Melyik valóságban élünk 2021-ben? A telefonjainkon napi átlag 6–8 órát lógunk, a pandémia óta Zoom-meetingek teszik ki a munkaidőnk jelentős részét, online vásárolunk és a közösségi médiában élünk „szociális” életet. A technológia fejlődésével a virtuális valóság pedig egyre közelebb van. Van, aki még csak halott róla, de vannak, akik már metaverzumban vesznek „földet”, építkeznek, üzletelnek. A Post for Rent vezetői most építik a saját tartalomgalériájukat Decentralandben, hogy a világon elsőként az influenszer marketinget a virtuális térbe helyezzék át.
„A metaverzum életre fogja kelteni a screentime-ot, ami most jelenleg egy 2D-s passzív élmény, az középtávon egy valóban átélhető aktív életformává alakul. Nem az a kérdés, áthelyeződik-e, hanem az, mikor fog áthelyeződni a digitális tartalomfogyasztás a virtuális valóságba. Az internet, a virtuális és a kiterjesztett valóság kombinációjával létrejövő világban végtelen lehetőségek nyílnak meg mindenki számára, aki képes gyorsan adaptálódni. Ez egy folyamat, és nem a végén kezdjük, ahogy a közösségi média penetrációja sem ott kezdte, ahol most tart. De ahhoz, hogy valaki üzleti lehetőséget teremtsen magának ezekben a terekben, a folyamat elején érdemes beszállnia” – mondja Csiszár Gergő, a Post for Rent alapítója és ügyvezető igazgatója.
A metaverzumot még mindig nehéz definiálni
„Itthon még nem sok szó esik a decentralizált, kriptovalutára épülő 3D-s virtuális valóságokról, Amerikában viszont mind az öt nagy techcég, az Apple, a Microsoft, az Amazon, a Google és a Facebook vezetői erről beszélnek, és rengeteg pénzt fektetnek ebbe az iparágba” – teszi hozzá Gergő. Azt pedig, amiről ők beszélnek, nem lehet figyelmen kívül hagyni: az említett vállalatok együttes piaci kapitalizációja akkora, mint Németország éves GDP-je. Mark Zuckerberg szerint a metaverzum lesz az a tér, ahol nemcsak „fogyasztjuk” a tartalmakat, hanem át is éljük őket; nemcsak a képernyőn keresztül nézzük a többieket, hanem valóban együtt vagyunk velük, legalábbis az avatarunk által.
A techmogulok által „testet öltött internetként” is emlegetett technológia rengeteg új szolgáltatói, befektetési, tartalomgyártói, reklámozási lehetőséget rejt magában. „A virtuális valóságra sokan még úgy tekintenek, mint a gamerek játszóterére. De ahol olyan cégek vannak jelen, mint a Coca-Cola vagy a Gucci, az már bőven túlmutat ezen a szubkultúrán” – jellemzi a digitális fejlődés új színterét Varga-Szilágyi Zsolt, a Post for Rent operatív ügyvezetője. A virtuális világ korlátlan lehetőségeit mi sem szemlélteti jobban, mint Travis Scott amerikai rapper 2020-as Fortnite-ban adott koncertje, amin 12 millióan vettek részt, és 9 perc alatt 20 millió dollárt keresett vele.
Az NFT-k (azaz nem helyettesíthető, másolhatatlan tokenek) megállíthatatlanul száguldanak a digitális műalkotások piacán, de a Nike sportcipőt, az NBA pedig a legjobb pillanatait bemutató filmet is létrehozott és árusított a technológia segítségével. A Post For Rent célja, hogy egy olyan egyedi platformot hozzon létre a tartalomgyártóknak, ahol bemutathatják és kereskedhetnek digitális alkotásaikkal, valamint ezek meg is jelennek a metaverzumban. Egy klasszikus NFT piactér és egy metaverzum tartalomtranszformátor kombinációja ez az új platform.
