az országhatárokon túlra, és ekkor született meg a levelező banki rendszer is. A későbbi változások segítettek automatizálni a folyamatokat, de az alapstruktúra ugyanaz maradt: bonyolult levelező és közvetítői kapcsolatokon alapul. Olyan világban élünk, ahol több száz kilométeres távolságból is bekapcsolhatjuk otthonunkban a fűtést, hogy meleg szobába érkezzünk meg, és az azonnalisághoz is hozzászoktunk már, ami a fizetést illeti.
Ha pizzát rendelünk, akár 20 perc alatt nekiláthatunk, mert az étterem valós időben kapja meg a fizetésünket, és azonnal megkezdheti a rendelés feldolgozását. Ugyanezt a kényelmet és fizetési élményt keressük, amikor egy cégnél új alkatrészek beszerzéséért vagyunk felelősek, vagy épp munkatársaink fizetéséért, és szeretnénk nekik karácsonyi plusz bónuszt adni.
Továbbá akkor is, amikor külföldiként a rokonunknak küldjük haza a megkeresett pénzt. Ironikus, hogy a levelező bankokra épülő határon átnyúló fizetési rendszer két évszázad alatt sem változott jelentősen, és még mindig ilyen keretek közt zajlik a világ nemzetközi vállalatközi fizetési tranzakcióinak többsége, pedig ezek összértéke a globalizációnak köszönhetően mára meghaladja az évi 100 billió amerikai dollárt.
Hogyan változik a bankok szerepe ebben a rendszerben?
A neobankok térnyerésével a hagyományos pénzintézeteknek kulcsfontosságú bizonyítaniuk, hogy ők is megfelelnek az új fogyasztói igényeknek – az egyéni és a vállalati ügyfelek tekintetében egyaránt. A határokon átnyúló fizetések jelenlegi kihívásaira a bankoknak is megoldást kell kínálniuk, hogy megőrizzék versenyképességüket.
Mi a Visa megoldása?
Ahhoz, hogy világosabban lássuk a szerepünket, hadd szemléltessem a hálózatunk képességeit és léptékét. Közel 15 ezer pénzintézettel állunk kapcsolatban világszerte, és ez komoly lehetőséget ad számunkra az új megoldások kereséséhez. A múltban a Visa-hálózat főként egyirányú volt: a vásárló kártyabirtokostól indult a fizetést megkapó kereskedő irányába. Aztán feltettük magunknak a kérdést: mi lenne, ha ezt az egyirányú utcát autópályává alakítanánk? Ezzel lehetővé válik, hogy a kereskedők közvetlenül a bankszámlájukra kapjanak kifizetéseket, a családtagok határokon túlról kapjanak pénzt a külföldön dolgozó szeretteiktől, a kormányok és a vállalkozások pedig gyorsan és biztonságosan tudjanak fizetni egymásnak.
A Visa válasza az, hogy a bonyolult levelező banki kapcsolatok helyettesíthetők egy alternatív modellel, és a határokon átnyúló fizetések folyamatában csökkenthető a közvetítők száma, ami a pénzintézetek és a vállalati ügyfelek számára egyaránt előnyös.
Hogyan jelenik meg ez az innováció a termékek szintjén?
A Visa brandje, kapcsolatrendszere, hozzáférhetősége, szabályozási szakértelme és kockázatkezelési referenciája lehetővé tette a Visa B2B Connect létrehozását. Ezt a megoldást 2019-ben indítottunk el, és mostanra több mint 100 országban férnek hozzá az ügyfeleink. A bonyolult közvetítői kapcsolatokat többoldalú modell váltja ki: a pénzeszközök közvetlenül a származási bankból áramlanak a kedvezményezett bankjához. A Visa Direct pedig egy olyan szolgáltatás, ami módot teremt a pénzeszközök azonnali küldésére több mint 7 milliárd végpontra az alábbi módokon:
- bankkártyára, csupán a kártyaszám megadásával,
- számlaszámra utalásként, vagy
- walletbe, digitális pénztárcába küldve.
