Az irodai felszerelés hallatán a legtöbben tollakra és különböző papírokra gondolnak, pedig egy kellemes és támogató munkahelyi környezet ennél sokkal többet foglal magában. A generációk eltérő elvárásai kihívást jelentenek a munkaadók számára, akiknek olyan munkakörnyezet megteremtésére kell törekedniük, amely támogatja a motivációt és javítja a hatékonyságot.
Egy modern irodatér kialakításánál elengedhetetlen a fenntarthatóság előtérbe helyezése, a munkavállalói jóllét és a magas színvonalú higiénia megteremtése, miközben a minőségi vendéglátási termékek és kávé kínálatáról, valamint a rugalmas munkakörnyezet kialakításáról sem szabad megfeledkeznünk. Mikuláš Herškovič, az 1926 óta működő, nemzetközi munkahely- és irodaellátó Lyreco vállalatvezetője a Forbes kérésére mutatta be, hogyan lehet produktív és vonzó munkahelyet létrehozni – ami messze túlmutat a hagyományos kellékek beszerzésén. Az irodabútoroktól a higiéniai termékekig minden hatással van a dolgozói elégedettségre és a termelékenységre, mégis, sok cég alulértékeli a munkahelyi környezet fontosságát.
Egy iparági szakértő segíteni tud, hogyan lehet megfelelni a változó igényeknek
Az utóbbi évek társadalmi és gazdasági változásai átalakították a munkavállalók és a munkaadók elvárásait. „A vállalatok egyre inkább azon dolgoznak, hogy olyan munkahelyi környezetet biztosítsanak, ahol a dolgozók szívesebben töltenek időt. Látjuk például, hogy a cégek egyre nagyobb figyelmet kezdtek fordítani a kényelmes székek és ergonomikus bútorok beszerzésére” – mondta Mikuláš Herškovič.
Érdekes újdonság, hogy miközben a vállalatok igyekeznek minimalizálni a költségeiket, a vendéglátásra fordított összegek növekednek. „Ma már egyre több figyelmet kap, hogy milyen kávét vagy frissítőt biztosítsanak a dolgozóknak, hiszen egy egyszerű kávészünet komoly közösségépítő szereppel bírhat.” A munkahelyi kultúra építése sokszor az apró részletekben, például az étkezési lehetőségekben rejlik. Az informális szünetek hozzájárulnak a munkahelyi összetartás kialakításához, és a dolgozók közötti kapcsolaterősítésnek is fontos eszköze lett a közösen elfogyasztott ebéd vagy kávé. Ennek tudható be, hogy a catering a Lyreco „egyik legdinamikusabban növekvő” termékkategóriája lett.
Az irodai felszerelés hatása a termelékenységre
A jól megválasztott irodai felszerelések nemcsak az alkalmazottak kényelmét szolgálják – szögezte le a cégvezető, hangsúlyozva, hogy „a munkahelyi környezet is része a dolgozók jóllétének: egy rendszeresen karbantartott, tiszta iroda, a minőségi munkaruha vagy a kényelmes munkaasztal mind hozzájárul a jobb produktivitáshoz”. Az igények ugyanakkor szektoronként különbözhetnek: az irodai dolgozók körében fontosabb a prémium minőségű kávé vagy papír, míg a gyárakban és raktárakban az egészség- és munkavédelem van előtérben. Ennek szellemében érdemes átgondolni a munkahelyi környezet fejlesztését – főleg, mert továbbra is kiemelt szempont a költséghatékonyság, ami szinte minden beszerzési döntést áthat. És nem mindig a legolcsóbb megoldás a legjobb.
Gyakori hiba, hogy a cégek csak az árat nézik, és megfeledkeznek a minőségről. Egy rosszul megválasztott szék hamar tönkre mehet, miközben a minőségi darabok évekig bírják.”
Mikuláš Herškovič szerint a hosszú távú fenntarthatóság és a munkavállalók jólléte kiemelt szempontok, amelyekre a cégeknek nagyobb hangsúlyt kellene fektetniük. Ebben lehet partnerük a személyes ügyfélkapcsolatokat ápoló Lyreco, ahol nem csak a minőség és a tartósság, hanem az is fontos szerepet kap, hogy csökkenjen az ökológiai lábnyom, például újrahasznosítható anyagokból készülő termékek és energiahatékony eszközök bevezetésével. És még mindig lényeges lehet a hibrid munkavégzés feltételeinek biztosítása, hordozható eszközökkel, minőségi webkamerákkal, zajszűrős fejhallgatókkal, illetve otthon is kényelmesen használható irodabútorokkal.
Miért érdemes hosszú távra gondolkodni?
Az alacsony munkanélküliségi ráta és a megfelelő munkaerő megtalálásának nehézségei miatt a cégeknek minden eszközt meg kell ragadniuk a dolgozók megtartása érdekében. „Nemcsak a bér számít, hanem a munkahelyi kultúra és a környezet is. Egy kellemes munkakörnyezet segíthet elkerülni a fluktuációt” – magyarázta a vállalatvezető, megjegyezve: a munkahelyi jóllét az egészséges munkakörnyezetet és az ergonomikus megoldások biztosítását is magában foglalja, és ez hosszú távon megtérülhet a vállalatok számára.
Éppen ezért, a munkakörnyezet javítása érdekében fontos egy megbízható beszállító kiválasztása. Mikuláš Herškovič szerint a cégeknek olyan partnerekkel érdemes együttműködni, akik proaktívan támogatják az optimális munkakörnyezet kialakítását. „A mi feladatunk az, hogy levegyük a cégek válláról a terhet, és segítsünk az irodai vagy gyári munkakörnyezet megtervezésében. Így a cégek arra koncentrálhatnak, ami igazán fontos: magára az üzletre.”
Nemzetközi megoldások lefordítása helyi igényekre
Az egyes országok munkahelyi elvárásai között ugyan nincsenek jelentős különbségek, de még az apró eltérések is fontos tanulsággal szolgálhatnak. Az osztrák cégeknél például sokkal magától értetődőbbnek veszik a fenntarthatósági szempontokat, így azok „nem csak vállalati döntések, hanem a munkakultúra természetes részei.” A más nemzeteknél jól bevált gyakorlatokat, illetve eszközöket proaktívan ajánlják más országokban lévő partnereiknek, mivel tisztában vannak azok pozitív hatásával a vállalatok sikerére.
Mikuláš Herškovič szerint a piac egyre inkább alkalmazkodik az új munkahelyi trendekhez és az olyan technológiai fejlődésekhez, mint a mesterséges intelligencia és az automatizáció. „Bár a hagyományos irodai termékek iránti kereslet csökkenhet, a higiéniai és munkavédelmi felszerelések továbbra is fontos szerepet kapnak. Új trendeket látunk, és hiszünk abban, hogy az emberekre a jövőben is szükség lesz” – mutatott rá a Lyreco vezetője, hangsúlyozva, hogy a munkahelyi környezet fejlesztése a hosszú távú siker egyik legfontosabb befektetése marad, hiszen növeli a termelékenységet, és jelentős szerepet játszik a munkavállalói elégedettség és elkötelezettség fenntartásában.