Ma már környezettudatosabban, és több, mint kétszer annyi helyen fizethetünk Mastercard kártyával Magyarországon, mint három évvel ezelőtt. A Mastercard hazai infrastruktúra fejlesztési programja nagy sikernek örvend a mikro- és kisvállalkozások körében és nemrég elérte első stratégiai célját az elfogadóhelyek megduplázásával. Interjú Szász Ferenccel, a Mastercard üzletfejlesztési igazgatójával.
A Mastercard már évek óta foglalkozik a fizetési infrastruktúra fejlesztésével. Hogyan alakult idén ez a program?
Igen, már 2019-ben elindítottuk a Doppio névre keresztelt programunkat. A fő cél a POS elfogadó terminálok számának megduplázása volt. Örömmel láttuk idén, hogy az MNB 2022 második negyedévére vetített adatközlése szerint idén már több, mint 230.000 ilyen terminál állt a magyar vásárlók rendelkezésére. Mi a Mastercardnál úgy becsüljük, hogy ezzel már elértük a 2019-es adatok dupláját.
Akkor ezzel el is érték a célt?
Bár a fizetési terminálok számának megkétszerezése volt a fő célunk, nem ez az egyetlen eredmény amire büszkék lehetünk. Például szerettük volna megreformálni az elérhető eszközök piacát is, valamint digitalizálni a kapcsolódó adminisztrációt. Ma már ott tartunk, hogy az igényléseket digitálisan küldhetik be a kereskedők és akár pár nap elteltével fogadhatnak kártyás fizetéseket. Sőt, erre már külön eszközre sincs szükségük, a Telefonterminál megoldással saját okostelefonjuk is alkalmas lehet erre. Éppen ezért én úgy gondolom, hogy a Doppio kezdeményezés továbbra is hiánypótló és innovatív a piacon.
Említette, hogy most már okostelefonnal is fogadhatnunk kártyás fizetéseket. Ezt hogyan kell elképzelni?
Igen, ez a SoftPOS, vagy más néven a Telefonterminál. Lényegében ez egy olyan applikáció, amely alkalmassá teszi a letöltők telefonját elektronikus fizetések fogadására. Itthon jelenleg 8 szolgáltató kínálja, ami nemzetközi viszonylatban is kiemelkedőnek számít. Elsősorban a mikro vállalkozások körében számítottunk a Telefonterminál elterjedésére, de a nagyvállalatok körében is meglepően nagy sikert aratott. Éttermek, élelmiszerboltok, szupermarketek, de rekreációs szolgáltatások is bevezették már. Ma már mindenkinek ott lapul a zsebében az okostelefon, ezért én úgy gondolom, hogy ez az innováció egyre csak népszerűbb lesz a jövőben.
Valóban, az okostelefon a mindennapok elválaszthatatlan része. Ma már viszont legalább annyira fontos hívószó a társadalmi felelősségvállalás. Ebben a témában hogyan tud helytállni a Doppio kezdeményezés?
A Mastercard számára is az egyik legfontosabb márkaérték a fenntarthatóság. Éppen ezért vezettük be a Doppioban a greenPOS/green Merchant megoldást. Ez a megoldás lehetővé teszi, hogy papír helyett a mobilbanki applikációban, mobiltárcában, SMS-ben is megkaphassák a fogyasztók a bizonylataikat. Aminek a leginkább örülünk, az nem más, mint hogy a vásárlók sokszor már nem is kérnek bizonylatot, hiszen ezek a terminálok lejátszák a Mastercard márkadallamát, ami egyet jelent a sikeres és megbízható tranzakcióval.
Említette, hogy a Doppio kezdeményezés továbbra is releváns a piacon. Merre halad tovább a program?
Igen, valóban bőven van még tennivaló Magyarországon a készpénzmentesítés terén. Az újabb terminálok telepítése mellett szeretnénk aktíválni az úgynevezett alvó terminálokat is. Illetve úgy gondoljuk, hogy a hagyományosan készpénz uralta szektorok – mint például az őstermelői szektor – digitalizálása is fontos feladat a jövőre nézve. Nyilván az ilyen fajta digitalizáció legfőbb eszköze a kereskedők támogatása és edukálása, valamint a lehető legmegfelelőbb digitális fizetési megoldások biztosítása