Akár életmentő gyógyszereket készít egy vállalat, akár lakóházakat tervez, vagy épp pénzügyi tevékenységet végez, az üzleti működése szoftvereken alapul. Elmúltak már azok az idők, amikor a kódot megírták, tesztelték, leszállították az ügyfeleknek, majd a munkát befejezettnek tekintették. Ma minden korábbinál jobban elvárják a vállalatok a szoftvercégektől, hogy folyamatos interaktív kapcsolatot tartsanak fenn, reagáljanak és figyelemmel kísérjék a felmerülő igényeket. Széll Szilárddal, a Grape Solutions Zrt. vezérigazgatójával beszélgettünk arról, mire van szükség ahhoz, hogy egy magyar szoftvercég bekerüljön Európa legdinamikusabban fejlődő vállalatai közé.
„A jövő szoftvercégének arra kell összpontosítania, hogy az ügyfeleknek következetes, megbízható és hatékony élményt nyújtson. Ez csak úgy lehetséges, ha a fejlesztőinknek is következetesen és megbízhatóan inspiráló projekteket, flexibilitást és közösséget nyújtunk. A munkavállalói és az ügyfélelégedettség kéz a kézben járnak” – kezd mesélni a szoftverpiac jelenlegi helyzetéről és az emberi tényezőkről Széll Szilárd.
A régóta munkaerőhiánnyal küzdő ágazatot eleinte a koronavírus, majd az orosz–ukrán háború borította újra és újra fejtetőre. Széll 2021 óta vezeti a 2006-ban alapított Grape Solutions céget, pont az egyik turbulens időszakban véve át a stafétabotot. „A világjárvány tíz év digitális növekedését két évbe sűrítette. Most úgy tűnik, hogy minden vállalat technológiai vállalkozás. A távmunkaerő teljesen természetessé vált, miközben rengeteg fejlesztő esett ki a piacról a háború közvetlen hatásaként. Ezek a külső tényezők minket is arra ösztönöztek, hogy az egyedi szoftverfejlesztési szolgáltatásunk mellett egyre inkább erősítsük a dobozos megoldások, termékek fejlesztését. Amikor a legtöbb cég behúzta a kéziféket, mi akkor nyomtunk gázt a termékfejlesztésnél” – folytatja a senior fejlesztőből lett vezérigazgató.
A taktika, úgy tűnik, bejön, az eleinte csak 10 fős cég mára egy több mint 100 embert foglalkoztató vállalattá nőtte ki magát, szoftvereiket milliók használják világszerte, még ha a név miatt nem is tudják, hogy a magyar cég fejlesztette a kezük alatt futó megoldást. „Az egyik ilyen például az itthon piacvezető és díjnyertes elektromos töltő white-label alkalmazásunk, a Montu, amely a komplex elektromos töltéskezeléssel segít kielégíteni a járművezetőktől és a szolgáltatóktól érkező igényeket. A Montut most vezetjük be Csehországban, miközben nyitunk az ázsiai piacok, többek között Malajzia és Szingapúr felé is. Vagy az IoT platformunk, ami bármilyen IoT eszközhöz csatlakoztatható, és növeli azok adatgyűjtésének és vizualizációjának hatékonyságát. De fejlesztettünk már légitársaságnak foglaláskezelő alkalmazást is.” Többek között ilyen izgalmas és világraszóló projektekkel lehet a fejlesztő tehetségeket a céghez vonzani és megtartani, ami az alapja annak, hogy ügyfeleik is elégedettek legyen és visszatérjenek.
Miközben további szolgáltatásaik, mint például az RPA (testre szabott robotizált folyamat-automatizálási megoldások), vagy dobozos termékeik, mint az Optima (CRM és marketing automatizációs rendszer) egyre népszerűbbek és egyre szélesebb sprektrumon fedik le az ügyféligényeket, a vállalat az egyedi fejlesztési feladatokkal sem áll le. Lefedik a teljes szoftverfejlesztési életciklust a projekt felmérésétől kezdve a UX/UI koncepciókon, a fejlesztésen, tesztelésen, élesbe állításon át a support feladatokig. „Egy úgynevezett one-stop shop vagyunk. Igyekszünk minél jobban bevonni az ügyfelet; agilis módszertannal, rugalmasan kezeljük a feladatot, hogy a végén pontosan az a termék készüljön el, amit a megrendelő igazából szeretne. Emellett egyre több ügyfelünk számít az üzleti intelligencia szolgáltatásunkra, hiszen az utóbbi években mind egyértelműbbé vált, hogy az adatalapú döntéshozatal esszenciális a mai üzleti környezetben” – mondja a fejlesztő szakember.
„A jövő szoftvercége a leginnovatívabb technológiák mellett emberközpontú – akár a munkavállalóról, akár az ügyfélről, akár a felhasználóról beszélünk” – fejezi be Széll Szilárd.(x)