A romantikus álmok és a hiányzó profit konfliktusával jellemezte nemrégen Kovács Károly előadóként a Tokaji borvidéket egy országos borkonferencián. És valóban, minél több a romantikus álom Tokajban a világ legjobb furmintjáról, amely megveri a nagy burgundi fehéreket, meg a milliókat érő aszúkról, amelyekért királyok és milliárdosok állnak sorba, annál több az elhagyott, elvadult szőlőterület és a veszteséges birtok. Pedig Tokaj adottságai fantasztikusak, hagyományai lenyűgözőek! Csak mindeddig hiányzott az az üzleti modell, amely támogatja a hagyományokat, a minőséget, de nyereséges üzlet is egyben. Tokajban több ezer család próbál megélni a borból, sok tucat vállalkozó itthonról és külföldről hozza ide a pénzét, hogy fellendítsék ezt a tájat, de eddig nem sok sikerrel. A rendszerváltás és Tokaj újjászületésének kezdete óta 30 év telt el. Volt olyan kormány, amelyik csak vitte innen a pénzt, volt olyan, amelyik hozott, néha sokat is, de a borvidék helyzete most ugyanúgy kritikus, mint tíz vagy húsz évvel ezelőtt.
Az a közgazdasági képtelenség uralkodik az itteni gazdaságon, hogy miközben a tokaji szőlőtermesztésre alkalmas kitűnő földek ára egyre magasabbra szökik, már nem ritkaság a hektáronkénti több tízmillió forintos ár sem, aközben a méregdrága földeken megtermelt bor eladási ára egyre csökken! A külföldi eladások mennyisége is apad, de az egy liter külföldre eladott tokaji bor átlagára is csökken.
A teljes borvidéki termőterület 5200–5400 hektár, s ennek a tíz százalékán már egyre jobb borokat termelnek. Vannak köztük nemzetközi mércével mérhető, kiemelkedő minőségű tételek is. Ennek ellenére Tokaj eddig még nem volt képes visszahódítani sem régi fényét, sem régi piacait
A Kovács Károly által kidolgozott üzleti modell a kiválasztott kevesek helyett a lehető legtöbb termelőnek kínál sikert, megélhetést. Saját szakmai tévedései vitték el annak felismeréséhez, hogy a bor ugyanolyan kereskedelmi cikk, mint bármi más, amit a piacon adunk el, s a borról sem a lelkes borász, hanem a piac mondja ki az utolsó szót. Legfőképpen pedig megértette, hogy az a legjobb bor, ami a fogyasztónak annyira ízlik, hogy fizetni is hajlandó érte!
Kovács Károly megszüntette cégénél, a MAD Wine Kft.-nél az alanyi borászatot, s figyelmét a piacra és a vásárlókkal folytatott kommunikációra fókuszálta. Pontos számításokkal felépítette a MAD Wine Kft. termékpiramisát, amely reflektál a piac minden egyes szegmensének igényeire. Ennek középpontjában a MAD Furmint és a MAD Hárslevelű áll. Ez a két száraz bor mára a világ 25 országában kapható, és több százezer palackos mennyiségben fogy. Ezeknél följebb a cég dűlőszelektált száraz borai állnak, még magasabban a szamorodnik, a fényes aszúk és a palackonként 300 ezer forintért elkelő esszenciák.
A masszív közép a jó minőségű, hétköznapi száraz és édes borokra, a Dry by Tokaj és a Sweet by Tokaj boraira támaszkodik. Itt áll legfrissebb termékük is, a MAD fröccs, mely az első adatok szerint az idei nyár piaci kedvence lesz.
Kovács Károly többségi tulajdonos és a MAD Wine Kft. szakemberei szerint a legősibb hagyományokon álló borvidéken sem maradhat abba egy percre sem az innováció. A MAD Wine Kft. egyszerre járja az ősi tradíciók útját és a merész újítások meredekebb ösvényeit. Az eredményről ezúttal is a fogyasztó dönt!