A szolgáltatás lehetővé teszi a különböző méretű vállalatok, valamint a kormányzatok és a fogyasztók közötti pénzátutalásokat, így a hálózatunk méretének köszönhetően számos vállalkozás kap segítséget a globális működéséhez. A Visa Directnek köszönhetően az ügyfeleink olyan üzleti modelleket is ki tudnak szolgálni, amelyeknél ezelőtt nem lehetett kártyát használni. Ilyen például a biztosítási kárigény vagy az adó-visszatérítés kifizetése.
És mi a helyzet a Visa egyéb megoldásaival, például a vállalati kártyával? Ezen a téren milyen innováció várható?
A vállalati kártya folyamatos hozzáférést biztosít a vállalkozások számára a pénzeszközökhöz: lehetővé teszi a pénzforgalom ellenőrzését, a biztonságos online vásárlást, illetve a kártya összekapcsolását előfizetési szolgáltatásokkal vagy számlákkal. Jó példa erre a vállalati kártya összekapcsolása közösségi média fiókkal, hogy a cég fizetni tudja az adott platformon feladott hirdetéseit. A mikrovállalkozások számára ugyancsak előnyös lehet a vállalati és a magánkiadások szétválasztása. A Visa átfogó kártyaprogram-kezelési lehetőségeket fejleszt, beleértve az igény szerinti virtuális kártyakibocsátást az alkalmazottak mobileszközeire, egy alkalmazáson keresztül. Ez azért kedvező, mert a vállalkozások könnyebben ráláthatnak a vállalati kiadások alakulására, ezáltal javíthatnak a pénzforgalmon, hatékonyan csökkenthetik a kockázatokat és automatizálhatják a kiadások kezelését, miközben az alkalmazottaknak sem kell saját kártyához nyúlni a sürgős vállalati kiadások kifizetéséhez.
Milyen szerepe van a Visának a hazai kis- és középvállalkozások támogatásában?
A Visánál büszkék vagyunk arra, hogy több évtizede támogatjuk a magyar vállalkozásokat, hozzáférést biztosítva számukra a leginnovatívabb, legkényelmesebb és legbiztonságosabb fizetési módokhoz, valamint azokhoz a megoldásokhoz, amelyek lehetővé teszik számukra, hogy világszerte elérjék potenciális ügyfeleiket. Ugyanilyen fontosnak tartjuk, hogy a kis- és középvállalkozások számára megoldásokat kínáljunk a határokon átnyúló fizetések egyszerűsítésére.
Az innovatív fizetési megoldásokon túl egyre több helyi programot indítunk a kkv-k támogatására. A Visa She’s Next kezdeményezéssel a női vállalkozókat segítjük az üzleti céljaik elérésében. Az előző évben sikerrel zárult programot követően a női vállalkozók újra pályázhatnak az öt, egyenként kétmillió forintos támogatásra.
A nyertesek egy éven át vállalkozásfejlesztési mentorálást is kapnak növekedésük elősegítésére. A nonprofit szektorban a Social Business 2024 empowered by Visa kezdeményezéssel járulunk hozzá a gazdasági és társadalmi fenntarthatóság megteremtéséhez: szervezeteket támogatunk abban, hogy saját bevételtermelő tevékenységet alakítsanak ki. A Visa – az Instore Consulting EU-val közösen – elindította a fizikai boltoknak szóló Boltok Boltja versenyt is. Ebben olyan kkv-k versenyeznek, amelyek kimagasló vásárlói élményt nyújtanak az üzletük kialakításával, egyediségével, innovatív technológiáival és nem utolsósorban a modern fizetési módok támogatásával. Ugyancsak érdekes a Vevőből Előfizető Program, amit a Shoprenter és a Humanize alapított, a Visa támogatásával. A cél az előfizetéses üzleti modell elterjedésének elősegítése Magyarországon.