A munkaerőpiacon és a fejvadászatban is megjelent a digitalizáció. A JOBGROUP HR szolgáltató cég ügyvezetőjével, Fehér Évával és üzletágvezetőjével, Tál Mariann-nal beszélgettünk a HR szolgáltatók szerepének változásáról, a munkaerőpiac átalakulásáról és a vezetőkiválasztás mai trendjeiről.
„Az elmúlt években a digitalizációnak és globalizációnak köszönhetően megváltozott a toborzási és vezetőkiválasztási folyamat. A pandémia csak felerősítette a trendeket” – kezdi Fehér Éva ügyvezető. „A kettő közötti határvonal egyre kevésbé éles, hasonló sourcing szakértelem szükséges már mindkét területen. A covid felgyorsította a HR szakma digitalizációját, és még jobban átalakította a jelöltkeresési folyamatokat. Mindez legjobban talán a vezetőkiválasztásban látszik; ez korábban egy tradicionális, a személyes kapcsolati hálót fókuszba helyező keresési folyamat volt, mára viszont egy digitális térben zajló, adatvezérelt kutatássá vált”– fejti ki Fehér Éva.
Fehér Éva, ügyvezető
„Ugyanakkor egy fejvadásznak szerteágazó tudással kell rendelkeznie a megfelelő jelölt kiválasztásához, egyúttal specializálódnia kell különböző iparágakra, ismernie kell a profilok komplexitását, továbbá mélységében kell átlátnia a jelöltek képességeit, kompetenciáit. Ezen célok megvalósításában az iparági beágyazottság és a személyes kapcsolatok segítik a senior HR tanácsadó munkáját. A JOBGROUP-nál ezen túl minden sourcer és tanácsadó rendszeres képzést kap a legkorszerűbb digitális keresési módszertanokról. A kiválasztási folyamat finomhangolása az, ami egy komplex pozíció betöltésekor kulcsfontosságú” – folytatja Tál Mariann üzletágvezető.
A JOBGROUP hosszú távú partnerkapcsolatokat ápol megbízóival, van olyan ügyfelük, aki már a 90-es évek óta velük van. „Ez annak köszönhető, hogy szinte beépülünk a cégek belső HR folyamataiba, ismerjük a cégkultúrát és a folyamatosan változó kiválasztási szempontokat, illetve naprakészen tartjuk szakmai tudásunkat. Így jelentős terhet tudunk levenni az alapvetően túlterhelt vállalati HR szakemberek válláról” – mondja Mariann.
Tál Mariann, üzletágvezető
Szakértőink szerint a vállalati kultúrának egyre inkább emberközpontúvá, odafigyelővé kell válnia, ezzel a cégek elérhetik azt, hogy vonzóvá váljanak azon jelöltek számára is, akik nem gondolkoznak aktuálisan munkahelyváltásban. „Mindegy, hogy milyen iparágról beszélünk, a cégek tapasztalt szakértőket, specialistákat és vezetőket találnak a legnehezebben. Őket nem egyedül a magasabb fizetés fogja elcsábítani, hanem az inspiráló légkör, a bizalom, aminek most aktív eleme a rugalmas munkavégzés lehetősége, a home office, amit a covid előtt még csak ízlelgettünk, de ma már munkavállalói alapelvárás”– folytatja Tál Mariann.
„A munkaerőpiacon a legnagyobb kihívás, hogy olyan jelölteket találjunk, akiket tudunk váltásra motiválni. Ehhez szükséges az embert látni a pozíció mögött, HR tanácsadóként és munkaadóként is. Ez teszi lehetővé a hosszútávon fenntartható sikereket” – fejezi be az ügyvezető.