Ablak egy környezettudatosabb jövő felé
Mára egyértelmű, hogy azok a vállalkozások, melyek képesek a működésüket innovatív módon összehangolni a fenntarthatósági célokkal, napjaink véleményvezéreivé válnak. Segítenek megtanítani azt az újfajta társadalmi felelősségvállalást, ami megoldást nyújt az éghajlatváltozás problémájának kezelésében az üzleti életben. A VELUX tetőtéri ablakok gyártásában piacvezető márka CEE régiójának alelnöke, Mészáros Krisztián személyesen is motiváltnak érzi magát, hogy egy olyan mintavállalatnál dolgozhat, amely jövőbemutató, fenntartható példát mutat a régió vállalkozásainak. Tavaly szeptemberben jelentették be fenntartható fejlődés stratégiájukat, amelyben elkötelezték magukat arra, hogy 2041-ig a cégcsoport eléri a teljes élettartamára vonatkozó karbonsemlegességet – ami azt jelenti, hogy a cég nemcsak jövőbeli, hanem múltbeli szén-dioxid-kibocsátásáért is felelősséget vállal. 2030-ra pedig 100%-ban szén-dioxid-semleges működést vállaltak és azt, hogy 50%-kal csökkentik teljes ellátási és értékláncuk illetve és termékeik szén-dioxid-kibocsátását. Mészáros Krisztiánt kérdeztük.
Hogyan tervezték meg a cégcsoport által vállalt fenntartható fejlődési stratégiát?
A mintavállalati működés a VELUX cégcsoport „DNS-ében” van. Már az alapítónk, Villum Kann Rasmussen által 1965-ben megfogalmazott mintavállalat céljai is – az 55 évvel későbbi – fenntarthatósági stratégia oszlopaira épültek: a környezetvédelemre, a társadalmi és a gazdasági felelősségvállalásra. Ebbe beletartozik az is, hogy olyan termékeket állítsunk elő, amelyek hasznosak a társadalom számára. Mindez támogatja azt is, hogy a cég hosszútávon tudjon gondolkodni. 2010-ben volt egy, a mostanihoz hasonló víziós stratégiánk, ahol a 2007-es szinthez képest 50%-os szén-dioxid-kibocsátás csökkentést állítottunk fel célkitűzésként, ami meg is valósult 2020-ban. A mostani fenntartható fejlődést stratégiánk 100%-ban saját tervezésű, és közel kétéves munka előzte meg, körülbelül 100 kollégánk dolgozott a cégnél rajta. Fontos szerepe volt a tulajdonosoknak és a menedzsmentnek, akik folyamatosan kihívások elé állították a csoportot. Mára már a fenntartható működés a szervezeti és üzleti stratégiánk része. Magasra tettük a lécet, amit az is mutat, hogy vannak benne olyan vállalások, amelyek megvalósítását egyelőre nem lehet tisztán látni. Szükséges, hogy átgondoljuk a termékeinket, a termékfejlesztést, bizonyos anyagok felhasználását. Célunk, hogy 2030-ra 100%-ban szén-dioxid-semleges vállalat legyünk, 50%-kal csökkentsük teljes ellátási és értékláncunk és termékeink szén-dioxid-kibocsátását. A termékeink élettartamában nem akarunk semmilyen kompromisszumot kötni. A WWF-fel együttműködve felszámoljuk a vállalat historikus karbonlábnyomát, és ez különböző erdőtelepítési, erdőmegóvási, biológiai sokféleség megőrzésére irányuló projekteken keresztül fog történni. 2041-re, a cég alapításának 100. évfordulójára tervezzük azt, hogy vállaljuk a cégcsoport 1941 óta begyűjtött karbonlábnyomának semlegesítését, azaz 5,6 millió tonna CO2-kibocsátás semlegesítését, ez megegyezik 800 ezer uniós polgár éves kibocsátásával.
Minek a megvalósításán dolgoznak ebből jelenleg?
Folyamatban van a termékeink csomagolásának újragondolása. Itt a vállalásunk az, hogy 2030-ra az összes termékünk egyféle csomagolóanyagot tartalmazzon, amely újrahasznosítható. Valószínűleg a papír az, ami hosszútávon is megmarad. Ezenkívül dolgozunk az energiahatékonyságunk javításán, illetve azon, hogy kizárólag tanúsítvánnyal rendelkező faanyagot használjunk.
Hogyan tudnak példát mutatni más vállalatoknak a gyakorlatban? Mekkora felelősség, hogy az első között vannak?
Komoly felelősség, hogy valaki egy ilyen vállalást leír és nyilvánosságra hoz. Nem „zöldre mosunk”, hanem látható vállalásokat teszünk. Elkötelezzük magunkat a globális felmelegedés legambiciózusabb, 1,5 fokos redukciós célja mellett. Cégünk átalakításán keresztül tudjuk elérni a célokat. Ezek a változtatások érintik a termelést, a beszerzést és a logisztikai rendszerünket is. Csak ezekkel az igen nagy vállalásokkal tudunk 2030-ra szén-dioxid-semleges vállalkozásként működni. Ez a stratégia nagyjából 500 milliárd forintos vállalást jelent, amihez nagyon komoly számítások és elhivatottság is szükséges. Nagy felelősség, hogy ezt a folyamatot, átalakítást nyomon követhetően, auditálhatóan vigyük véghez. Mindez a beszállítói kapcsolatainkra is hatással lesz. Nemrég hosszú távú megállapodást kötöttünk a Schneider Electric céggel: vállaltuk, hogy fix áron vásárolunk zöld energiát különféle fenntartható forrásokból, ezzel is támogatva az ilyen beruházások létrehozását.
