A beszédfelismerők már régóta tudnak magyarul – elvileg. Aki a gyakorlatban is próbálta őket, az jellemzően ennek ellenkezőjéről, de legalábbis a tökéletestől messze lévő működésről számol be. A hazai fejlesztésű Alrite már csak magyartudása miatt is fontos fejlesztés lenne a piacon, a mögötte álló cég viszont folyamatos fejlesztéssel garantálja, hogy a szolgáltatás napról napra jobb legyen.
„20 éve erre várok!” „Tizedannyiba kerül, mint a gépíró és két nappal gyorsabb nála!” „Az interjúból a szerkesztőségbe tartva a villamoson kész lett a leirat. Imádom!” Csak három véletlenszerűen kiválasztott újságírói vélemény az Alrite-ról, a hazai fejlesztésű mesterséges intelligencia alapú beszédfelismerő szoftverről. A forbes.hu-n is írtunk már róla, hiszen a szolgáltatás előnyei az első pillanattól szembetűnőek voltak. Az oldalra egy gyors webes regisztrációt követően bárki egyszerűen és ingyen feltölthet egy legfeljebb egyórás beszélgetést tartalmazó hangfájlt, amit az Alrite kevesebb mint két perc alatt gépelt szöveggé varázsol. Nem meglepő, hogy a gyakran interjúzó újságírók körében hamar ennyire népszerű lett a deep learning alapú, a magyar mellett angolul, németül és spanyolul is értő beszédfelismerő – avagy speech-to-text – alkalmazásnak.
Az újságírók ugyanakkor csak egy szűk szeletét adják az Alrite felhasználóinak, akiknek száma jelentős ütemben nő. Decemberi cikkünkben még 15 ezer regisztrált userről írtunk, mostanra viszont már a 30 ezer főt is átlépte az Alrite bázisa. A népszerűség részben a – szájhagyomány útján is jelentős mértékben terjedő – szolgáltatás minőségének, részben pedig a folyamatos fejlesztéseknek köszönhető. Előbbi kapcsán fontos kiemelni, hogy bár hasonló funkciókat több nemzetközi tech-nagyvállalat is kínál, a tapasztalat azt mutatja, hogy az Alrite megoldása pontosabb végeredményt kínál, különösen magyar nyelven. A fejlesztések közül a videóra égetett feliratok lehetősége a legutóbbi. „A felhasználók irányából jött az igény, hogy ha már a leirat mellett feliratot is generálunk, akkor milyen jó lenne, hogyha ezt nem külön kellene letölteni, illetve ha az adott felirat testre szabható lenne” – meséli Moravcsik Áron, az Alrite termékfelelőse, mi indukálta a fejlesztést, amiben a felhasználók betű típusát, méretét és színét is be tudják maguknak állítani. Mostanra az élő feliratozás is az Alrite lehetőségei között szerepel, amire az online közvetítésekben és a konferenciákon egyaránt nagy kereslet mutatkozik. Az Alrite technológiája a videók vagy a podcastok kereshetőségét is jelentősen elősegítheti például azzal, ha a videó leiratát feltöltik a megjegyzéshez.
A látványos felhasználási opciók mellett vannak kevésbé látványos, ám annál fontosabb lehetőségek is. „Egy ügyfélszolgálatnak minőségbiztosítási szempontból rendkívül lényeges, hogy a felvett telefonbeszélgetésekben ellenőrizni tudják, megfelelően járt-e el a kolléga az adott ügyben. Problémás esetekben gyorsan rákereshetnek mondjuk tiltott szavakra, hogy vajon elhangoztak-e a beszélgetés során, vagy pont olyanokra, amelyeknek el kellett hangozniuk. Ezzel a módszerrel sokkal gyorsabban, effektívebben tudják ellenőrizni az ügyfélszolgálatosok munkáját” – hoz egy példát Moravcsik Áron. Hasonló a helyzet akkor is, ha egy telefonbeszélgetést szöveges formában is át kell adni a hatóságoknak, és azt is érdemes megjegyezni, hogy egy szöveg sokkal könnyebben és költséghatékonyabban tárolható, mint egy hangfájl.
Nehéz olyan vállalati környezetet találni, ahol ne lenne helye az Alrite-nak. Minden megbeszélésen hasznos, ha készül róla leirat, amit a szolgáltatás profin meg tud oldani. „Az Alrite eddig is képes volt a beszélőket megkülönböztetni, kötőjellel jelölve, új bekezdésbe törve az új beszélők szövegét, ám ezt szeretnénk még magasabb szintre emelni azáltal, hogy a leiratban jelezzük, melyik beszélő mondta az adott részt. A résztvevők személyre szabottan is elnevezhetőek lennének, így még egyszerűbb lenne a jegyzőkönyvek, emlékeztetők követése, hogy ki mit mondott” – fejtette ki Matics-Horváth Kata, a Régens marketingigazgatója. Arra is van lehetőség, hogy ezeket a hangfájlokat ne egy felhőbe töltsék fel, hanem közvetlenül a céges szerveren fusson az Alrite szoftvere, esélyt sem adva ezzel az adatszivárgásnak. Az Alrite különlegessége továbbá, hogy egyedi kifejezésekre (például adott márkanévre, gyakran használt szakkifejezésekre, vagy rövidítésekre) és egyedi hangkörnyezetre (mondjuk zajosabb gyári környezetre, vagy egy call centerre) is igény szerint továbbtanítható, optimalizálható.
A professzionális felhasználáson túl a mindennapokban az Alrite egyszerűsíti az emberek életét és időt spórol nekik. Sokan használják például jegyzetkészítésre a szolgáltatást, vagy erre diktálják be megválaszolandó e-mailjeiket, akár autóvezetés közben is, hogy megérkezve a szöveget már csak be kelljen illeszteniük és küldhessék is a címzettnek.(x)