Támogatói tartalom

Az iparban a jövő már elkezdődött

A cikket támogatta a Rexroth Kft. Bosch

Ha ma ez még nem is tűnik egyértelműnek, a negyedik ipari forradalom már most is zajlik. Az Ipar 4.0 összefoglaló néven emlegetett új megoldások hihetetlen lehetőségeket tartogatnak – azoknak, akik nyitottak arra, hogy előre tekintsenek és kijelöljék maguk számára a fejlődés útját. A Bosch Rexroth szakemberei nemcsak a jelen, de a jövő innovációit is ismerik, és küldetésüknek tekintik, hogy minél több vállalkozásnak segítsenek elindulni ezen az úton.

Amikor tavaly hirtelen rengeteg ember maradt otthon, kényszerült home office-ba világszerte, az átrendezte az ipart is. Számos szereplő zuhanó kereslettel nézett szembe, mások pedig hirtelen óriásit emelkedő igényekkel, mint például a Bosch csoport egyik miskolci telephelye – Európa egyik legnagyobb kéziszerszámgépeket előállító gyára. Ilyen kihívással rengeteg kisebb-nagyobb vállalat szembesült a pandémia hatására, de csak kevesen tudtak jól reagálni rá. A Bosch miskolci gyára a kivételek közé tartozott, mivel gyorsan, rugalmasan tudta követni a piaci igényeket.

                                   Az APAS kollaboratív robot együttműködik egy munkavállalóval

Kiaknázható lehetőségek

Hogyan voltak erre képesek? Úgy, hogy a gyár már elindult a negyedik ipari forradalom útján, amint azt Ács István, a Bosch Rexroth Kft. ügyvezető igazgatója kiemelte. „A következő években elképesztő átalakulás fog zajlani az ipari termelés területén – szögezi le a cégvezető. – Az Ipar 4.0 összefoglaló néven emlegetett technológiai területek, azaz a digitalizáció, a virtualizáció, az adatgyűjtés és az adatok elemzése, az összekapcsoltság olyan lehetőségeket teremtenek a nagyon közeli jövőben, amelyek ma még szinte felmérhetetlen hatásokkal járnak majd. A Bosch példája jól mutatja, hogy ezek a lehetőségek már nem csak a jövőben, hanem a jelenben is óriási előnyöket jelentenek azoknak a cégeknek, akik hozzáállásban, szakértelemben és technológiában is felkészültek a változásokra.”

A rugalmasság az élet minden területén előtérbe került az elmúlt időszakban, és ez az iparban sincs másképp. Míg korábban egy-egy új termék kifejlesztése, a gyártásig való eljutása akár több évet is igénybe vehetett, ma erre már nincs idő. A gyártósoroknak – fizikai modellezés helyett – a digitális térben történő megtervezésével rengeteg időt és persze pénzt is lehet spórolni. A rugalmasságnak pedig abban is meg kell jelennie, hogy a termékek követik a vásárlói igényeket. „A harmadik ipari forradalom arról szólt, hogy robotizációval és automatizációval hatékonyan tudjunk sok terméket legyártani, a negyedik viszont leginkább arról, hogyan lehet többfélét, egyéni változatban gyártani – részletezi Ács István. – Régen egy autógyár egyetlen modelljéből ugyanazon konfigurációval több millió darab készült. Emlékezzünk csak Henry Ford híres gondolataira: »A vevő bármilyen színben választhat autót. Feltéve, ha az a szín fekete.« Ma már ez nem igaz, a gyártók egyedi igényekre készítik a járműveket, így egy konfigurációból csak néhány ezer darab, vagy adott esetben csak egy-két tucat készül. Nem lehet mindegyikhez új gyártósort építeni.”

Rugalmas lépésekkel a cél felé

Persze nem is kell több gyártósort építeni:, hanem a gyártósornak kell minél rugalmasabbnak lennie. A Bosch Rexroth „Jövő gyára” koncepciója úgy képzeli el a jövő gyártóüzemét, hogy ott csak a négy fal fix elem, minden más rugalmasan hozzáalakítható az igényekhez. A padló induktív energiát szolgáltat, így a gépeket bárhol le lehet helyezni, és azok bármikor mozgathatók. Az összekapcsolt, egymással kommunikáló, rugalmas kiszolgálórobotokkal körülvett, könnyen átprogramozható gépek akár minden nap más és más terméket képesek gyártani. „Nekünk ez a víziónk. Minden nap ennek eléréséért dolgozunk, minden új szoftveres és hardveres megoldásunk egy-egy lépés az ide vezető úton.”

