Eljárt az idő a biztosítókról alkotott hagyományos kép felett: papíralapú, körülményes és lassú ügyintézés helyett a jövő a digitalizált, ügyfél-centrikus megoldásokról és az egyszerűsítésről szól.
Ez a jövő az Allianznál már megkezdődött, miután a cégcsoport „simplicity” névre keresztelt új, globális stratégiájával innovatív technológiákra építve fejleszti az ügyfélélményt.
„Ma az igazán sikeres online vállalkozások jellemzője az egyszerű használhatóság, és az új digitális megoldások alapjaiban forradalmasítják a biztosítási piacot is. Stratégiánk alapgondolata, hogy a bonyolult, nehezen megérthető megoldások helyett egyszerű, átlátható és költséghatékony termékpalettával szolgáljuk ki az ügyfeleink igényeit”
– magyarázza Kisbenedek Péter, az Allianz Hungária elnök-vezérigazgatója. A sok esetben nehezen áttekinthető moduláris termékek helyett ezért a lakás- és gépjármű-biztosítás terén egyaránt csomagtermékeket kínálnak, amelyek a piackutatások alapján meghatározott legfontosabb elemeket tartalmazzák, sokak számára megkönnyítve a választást.
Kisbenedek Péter, az Allianz Hungária elnök-vezérigazgatója
Az egyszerűsítés jegyében az egyes folyamatokat is gyorsabbá és követhetőbbé tették – jó példa erre a kárrendezési folyamat megújulása. Az egész szektor számára nagy előrelépés volt a MABISZ keretein belül megalkotott e-kárbejelentő applikáció indulása, amelyet már több mint 100 ezren töltöttek le, hogy papírmentesen, fényképek és videók feltöltésével jelentsék káresemény után az autójukban esett kárt. Lakásbiztosítások esetében a videó alapú kárfelmérés a kisebb káresemények után gyorsítja meg az ügyintézést: mivel a bejelentéssel egyidejűleg megtörténik a megegyezés, akár 48 órán belül az ügyfél számlájára kerül a kár összege.
A gyorsaság mellett már most egyre többen várnak a biztosítóktól az életüket megkönnyítő assistance szolgáltatásokat.
„Ahhoz, hogy a biztosítók relevánsak maradjanak az ügyfelek életében, nem elég, hogy gyorsan reagálnak a káreseményre, a helyreállításban is segítséget kell nyújtaniuk. A kárbejelentő applikációhoz például a következő fázisban olyan kényelmi szolgáltatásokat lehet csatolni, amelyekkel a bajba jutott fél vontatóautót vagy taxit tud rendelni”
– hoz egy példát az elnök-vezérigazgató. Azért a személyes tanácsadás sem tűnik el: elsősorban a komplex, hosszú távú elköteleződést igénylő életbiztosítások területén igénylik az személyes segítséget az ügyfelek, különösen az idősebb generáció tagjai. Emiatt az Allianznál kiemelt prioritás a közvetítők felkészítése a digitális korra olyan eszközökkel, amelyek növelik a hatékonyságot és a kiszolgálás minőségét.
A fejlődés azonban nem áll meg itt, hiszen a mesterséges intelligencia (AI) és az intelligens adatelemzés komoly lehetőségeket rejt a biztosítók számára. A kockázat-elbírálás terén például az Egyesült Államokban ma már szatelitképek és egyéb adatok – így épületszerkezeti jellemzők – elemzésével házra pontosan meg tudják mondani, mely épületeket fenyeget kaliforniai erdőtűz vagy éppen floridai hurrikán. Egészség- és életbiztosítások esetében pedig az egészségügyi applikációkba bevitt információk finomíthatják a kockázat-számítást, szó szerint testre szabva az árazást.
Az AI fejlesztések fontos szerepet fognak játszani a kárrendezésben is. Már ma is léteznek olyan intelligens, gyorsan tanuló rendszerek, amelyek a károkról beküldött felvételek elemzését követően pontos kalkulációt készítenek a kár mértékéről, ezzel értékes emberi kapacitásokat felszabadítva. Kisbenedek Péter szerint ezek a megoldások alapjaiban forgatják majd fel az iparágat. „Óriási versenyelőnyre tehet szert az, aki először tudja ezeket profi módon, megbízhatóan bevezetni a működésébe. Ez most a vihar előtti csend” – mutat rá.