A cégcsoport együttműködik a WWF-fel is. Hogy néz ki a közös munka?
Ez főként a teljes karbonsemlegesség elérésére vonatkozik, amihez a WWF adja a szakmai hátteret. Elkötelezettséget vállalunk az éghajlatváltozás elleni harcban és a természeti károk enyhítésében. Ezt a projektet „Lifetime Carbon Neutral”-nak, azaz teljes élettartamú karbonsemlegességnek nevezzük. A VELUX cégcsoport a WWF-fel együttműködve rögzíti történelmi CO2-jét az erdővédelem révén. A VELUX cégcsoport által kezdeményezett és a WWF-fel együttműködésben kifejlesztett, a múltbeli szén-dioxid-kibocsájtást is feloldó és a jövőbeni szén-dioxid-kibocsátás csökkentését szolgáló modell segít megállítani az élőhelyek pusztulását és megőrizni a biológiai sokféleséget, ami kulcsfontosságú a fenntartható jövőnk eléréséhez. A WWF-fel együttműködve erdőket telepítünk Mianmarban és Ugandában, és ezeket még hasonló további projektek követik a következő 20 évben. 2041-ig mintegy 200 ezer hektár erdő telepítését, védelmét és az eredeti diverzifikáció visszaállítását támogatjuk. Nagyjából 10 millió fát fognak az együttműködés keretében ültetni. Ehhez mi biztosítjuk az anyagi támogatást, a WWF pedig a szakmai hátteret.
Nemrég megalakult a VELUX kelet-közép-európai régiós központja Budapesten. Miért hozták létre?
Az egyszerűbb és logikusabb szervezeti struktúra kialakítása érdekében négy európai régióba szerveztük az értékesítést és a marketinget. Nagyon sok szinergiát fedezhetünk fel azzal kapcsolatban, hogy a vevők hogyan viselkednek a különböző piacokon, hogyan tudjuk őket a legjobban támogatni, mi az, amivel könnyebbé tudjuk tenni a döntéseiket. A régiós csoportok nagy szabadságfokkal működnek, a feladatuk nem a globális programok helyi megvalósítása, hanem a saját marketing és értékesítési stratégiáik kidolgozása az adott piaci igényeknek megfelelően.
A régiós központ épületének kiválasztásánál is szerepe van a fenntartható fejlődés stratégiának. Milyen szempontok alapján választják ki az új helyet?
A stratégiai vállalásaink között szerepel, hogy az üzleti utazásaink számát 30%-kal csökkentjük, illetve a teljes gépkocsiflottát 2030-ra elektromos járművekre cseréljük. Az új iroda esetében csak olyan épületek jöhetnek szóba, amelyek foglalkoznak a fenntarthatósággal, rendelkeznek a megfelelő tanúsítványokkal. Fontos szempont, hogy napfényt és friss levegőt tudjunk biztosítani a kollégáknak, jól megközelíthető legyen, illetve ösztönözzük a kollégákat arra, hogy gondolják végig, mi az a munkafolyamat, amit akár otthonról is elvégezhetnek. A COVID-időszak nagyon jó teszt volt erre. Másrészt szeretnénk biztosítani a diverzifikációt a régiós csapatunkban, ami kor, nem, képzettség, nemzetiség összetételben fog megvalósulni. Olyan sokszínűek szeretnénk lenni, mint maguk a vevőink.
A cégcsoport egyik értéke az elkötelezettség. Vezetőként mi építette ezt az elkötelezettséget az elmúlt években?
2002 óta dolgozom a cégcsoportnál. Itt folyamatosan új kihívásokkal találkozom, a döntések során mindenki véleményét figyelembe vesszük. A cégcsoport vállalati kultúrája nagyon nyitott, egymásra figyelő. Egymás kölcsönös elfogadása alapérték a számunkra, amit az új régiós központnál is szeretnénk megtartani.
A VELUX Csoport minden évben közzéteszi a Healthy Home Barometer felméréssorozat eredményeit, amely az épületek állapota és a bennük élők egészsége közötti összefüggéseket vizsgálja. Ez alapján tudjuk, hogy az emberek életük 90%-át épületekben töltik, ám ezek nem a legegészségesebb épületek. Mit tehet ennek javításáért a VELUX?
Sok kutatás bizonyítja, hogy mennyire pozitív hatása van a napfénynek, a természetes bevilágításnak és a friss levegőnek. Ez nem egy magyar probléma, világprobléma, hogy az emberek nagy része olyan épületben él, ami nedves, nyirkos vagy túl sötét, nincs természetes fény. A VELUX cégcsoport tetőtéri ablakai minden fenntartható épületben helytállnak: energiahatékonyak (csökkentik az energiaveszteséget), az ingyen megújuló energiát a felhasználók javára fordítják (csökkentik a fűtési energiafelhasználást) és jelentősen javítják a komfortérzetünket (elegendő napfény mellett kevesebb villanyvilágítást kell használni, illetve a levegő sokkal jobb minőségű lehet). A kiegészítőként kapható árnyékolókkal, redőnyökkel és okos otthon megoldásokkal pedig optimalizálható és automatizáltan vezérelhető a belső klíma, a hőmérséklet és a páratartalom. Ily módon termékmegoldásaink mindenki jóllétéhez hozzájárulnak.