Egy új ügynökségi iparág jön létre
A 2016-ban alapított, influenszer marketinggel foglalkozó cég a világon elsőként szán kizárólagos fókuszt az influenszerek tartalmainak metaverzumokban való megjelenítésére. Az az NFT-ket – az NFT piactéren túl – egyedi módon el is helyezik ezekben a terekben. Beköltöztetik az influenszerek tartalmait a virtuális valóságokba. A Post for Rent főhadiszállását júliusban építette fel Decentralandben, novemberben indítja ehhez kapcsolódó tartalommegosztó platformját is.
„A Post For Rentben a kezdetektől fogva adatalapú minden. Adatalapú módszertanokkal dolgozunk, hozunk döntéseket, fejlesztjük a platformot. A metaverzum még több adat mérésére ad lehetőség, ezáltal sokkal személyesebbé és érdekesebbé válik majd az egész marketingkommunikációs és hirdetési iparág” – mondja Zsolt.
„Az új üzletágunk feladata, hogy ahogyan eddig a személyes elérést márkázott eléréssé változtattuk, úgy transzformáljuk az influenszer tartalmak és a márkázott elérésük egy részét most a fizikai valóságból a virtuális valóságba. A saját platformunk a fejlesztés utolsó harmadában van, jelenleg leginkább az influenszerekkel való együttműködési struktúrák kialakításán van a hangsúly” – folytatja Gergő.
A csapat számára a legnagyobb kihívás most a gyorsaság
„A kriptovaluták 90 százaléka azoknak a kezében van, akik 2012–2013-ban kezdtek el vásárolni. Ez az összes tulajdonos 2 százaléka. Ugyanez lesz a metaverzumban is. Ez egy olyan bevételi csatorna, ami pár éve még hihetetlennek tűnt, ma viszont a jól reagáló techcégek mind ebbe az irányba haladnak” – magyarázza Varga-Szilágyi Péter, a Concorde privátbankára, a PFR egyik tanácsadója.
„Aki a közeljövőben nem lép be a metaverzum világába, annak elképzelhető, hogy egy-két év múlva erre már nem igazán lesz lehetősége, vagy csak sokkal nagyobb befektetéssel, amire itthon és a régióban nem feltétlenül áll rendelkezésre a megfelelő mértékű kockázati tőke. Hasonlóan, mint évekkel ezelőtt az influenszer piacnál láthattuk világszinten. Ha 2016 és 2018 között nem léptél, akkor óriási hátrányba kerültél azokkal szemben, akik már kidolgozták saját megoldásukat erre a piacra; nyilván be lehetett még szállni, de csak sokkal nagyobb tőkével. A metaverzumok világában viszont még inkább exponenciális előnyben lesznek az early adopterek” – mondja Gergő.
„Nem csak a virtuális valóságban vásárolható föld lesz egyre drágább, de a kezdetekben megszerzett technológia és piaci tudás sem lesz könnyen és olcsón átadható. Az influenszer marketing iparágban már van egy hatalmas networkünk, amit most megpróbálunk hasznosítani ezen új piacra való belépés során is” – folytatja Zsolt.
„Az influenszer marketing továbbra is fiatal iparágnak számít, olyan területnek, ahol sok cég és ügynökség még mindig nem használja ki a piacban rejlő potenciált. A metaverzum hihetetlen mértékben szélesíti majd ki a lehetőségeket, hogy multimilliárd dolláros iparággá váljon a virtuális világban, és ez gyorsabban megtörténhet, mint gondoljuk, ha a Facebook elkezdi árulni a sokak számára elérhető, 100 dolláros Oculus szemüvegeket” – fejezi be Gergő.
A metaverzum természetesen nem egyik napról a másikra jelenik majd meg körülöttünk, és egyelőre rengeteg kérdés vár még megválaszolásra, ezek közül csak az első, hogy egy közös, átjárható rendszer jön-e létre, vagy az egymással versengő cégek mind megalkotják saját metaverzumukat.
A Post For Rent nagy reményekkel fordul e felé a jövő felé, azzal a céllal, hogy hidat teremtsen az influenszerek számára a fizikai és a virtuális világ között.