Hol tart most a cég ezen az úton? Számos kézzelfogható eszköz hozzáférhető már a fokozott rugalmasság és hatékonyság eléréséhez. Elég, ha a „Two steps ahead” (Két lépéssel előrébb) szlogenű, ctrlX Automation vezérléstechnikai termékportfólióra gondolunk. Ez a vezérlőegységek egy olyan új generációját jelenti, amelyek kicsit olyanok, mint az okostelefonok. Míg korábban minden vezérlőhöz speciális programnyelvet kellett használni, ezek szinte bármilyet képesek kezelni, és az új funkciókat applikációkhoz hasonlatosan lehet letölteni rájuk. „Ha dicsekedni szeretnénk, nyugodtan nevezhetnénk ezt forradalmi újításnak” – mondja az ügyvezető igazgató, és mivel a koncepció idén elnyerte a szakmában legrangosabbnak számító Német Innovációs Díjat, úgy tűnik, ezt a véleményét a cégen kívül is osztják.

Nagy előrelépések történtek a robotok, különösen az emberekkel együtt, egy környezetben dolgozó kollaboratív egységek területén is. „Ma már nemcsak az a robotok feladata, hogy az emberek számára megterhelő vagy lehetetlen feladatokat egy elzárt térben elvégezzék, hanem az is, hogy az emberek keze alá dolgozzanak. Könnyen belátható, hogy itt a biztonság az elsődleges szempont: a mi robotjaink abban különlegesek, hogy még csak érintés sem szükséges ahhoz, hogy leálljanak, hanem kapacitív érzékelőik még azelőtt megállítják őket, hogy az érintésre sor kerülne” – mondja el Ács István. A legújabb generációs intralogisztikai robotok pedig az általuk kiszolgált gépekkel folyamatosan kommunikálva, a saját útjukat megtervezve – és ha kell, újratervezve – végzik el a feladatukat, a korábbi modelleknél gyorsabban, hatékonyabban és rugalmasabban.

     ActiveShuttle intralogisztikai robot szállítja az alapanyagokat a Bosch Rexroth stuttgarti gyárában

Az adat a kulcs

Amikor egy cég el akar indulni az Ipar 4.0 által kijelölt úton, nem kell rögtön a legújabb, csúcstechnológiás gépekkel kezdenie. Ács István szerint nem szabad megijedni a legkomplexebb, legköltségesebb megoldásoktól, hanem érdemes akár kicsiben elkezdeni. „A kulcs az adat. Adatokat kell gyűjteni, és elemezni, hogy átlássuk és optimalizálhassuk a folyamatokat. Lehet, hogy már az is észrevehetően növelni tudja a hatékonyságot, ha rájövünk, hol vannak a rendszer gyenge pontjai, vagy időben észrevesszük, ha meghibásodás veszélyezteti az egyik fontos gépünket.” A Bosch Rexroth épp ezért az akár régebbi berendezésekre is felszerelhető, legegyszerűbb, néhány paraméter figyelésére alkalmas ConnectivityKit csomagtól kezdve a legkomplexebb, mesterséges intelligenciával működő intelligens megoldásokig kínál termékeket a partnerei számára. „A lényeg, hogy merjék megtenni az első lépést. Ebben segítjük partnereinket, hogy megtaláljuk a számukra ideális következő lépcsőfokot.”

A lényeg mindenképpen az, hogy ezen az úton minél hamarabb el kell indulni. Ács István szerint itt most a kivárás a kockázatosabb stratégia, mert az ilyen technológiai változások mindig exponenciális ütemben zajlanak. „Most még a folyamat elején járunk – mutat a képzeletbeli exponenciális görbe alsó, szinte egyenesnek látszó részére –, de nemsokára már itt fogunk tartani – mutat a meredeken emelkedő közepére. Aki nem lép időben, hatalmas hátrányba kerül, és csak óriási befektetéssel érheti talán utol azokat, akik időben léptek. Hiszünk ebben, de még mi is nehezen tudjuk elképzelni, milyen más lesz minden akár már öt éven belül is. Ami ma a távoli jövőnek tűnik, az már természetes lesz.”

www.boschrexroth.hu

A Forbes.hu-n lehet cikket venni? Igen, de a fizetett tartalmakat mindig jelöljük.

Ezek között a Támogatói tartalom a legnépszerűbb, felváltva van kint a nyitóoldalon, a megjelenés hetében 2000 megtekintést garantálunk hozzá. A Brand Club ennél exkluzívabb, hiszen folyamatosan kint van a nyitóoldalon egy hétig, és 5000 megnyitást biztosan el fog érni. És ott van a Brand Voice is, amit kifejezetten iparági vagy szakértői megszólalásokhoz ajánlunk, szintén fix egyheti nyitóoldali kiemeléssel.

Ezek a támogatói tartalmak olyanok, amilyennek a megrendelő szeretné őket. Ezzel szemben a szerkesztőségi anyagok olyanok, amilyennek a forbes.hu újságírói megírják őket, és nem eladók.

Értékesítő kollégáink elérhetősége megtalálható a Kapcsolat menüpontban.