Annyira online világban élünk, hogy néha a print cikkeket is be akarjuk lájkolni. Ezekben a percekben legalább félezren böngészik a Forbes.hu-t, és a magazint is, csak az előbbit egészen pontosan tudjuk. Az online nem csak kattintásokban mérhető, a reakciók is azonnaliak: a Hard Rock Café online PR cikk esetében például a következő héten duplájára nőtt a rendezvényekkel kapcsolatos hívások száma. A feléből megrendelés is lett.
500 ember: ennyien vannak most, egy átlagos délután a Forbes-hu felületein. Böngésznek, olvasnak, megosztanak. A Forbes online – bár egy ilyen szép magazinnal a hátunk mögött néha nehéz bevallanunk – olyat is tud, amit a lap nem. Vagy nem úgy. És ezek pont a kedvenceink, a számok. Sok elérés? Felmutatható számok? Presztizsmegjelenés? Ha leülünk egy ügyféllel mindig igyekszünk olyan hirdetési formát ajánlani, ami a saját céges, és személyes céljainak a legjobban megfelel. És ha számokat akarunk, sok számot, akkor kell az online. Vagy a legjobb az online és a print kombinációja. „150 ezer olvasó hetente, 4 és fél perc átlagos olvasási idő, 2-3000 egyedi látogató. Utóbbi online cikk esetében kiemelkedő szám, máshol ennek a töredékét tudják” – sorolja a fegyvertényeket Kocsis Attila kiadóvezető, aki a Forbes fizetett tartalmait is kezeli.
Mert mit szeretne az ügyfél? Elérni: a célcsoportot. Megmutatni: magát és a brandjét. De a mi meggyőződésünk az, hogy még valamit szeretne. Egy szakértő csapatot, aki kitalálja, hogyan lesz a „száraz üzenetből” sztori. Itt jövünk mi.
Galambos Márton, főszerkesztő és Kocsis Attila, kiadóvezető
„PR-cikket írni olyan, mint zsákban futni” – mondja Galambos Márton főszerkesztő, aki a PR-cikkeket is újságírói szemmel nézi. Szerinte az, hogy egy sztori mennyire érdekes, nagyon is függ attól, hogy aki meséli, mennyire tartja annak. Igaz, a feladatot nehezíti a hihetetlen „alapzaj”, de az már régen kiderült, hogy egy bomba cím az online térben kattintások százait éri. Eddig titok volt, de most eláruljuk: a Forbes PR csapata – amely a szerkesztőségtől függetlenül működik – a címen való ötleteléssel közel annyi időt tölt, mint a cikk megírásával. És bár a a legtöbb szerkesztőség mostohagyermekként kezeli a PR-cikkeket, mi nem ijedünk meg jelölni a támogatói tartalmakat. Annál is inkább, mert tudjuk, hogy ugyanolyan izgalmasak lehetnek, mint a szerkesztőségi anyagok. Az online cikk esetében plusz előny, hogy nincs terjedelmi megkötés, jobban lehet sztorizni – ami akár egy print PR cikk kibővítéseként is működhet – és több kép, illusztráció, videó fér el. Az online cikkek megjelennek szponzorált posztban, célcsoportra hirdetve a Facebookon, kifutnak az Instagram felületre is, és az egy hetes nyitó oldali kiemelés után is elérhetőek. Olyanok, mint egy örökhirdetés, ami SEO szempontból kifejezetten előny. Így az ügyfél saját felületein is hirdetheti a cikket, a kiemelés után is.
A Hard Rock Café 2017 nyár végén döntött úgy, hogy online PR cikkel erősít rá az őszi időszakra. “Nagyon válogatósak vagyunk, 3-4 megjelenésünk van évente a magyar piacon, hiszen főleg a külföldiek felé kommunikálunk. A rendezvény értékesítésben viszont egyértelműen a hazai cégvezetők a fő célcsoport. Az online PR-nak konkrétan olyan mérhető eredményei voltak, hogy a következő egy hétben duplájára nőttek a rendezvény-ajánlatkéréssel kapcsolatos telefonok” – meséli Landherr Judit sales & marketing manager, aki Tettinger Zsolt ügyvezetővel szerepelt a cikkben. Juditék a jó ár-érték arány és a mérhető hatékonyság miatt választották ezt a megjelenési formát. A hatékonyság legfontosabb mutatója pedig, hogy a megkeresések feléből rendezvény megrendelés realizálódott.
“Semmiképp sem szerettünk volna klasszikus kreatívot megjelentetni, mert – mi is – a történetmesélésben hiszünk. Mivel az első ilyen jellegű PR tapasztalatunk volt, hosszú volt az interjú, hiszen rengeteg mondanivalónk volt. Az ez után elkészült első szövegjavaslat majdnem tökéletes volt, csak kicsit kellett a fókuszokon igazítani” – mondja a munkafolyamatról a marektingvezető. A Hard Rock célja a rendezvényekkel a vendégkör kibővítése: aki jól érezte magát egy céges vacsorán, magánemberként is visszatér, a törzsvendégkör pedig nagyon fontos, akkor is, ha 80-90%-ban turisták térnek be. “Aki ide jön, az a hangulatot veszi meg, amit a márka képvisel. Aki volt itt egy céges rendezvényen, tudni fogja, hogy a 100 fős vacsorákra és a családi évfordulókra is alkalmas a hely” – mondja. Nem egy olyan vendégük van, aki minden családi rendezvényt a Hard Rockba szervez. Ő is egy céges rendezvényen volt először az étteremben.
A jó PR cikkhez persze minden részről összehangolt munka kell. Nem elég a jó üzenet, kell egy csapat, egy fotós, egy újságíró, és egy szerkesztő, aki valódi tartalomként kezeli. Kell továbbá egy rugalmas ügyfél, aki engedi, hogy kicsit szabadon szárnyaljunk és bízik bennünk: így lesz a vállalati üzenetből kattintékony lead. A PR-anyagok megrendelői a cikk elkészítésének különböző fázisaiban segítséget kapnak. Az interjúban megjelenő kérdéseken túl így például minden ügyfél kézhez kap egy kérdéssort is, ami segít neki egy Forbes-cikk szempontjából végiggondolni kommunikációs üzenetét. Ha ez megvan, a PR cikkek szerkesztője, Budavári Dóra veszi fel a fonalat, az ügyféllel konzultálva születik meg az akcióterv: kell-e fotózás, interjú, lesz-e infografika, van-e olyan vizuális üzenet, amivel érdemes dolgozni. Az ügyfélnek a szerkesztés minden pontján beleszólása van, a kész cikket is kézhez kapja, így a végső fázisnál is jelen van.
Ha Ön is szeretne PR-cikket a Forbes-ban, írjon nekünk a [email protected] email címre, és felvesszük Önnel a kapcsolatot!