Egy kisebb vállalkozás esetén egyetlen apró hiba vagy egy természeti csapás akár végveszélybe is sodorhatja a kemény munkával felépített céget. Egy jól megválasztott biztosító körültekintően összeállított biztosítási csomagja tehát életmentő lehet – csak éppen sok vállalkozás nem rendelkezik ilyennel. Az Allianz Hungária Zrt. többszintű ajánlatai a mikrocégektől a nagyvállalatokig garantálják, hogy a vállalkozások minden helyzetre megfelelő biztosítási lefedettséggel rendelkezzenek.
Miközben autóba ülni nem is lehet kötelező biztosítás nélkül, egy hosszabb külföldi útra pedig már talán senki nem indul el megfelelő utasbiztosítás nélkül, a magyar kis- és középvállalkozások egy jelentős részének még mindig nincsen megfelelő biztosítása. „Pontos adataink nincsenek, de a magyar cégek körében 50 és 70 százalék közé becsüljük a biztosítási penetrációt. Ez a szám persze a nagyvállalatok esetében megközelíti a 100 százalékot, a kisvállalatoknál viszont még ennél alacsonyabb is. Az mindenesetre egyértelmű, hogy a biztosítottság elmarad a megfelelő, kívánt szinttől” – hívja fel a figyelmet Malicskó Gábor, az Allianz Hungária Zrt. igazgatósági tagja, a vállalat termékportfolió-menedzsment divíziójának vezetője.
Hiányos védelem
A helyzetet tovább rontja, hogy hiába van egy vállalkozásnak biztosítása, közel sem biztos, hogy ez megfelelő is. „A biztosítás megléte mellett nagyon fontos kérdés, hogy az mennyire felel meg a cég kockázati profiljának – mutat rá Malicskó Gábor, aki több jellemző hiányosságot is fel tud sorolni. – Gyakran előfordul, hogy van egy régi biztosítás, de a vállalkozás közben bővítette a tevékenységi körét, esetleg fejlesztette a telephelyét, ilyenkor alulbiztosítottság alakulhat ki, ha pedig az új tevékenységet nem vették be a biztosításba, az is előfordulhat, hogy az abból eredő károkra egyáltalán nem is vonatkozik a szerződés.”
Komoly gond van a felelősségbiztosítások területén is. Egy vállalkozás számtalan módon okozhat akaratlanul is kárt mind ügyfeleinek, mind a vele szerződéses viszonyban nem állóknak is – gondoljunk csak mondjuk egy lakásfelújítás közben bekövetkező tűzesetre, ahol a lángok a szomszéd épületre is átterjednek. Egy jó felelősségbiztosítás ilyenkor minden érintettet kártalanít a cég helyett, azonban Malicskó Gábor szerint ennek a megléte sajnos nem jellemző a magyar kkv-k körében. „Egyértelmű a lefedettségi hiány, de még ha kötnek is ilyen biztosítást, csupán alacsony kártérítési limitekre, jellemzően 50-100 millió forintig, vagy még ennél is kisebb összegre. Ha arra gondolunk, hogy a hatályos magyar jogrend szerint minden gépjárművet üzemeltető ügyfél kötelezően 2 milliárd forintos limitre köt biztosítást, könnyen beláthatjuk, hogy ez nem elég. Egy-egy nagyobb káresemény pedig így a vállalkozás létét fenyegeti, de adott esetben még a cégvezető egyéni felelőssége is felmerülhet.” Szintén kevés cég rendelkezik megfelelő biztosítással üzemszünet esetére, pedig egy váratlan leállás jelentős anyagi terheket jelenthet, az ilyen biztosítások viszont pótolni tudják a kieső bevételeket és segítenek az esetleges helyreállításban is.
Ott vannak még az új kockázati tényezők is. Világszerte növekszik például a kiber bűncselekmények száma, amelyek mind a cégeknek, mind az ő ügyfeleiknek is komoly károkat tudnak okozni, és ez utóbbi esetben megint csak felmerülhet az adatokat kezelő vállalkozás anyagi felelőssége is. Bár e területen még a biztosítók is óvatosan mozognak, az Allianznál például elérhető már olyan termék, amely egy kisebb vállalkozás esetén is tud alapszintű védelmet nyújtani ilyen helyzetekben.
![](https://forbes.hu/wp-content/uploads/2020/07/Forbes_PR_Allianz-7848.jpg)
Átgondolt megoldások
Sok szempontból lehet érdemes tehát azoknak is felülvizsgálni biztosítási helyzetüket, akik rendelkeznek meglévő szerződéssel. „Körültekintően kell választani mind biztosítót, mind biztosítást – mondja Malicskó Gábor, aki szerint az Allianz többek közt nemzetközi háttere miatt emelkedik ki a piac szereplői közül. – Mi egy egész világon aktív, meghatározó, tőkeerős vállalat vagyunk, amely minden helyzetben helyt tud állni. Nemzetközi szinten is óriási a tapasztalatunk a kkv-k és az ipari biztosítások területén, és erre, valamint a szintén kiemelkedő helyi tapasztalatainkra is építünk.”
Ennek jegyében az Allianznál több lépcsőben is könnyen elérhetők a megfelelő biztosítások az ügyfelek részére. A mikro- és kisvállalkozásoknak jól átgondolt, tanácsadás és szaktudás nélkül egyaránt megfelelő védelmet nyújtó, akár online is gyorsan megköthető csomagokat kínálnak. A következő szinten még mindig előre beárazott, de a kockázatok terén már személyre szabható termékeket kínálnak, a még nagyobb vállalkozásoknak pedig teljesen egyéni megoldásokat tudnak kidolgozni. „Egy jól megválasztott biztosítási fedezet azt jelenti, hogy az ügyfél biztos lehet benne, egy kár bekövetkezte után megkapja a megfelelő kártérítést” – szögezi le Malicskó Gábor, kiemelve azt, hogy ezt az Allianz többszintű struktúrája, illetve a felkészült és országos lefedettségű ügynöki hálózata, valamint a kiemelkedő alkuszi kapcsolatrendszere garantálja. – Biztosítjuk, hogy mindig a lehető legjobb megoldást kapják az ügyfelek.”