Egy kisebb vállalkozás esetén egyetlen apró hiba vagy egy természeti csapás akár végveszélybe is sodorhatja a kemény munkával felépített céget. Egy jól megválasztott biztosító körültekintően összeállított biztosítási csomagja tehát életmentő lehet – csak éppen sok vállalkozás nem rendelkezik ilyennel. Az Allianz Hungária Zrt. többszintű ajánlatai a mikrocégektől a nagyvállalatokig garantálják, hogy a vállalkozások minden helyzetre megfelelő biztosítási lefedettséggel rendelkezzenek.
Miközben autóba ülni nem is lehet kötelező biztosítás nélkül, egy hosszabb külföldi útra pedig már talán senki nem indul el megfelelő utasbiztosítás nélkül, a magyar kis- és középvállalkozások egy jelentős részének még mindig nincsen megfelelő biztosítása. „Pontos adataink nincsenek, de a magyar cégek körében 50 és 70 százalék közé becsüljük a biztosítási penetrációt. Ez a szám persze a nagyvállalatok esetében megközelíti a 100 százalékot, a kisvállalatoknál viszont még ennél alacsonyabb is. Az mindenesetre egyértelmű, hogy a biztosítottság elmarad a megfelelő, kívánt szinttől” – hívja fel a figyelmet Malicskó Gábor, az Allianz Hungária Zrt. igazgatósági tagja, a vállalat termékportfolió-menedzsment divíziójának vezetője.
Hiányos védelem
A helyzetet tovább rontja, hogy hiába van egy vállalkozásnak biztosítása, közel sem biztos, hogy ez megfelelő is. „A biztosítás megléte mellett nagyon fontos kérdés, hogy az mennyire felel meg a cég kockázati profiljának – mutat rá Malicskó Gábor, aki több jellemző hiányosságot is fel tud sorolni. – Gyakran előfordul, hogy van egy régi biztosítás, de a vállalkozás közben bővítette a tevékenységi körét, esetleg fejlesztette a telephelyét, ilyenkor alulbiztosítottság alakulhat ki, ha pedig az új tevékenységet nem vették be a biztosításba, az is előfordulhat, hogy az abból eredő károkra egyáltalán nem is vonatkozik a szerződés.”
Komoly gond van a felelősségbiztosítások területén is. Egy vállalkozás számtalan módon okozhat akaratlanul is kárt mind ügyfeleinek, mind a vele szerződéses viszonyban nem állóknak is – gondoljunk csak mondjuk egy lakásfelújítás közben bekövetkező tűzesetre, ahol a lángok a szomszéd épületre is átterjednek. Egy jó felelősségbiztosítás ilyenkor minden érintettet kártalanít a cég helyett, azonban Malicskó Gábor szerint ennek a megléte sajnos nem jellemző a magyar kkv-k körében. „Egyértelmű a lefedettségi hiány, de még ha kötnek is ilyen biztosítást, csupán alacsony kártérítési limitekre, jellemzően 50-100 millió forintig, vagy még ennél is kisebb összegre. Ha arra gondolunk, hogy a hatályos magyar jogrend szerint minden gépjárművet üzemeltető ügyfél kötelezően 2 milliárd forintos limitre köt biztosítást, könnyen beláthatjuk, hogy ez nem elég. Egy-egy nagyobb káresemény pedig így a vállalkozás létét fenyegeti, de adott esetben még a cégvezető egyéni felelőssége is felmerülhet.” Szintén kevés cég rendelkezik megfelelő biztosítással üzemszünet esetére, pedig egy váratlan leállás jelentős anyagi terheket jelenthet, az ilyen biztosítások viszont pótolni tudják a kieső bevételeket és segítenek az esetleges helyreállításban is.
Ott vannak még az új kockázati tényezők is. Világszerte növekszik például a kiber bűncselekmények száma, amelyek mind a cégeknek, mind az ő ügyfeleiknek is komoly károkat tudnak okozni, és ez utóbbi esetben megint csak felmerülhet az adatokat kezelő vállalkozás anyagi felelőssége is. Bár e területen még a biztosítók is óvatosan mozognak, az Allianznál például elérhető már olyan termék, amely egy kisebb vállalkozás esetén is tud alapszintű védelmet nyújtani ilyen helyzetekben.
Átgondolt megoldások
Sok szempontból lehet érdemes tehát azoknak is felülvizsgálni biztosítási helyzetüket, akik rendelkeznek meglévő szerződéssel. „Körültekintően kell választani mind biztosítót, mind biztosítást – mondja Malicskó Gábor, aki szerint az Allianz többek közt nemzetközi háttere miatt emelkedik ki a piac szereplői közül. – Mi egy egész világon aktív, meghatározó, tőkeerős vállalat vagyunk, amely minden helyzetben helyt tud állni. Nemzetközi szinten is óriási a tapasztalatunk a kkv-k és az ipari biztosítások területén, és erre, valamint a szintén kiemelkedő helyi tapasztalatainkra is építünk.”
Ennek jegyében az Allianznál több lépcsőben is könnyen elérhetők a megfelelő biztosítások az ügyfelek részére. A mikro- és kisvállalkozásoknak jól átgondolt, tanácsadás és szaktudás nélkül egyaránt megfelelő védelmet nyújtó, akár online is gyorsan megköthető csomagokat kínálnak. A következő szinten még mindig előre beárazott, de a kockázatok terén már személyre szabható termékeket kínálnak, a még nagyobb vállalkozásoknak pedig teljesen egyéni megoldásokat tudnak kidolgozni. „Egy jól megválasztott biztosítási fedezet azt jelenti, hogy az ügyfél biztos lehet benne, egy kár bekövetkezte után megkapja a megfelelő kártérítést” – szögezi le Malicskó Gábor, kiemelve azt, hogy ezt az Allianz többszintű struktúrája, illetve a felkészült és országos lefedettségű ügynöki hálózata, valamint a kiemelkedő alkuszi kapcsolatrendszere garantálja. – Biztosítjuk, hogy mindig a lehető legjobb megoldást kapják az ügyfelek.”