Lehet-e jobb kézben egy japán prémium márka, mint egy harmincéves múltra visszatekintő, alulról építkező és töretlenül fejlődő cégnél, amelyet a megbízhatóság és a precizitás éppúgy jellemez, mint az általuk értékesített autókat? A Lexus Debrecen múltja és jelene a márka hírnevével együtt alkot igazán nyerő párost.
Illés-Tóth Kálmán társával, Gánya Rudolffal együtt autószerelőként kezdték Karcagon, az alföldi mezővárosban. A Toyotával 1991 környékén kezdődött a közös munka, akik akkoriban építették ki országos hálózatukat.
„Mi voltunk az országban a hatodik Toyota márkakereskedés, amikor 1993. szeptember elsején az akkori elnökkel, Yoshida úrral aláírtuk a szerződést. Ekkor még nem volt szalonunk, saját lakásunkban működtettük a szervizt és értékesítést”
– mesél az izgalmas kezdetekről Illés-Tóth Kálmán. Az akkoriban négy autó bemutatására alkalmas szalon 1993 decemberében nyitott meg Karcagon, a buszpályaudvar mellett, egy pici egyirányú utcában. Ekkor egy komoly fejlődési pályára állt a cég, 1996-ban már elsők voltak eladott darabszám tekintetében a vidéki értékesítők között. „Yoshida úr ekkor egy találkozón gratulált, és azt mondta, soha nem gondolta volna, hogy egy kis mezővárosban egy apró utca végén található kereskedés az élre tud törni.” A vidéki kereskedések között azóta is első helyen áll a cég, és országos szinten is rendszerint dobogós.
Japán prémium és magyar elhivatottság
A következő lépcsőfok 2000-ben következett, amikor egy 1,5 hektáros területen nyitottak új szalont a 4-es főút mellett, majd 2005-ben beindult a terjeszkedés Hajdú-Bihar megyében is. „A kiszemelt területet Debrecen mellett mindössze 10 perc gondolkodást követően vettük meg, mert itt volt minden, ami végigkísérte addigi történetünket: tömegközlekedési lehetőség (vasúti sínek az egyik oldalon), benzinkút, főút és egy trafó” – emlékszik nevetve.
2005-ig a kezdeti 6 főről 35-re nőtt a cégben dolgozók száma: a folyamatos bővülés igen, fluktuáció egyáltalán nem jellemző. A lemorzsolódási arány nagyon csekély, családias légkör, bizalom jellemzik a céget. 2005 óta újra duplázódott a létszám, ma már 70-en dolgoznak a vállalkozásban. A 2008-ban begyűrűző válság persze azért itt is éreztette a hatását: „Egy fülledt júniusi napon éreztük meg igazán, hogy komoly baj van, amikor senki nem jött be a szalonba. A 2007-es csúcsévben 939 autót adtunk el, míg 2010-ben mindössze 191-et, gyakorlatilag 20 százalékra zsugorodtunk.” De a két veszteséges évet követően 2011-et már nullszaldósra sikerült hozniuk, azóta pedig újra növekedési pályán mozog a cég, bár a csúcsot azóta sem sikerült még megdönteni. A 25 év alatt összesen közel 12 ezer darab új és 8 ezer darab használt autót értékesített eddig a Road Service Kft.
Egy 2013-as debreceni bővítés során váltak egyben Lexus márkaszervizzé is, amely márka azóta meghatározó lett a cég életében. 2017-ben Illés-Tóth Anita hazaköltözésével került középpontba a Lexus márkakereskedés építésének terve: ő lett a márka menedzsere, ő vezényelte le a beruházás hosszú procedúráját is. Az új szalon idén februárban nyitott meg, és minden centire pontosan lett kialakítva a Japánból érkező útmutatások alapján.
„Izgalmas időszak kezdődött számomra, amikor 2017-ben belevágtunk a projektbe. A februári nyitásig két éven keresztül az életemben minden az új szalon körül forgott, csak ezzel foglalkoztam”
– mondja Illés-Tóth Anita, az alapító lánya. Csak a tervezés egy évig tartott, majd további fél évig a kivitelezés.
Japán minőség és vendégszeretet Debrecenben
Az eredmény azonban meghálálta a kemény munkát. A Lexus mint japán márka számára fontos az omotenashi, azaz a japán vendégszeretet, áthatja az egész szalont és a vásárlás teljes folyamatát. Célja nem pusztán az ügyfelek legmagasabb szintű kiszolgálása, hanem egy minden részletre kiterjedő gyakorlat, melynek köszönhetően a szalonban töltött minden perc és a vásárlás folyamata az elejétől a végéig élményszámba megy. Az új szalonban körülnézve valóban sugárzik a minőség és az átgondoltság minden részletről: a bútorok formája, a színek, az anyagok, a világítás ráadásul nemcsak önmagukban mutatnak jól, hanem egy komplett egységet alkotnak olyan motívumokkal, mint például az L-finesse, amely a Lexus autókon is fontos dizájnelem. A vásárlási folyamat csúcspontja az utolsó rész, az ünnepélyes leleplezés, amikor a vevő először találkozik testközelből autójával. „Nem is olyan régen volt egy vevőnk, aki igazi komoly, szigorú üzletember hírében áll, mégis sikerült könnyeket csalnunk a szemébe az átadáskor” – meséli egyik legutóbbi élményüket Anita.
Mit sem érne a különleges körítés, a jó csapat és munkahelyi légkör, ha az eladni kívánt termék nem lenne szintén különlegesen jó és megbízható. „Nemrégen bemutattuk Lexus UX modellünket, mellyel egy új szegmens felé is nyitottunk, ügyfeleink megtapasztalhatják a merész formavilágot, kézműves kidolgozást és japán innovatív technológiát” – meséli Anita. A Lexusok fenntartási költségei és értékállósága is az egyik legjobbak a kategóriájában, így a vevők elégedettsége a szalon elhagyása után is megmarad.
„Nagyon sok dicséret éri az általunk forgalmazott Lexus gépkocsikat olyan vásárlóktól, akik másik prémium márkákból ülnek át. A csendesség, precizitás és kényelem egy külön kategóriává emeli az autóinkat.”
A tulajdonost büszkévé teheti az a tudat is, hogy az egyik legzöldebb márka autójában ül, mely már a gyártási technológiáktól kezdve óvja környezetét. A Lexus egyedülálló módon világszerte 97 százalékban hibrid meghajtású kocsikat értékesít, dízelek pedig már évek óta nincsenek a kínálatban. Előbbi nem véletlen, hiszen az anyacég Toyota volt az első, aki 22 éve a Priusszal megteremtette a hibrid kategóriát.
Bizakodóan tekintenek a jövőbe a debreceni Lexus szalonban, és erre minden okuk megvan. Nincsen annál jobb recept, mint ha egy jól összeszokott, megbízható és folyamatosan bővülő csapat szolgál ki olyan ügyfeleket, akik nem csak egyszer térnek be, hanem a Lexus család fontos tagjává válnak.