„Bill Violát a „videókorszak Rembrandtjaként” és „hi-tech Caravaggióként” jellemezték, videóművészete a régi mesterekre jellemző érzelmi mélységet és technikai tudást hordozza, miközben a modern technológiát használja a mélyebb emberi tapasztalatok feltárására.” – írta róla a Royal Academy of Arts.
A New York Times így fogalmazott: A videóművészet innovatív felhasználásával mély, ősi érzéseket tud kiváltani – Viola a „legújabb technológiát használja a legősibb érzelmek felkavarására”.
A kortárs művészet egyik jelentős alkotójával és annak műveivel, Bill Viola munkásságával találkozhatnak a látogatók a NEO Kortárs Művészeti Térben. A Csend című kiállítás Bill Viola meditatív műveinek a világát hozza közel a nézőhöz: a Csendes hegy, a Találkozás, és az Ősök, mind az emberi létezés különböző, pszichológiai értelemben súlyos pillanatait járják körül.
A művek rendszerint hosszú perceken keresztül vezetik fel azt a pillanatot, amikor bekövetkezik az a megvilágosító fordulat, amely a művek jelentését adja. A néző érzelmi felkészítése, várakoztatása fontos része a műveknek, ami növeli azt a hatást, amely a csúcsponton bekövetkezik. Az idő így metaforája lesz az élet eseményeinek, amelyek megértése és értéke az odavezető út karakteréből adódik.”
Petrányi Zsolt művészettörténész, a kiállítás kurátora
A NEO Csend című kiállításának célja, hogy Bill Viola munkáinak bemutatásával a meditatív művek világát hozza közel a nézőhöz, figyelmet, elcsendesedést, megnyugvást sugározva.
A művészet az egyénről szól, arról, hogy neki mit jelent az adott mű, ő hogyan dolgozza fel, rá miként hat. Bill Viola műveinek számos rétege van, a pszichológia, a vallások, a technológia adta lehetőségek, vagy a kultúrtörténeti szimbólumok egyaránt jelenthetnek olyan megközelítést, amelyeken keresztül a látogatók értelmezhetik, feldolgozhatják videó alkotásai jelentés-tartalmát.
Bill Viola a videóművészet egyik legfontosabb alkotója, aki a műfaj hetvenes évekbeli kezdetei óta jelentős alkotások létrehozásával saját stílust teremtett. A lassú, vágás nélküli mozgás, az analóg, trükkök nélküli kamerahasználat védjegyévé vált, amelyekkel Viola videóiban az emberi lét alapvető kérdéseit – az érzelmek változását, a születést, halált, szenvedést és a tudat állapotait – kutatja. Munkássága elválaszthatatlanná videóművészettől, hiszen ő az egyik alkotó, aki új irányt adott a hatvanas évektől induló új kifejezésmódnak: egy olyan oldalát használta ki a mozgóképnek, ami lehetőséget teremtett számára, hogy az elmélyülésről, a meditációról, a világ szellemi egységének megéléséről szóló munkákat hozzon létre.