A május 1-4-e között Dubajban tartott Arabian Travel Market világossá tette, hogy a rendezvénynek otthont adó várost a világ legnépszerűbb turisztikai célpontjai között kell számon tartani. Dubaj meg is szeretné őrizni vezető pozícióját, és ennek érdekében hosszú távú stratégiát állított fel. Az Egyesült Arab Emírségek tengerparti ékkövekét minél sokszínűbb, családbarát desztinációvá változtatják, és vonzóvá teszik mindenféle árszínvonalon gondolkodó vendég számára. Issam Kazim, a Dubaji Turisztikai és Kereskedelmi Marketing Hivatal vezérigazgatója a Forbes-nak nyilatkozva elárulta: tudatos munka gyümölcse a világjárvány utáni felívelés, valamint az egyre színesebb gasztronómiai és programkínálat.
Hogyan alakulnak a Dubajba irányuló turizmus számai a közép- és kelet-európai országokból?
Összességében pozitívan: Dubaj vonzó célpont a magyar utazók számára. Folyamatosan nő a régióból hozzánk látogató turisták száma: 2022-ben Dubaj mintegy 382 ezer embert fogadott a közép- és kelet-európai régióból, ami négy százalékos növekedés 2019-hez képest. Persze tisztában vagyunk vele, hogy a COVID hatással volt a turizmus fejlődésére, de idén globális szinten is erős fellendülést látunk.
Hogyan heverte ki Dubai a COVID-ot, és összességében mennyire forgalmas a város, illetve melyik évszakban ajánlott meglátogatni?
Dubaj sikeresen átvészelte a világjárványt és egyre gyorsabban halad a turizmus teljes helyreállítása felé. 2023 első negyedévében már 4,67 millió vendégéjszakát foglaltak le a látogatóink. A város egész évben elérhető úti cél: a turisták minden évszakban találnak bel- és kültéri tevékenységeket. Szeretném hangsúlyozni, hogy a Ramadán alatt is sokan látogattak el Dubajba, pedig az évnek ez az időszaka mindig csendesebb, szóval az idei év azt bizonyítja, hogy itt sosincs pangás. Jó úton haladunk afelé, hogy Dubaj a világ leglátogatottabb úti céljává váljon, köszönhetően annak a stratégiának, amit látnoki szakértőink irányításával alakítottunk ki. A turisztikai ágazatunkban egyre nagyobb a lendület: 2022-ben 14,36 millió vendéget fogadtunk, ami 97 százalékos növekedés az előző évi 7,28 millióhoz képest. A látogatottság ezzel elérte a pandémia előtti, 2019-es szint 86 százalékát, amikor 16,73 millió látogatónk volt. Ráadásul Dubajban jelenleg már 813 szállodai létesítmény található, 148.450 szobával.
Melyek a legfrissebb kiemelkedő események, új fejlesztések, amelyeket Dubaj kínál az európai turisták számára, és miért fontos Dubajt mint családi úti célt népszerűsíteni?
Dubaj termékportfóliója sokat fejlődött az elmúlt néhány évben, így már a világ minden tájáról vonzza a látogatókat. Legújabb kiemelkedő attrakcióink közé tartozik a Jövő Múzeuma, ami egy lenyűgöző turisztikai látványosság, illetve a View at The Palm obszervatórium. A gasztronómiai ágazat szintén masszívan fejlődött, és Dubaj valóban családbarát úti cél, hiszen sok mindent kínál a gyerekeknek, az IMG World-től a Dubai Frame-en át a Kidzaniáig. A csapatunk jelenleg olyan nyári kampányon dolgozik, ami kifejezetten a családokat célozza meg.
Ön szerint, aki helyi lakos: mitől olyan egyedi ez a város, hogy ennyi nemzetközi látogatót vonz?
Úgy vélem, sok együttes tényező teszi egyedivé. Amikor a családom és a külföldi barátaim meglátogatnak, mind észreveszik, hogy hogyan változik, növekszik és fejlődik. A legfontosabb a biztonság, a változatos termékkínálat, a sok szórakozási lehetőség, valamint a gasztronómia. Mindig vannak új felfedezhető helyek, és mostanra több mint 200 különböző ország kultúrájából származó mintegy 13 ezer vendéglátóhely, a kávézóktól a házias konyhákon át a fine dining éttermekig. A MICHELIN Guide Dubai 2022 júniusában indult útjára: az első kiadásban összesen 69 étterem szerepel, közülük kettő kapott két-két MICHELIN-csillagot, kilenc étterem pedig egyet-egyet, míg 14 étterem Bib Gourmand elismerésben részesült. Sőt, a Közel-Kelet és Észak-Afrika 50 legjobb étterméből a 2023-as kiadvány szerint 15 Dubajban található. De azok az emberek is vonzóvá teszik a várost, akik itt élnek: több mint 200 nemzetiség van jelen, így számos kultúra, illetve vallás otthona, és mind a legjobbat hozzák ki abból, amit Dubaj nyújtani tud.
Milyenek a turisztikai kilátások 2023-ban?
Nagyon optimisták vagyunk, hiszen Dubaj ma már a világ első számú úti célja: két egymást követő évben, 2022-ben és 2023-ban is elnyerte a Tripadvisor Travellers Choice Awards díját, ami a történelemben ezenkívül csak egyszer fordult elő. Az eredményt számos tényező – de elsősorban Dubaj sokszínűsége, kínálata és felkészültsége, valamint az tette lehetővé, hogy mindenféle költségvetésű és változatos utazói igényeket képes kiszolgálni. A növekedést négy alappillérre helyeztük: a sokszínűségre, a jó ár-érték arányra, a hitelességre és az élményszerűségre. Több látogatót vonzunk azáltal, hogy kialakítottunk és például a visitdubai.com-on is népszerűsítünk egy egész éves rendezvénynaptárt, benne szabadidős tevékenységekkel és fesztiválokkal. Ilyen a Dubai Shopping Festival, a Dubai Summer Surprises, a Dubai Food Festival, a Dubai Fitness Challenge és a legújabb, a Dubai Esports Festival.
A pozitív teljesítmény összhangban van a D33-as dubaji gazdasági stratégia céljaival, azzal, hogy tovább erősítsük Dubaj státuszát a világ három legjobb városa között. Különösen a COP28 idei dubaji megrendezése miatt úgy gondolom, hogy a 4. negyedév nagyon forgalmas lesz: rengeteg ember érkezik majd hozzánk a világ minden tájáról. Az általános fejlődést, a számok növekedését és Dubaj termékportfóliójának bővülését látva úgy gondolom, hogy nagyon mozgalmas 2023-as év elé nézünk.