Bő húsz éve annak, hogy Ördögh László és Drozsnyik Dávid barátok lettek az egyetemen, aminek befejezése után szinte azonnal közös dizájnstúdiót alapítottak. A Graphasel mára Magyarország vezető Communication Design stúdiója lett, ami nem csak lojális és elégedett ügyfeleket, de immár számos nemzetközi elismerést is magáénak tudhat.
“Laci 2003-ban alapította meg a Graphaselt, ami egy kis Bt-ként indult, három-négy végzős, tehetséges képzőssel. Nekem is volt náluk egy asztalom a stúdióban, ahol a saját ügyfeleim munkáin dolgoztam, így kezdetben inkább csak egymás munkáit korrektúráztuk” – meséli Drozsnyik Dávid. A páros végül 2005-ben döntött úgy, hogy egyesítik tudásukat, kapacitásukat és ügyfélkörüket.
A Graphasel fejlődése mindvégig organikus volt.
“Már a legelején kimondtuk, hogy nem akarunk óriási ügynökséget csinálni, mindig meg szerettünk volna maradni egy belátható méretű design stúdiónak – mondja Ördögh László. Ennek köszönhető, hogy a szervezeti struktúránk ma jobban hasonlít egy építészirodához, mint egy reklámügynökséghez.” Szakmaiként a csapat minősége volt a legfontosabb és az, hogy egy olyan kreatív team legyen házon belül, akikkel bármilyen szakmai kihívást meg tudnak valósítani. Ezért is szeret a Graphasel olyan komplex projekteket elvállalni, amikkel meg tudják mutatni azt, hogy mire is képesek. Dávid és László a nagy márkákkal való közös munkából tudták megtanulni azt, hogyan lehet akár a semmiből is felépíteni a gyakorlatban is működő nemzetközi szintű arculatot. Ennek a tudásuknak köszönhető az, hogy mostanra szinte kizárólag saját márkákon dolgoznak, és egyre gyakrabban vonják be őket a termékfejlesztésekbe is.
Mostanra a megrendelők is érettebbek és egyre tudatosabbak lettek. Egy harmincas évei elején járó vezető szinte minden esetben pontosan tudja, mit szeretne viszont látni és hajlandó ezért nagyobb figyelmet és energiát szentelni a branding folyamatra
– osztja meg tapasztalatait Dávid. A Graphasel az úgynevezett communication design irányzatot képviseli, ami egy megszokott grafikai tervezési folyamathoz képest sokkal komplexebb gondolkodást igényel. “Egy jó dizájnnak története van: az, hogy ez térben pontosan hol és hogyan jelenik meg, már az ügyfél igényén és lehetőségein múlik” – teszi hozzá László.
Ehhez persze elengedhetetlen a termék mély ismerete. Az ehhez vezető beszélgetések során gyakran derül ki, hogy sokszor az ügyfelek fejében is vannak olyan kérdések, amiket meg kell válaszolni ahhoz, hogy a végeredmény működő és hiteles legyen. “Az éttermek esetében például a séfekkel együtt dolgozunk azon, hogy a hely arculata, belsőépítészete és a menü ugyanazt kommunikálják.
Mi megtervezzük a kommunikációs csatornákat, amikbe a dizájn nyelv is beletartozik.
Akkor végeztük jól a munkánkat, ha a vendég a végén egy mondatban el tudja mesélni, hogy milyen élmény érte” – vallja Ördögh László.
“Külföldön sokkal elterjedtebbek az olyan design stúdiók, amilyenek mi magunk is vagyunk. Olyan cégek, akik nem reklámügynökségek és világmárkákon dolgoznak.” – meséli Dávid. A tudásmegosztást és a tehetséggondozást is rendkívül fontosnak tartják, ennek érdekében folyamatosan fogadnak külföldi ösztöndíjas diákokat. A Graphasel az évek során számos pozitív nemzetközi visszaigazolást is kapott. Legutóbbi ilyen elismerésük a German Brand Awards díjuk volt, amit a Tokaj Gin legújabb csomagolásával sikerült elnyerniük. Emellett olyan nemzetközi projektekben is részt tudtak venni, mint a japán Mikasa labdagyártó vállalat új termékének teljes grafikai arculata és olyan, rendkívül komplex szállodai projektekben is, mint a BOTANIQ Turai Kastély, vagy a LUA Resort Balatonfüred márkájának definiálása a hotel nevétől kezdve az üdvözlőkártya formatervéig. “Visszatekintve az elmúlt közel húsz évre, azt gondolom, hogy a nehezebb, de kreatívabb utat választottuk. Azt az utat, amiben mi megláttuk a kihívást és ami frissen tud tartani minket” – foglalja össze Drozsnyik Dávid.(x)