A régiós IKEA-vezér úgy érzi, bejött, hogy csökkentették a termékeik árát, folytatják is ezt az akciót. Egy új szlovák IKEA-áruháznak Magyarországon is örülnének.
A régiós IKEA-főnök interjút adott szlovák laptársunknak. Szlovákiában a svéd bútoráruház jelentős mértékben, 600 ezer fővel növelte az áruházba látogatók számát, összesen 3 millió vásárlójuk volt. Az augusztusban záruló éves pénzügyi kimutatásukból ugyanakkor kitűnik, hogy ennek ellenére a bevételük gyakorlatilag stagnált, a 142,8 millió eurós (59,5 milliárd forint) forgalom csupán 0,1 százalékos növekedés, miközben egy évvel korábban még 9 százalékos bővülésről számolt be az IKEA.
Mindenhol folytatják az árcsökkentést
David McCabe, az IKEA Csehországért, Szlovákiáért és Magyarországért felelős regionális igazgatója ezt egy csöppet sem bánja, mint mondja, a számos kihívás van jelenleg a világban, a gazdaságban és a kiskereskedelemben is, így annak is örül, hogy egyáltalán tudtak növekedni. Eladott darabszámban 6 százalék volt az éves növekedésük, McCabe szerint ezzel elérték a céljukat: „több ember jött hozzánk, és több terméket vásároltak tőlünk. A mi szempontunkból ez a legfontosabb.”
Az adózott eredményről majd csak február végén lesz adat, de előzetesen „több millió eurós” nagyságrendű profitot várnak. „Fontos, hogy az IKEA-nál csak két célra termelünk nyereséget: vagy jótékonysági tevékenységekre fordítjuk, vagy visszaforgatjuk az üzletbe és a vállalat további fejlődésébe.”
Piac | Árbevétel | Látogatók száma | Online arány (bevétel) | Áruházak száma |
Csehország | 523 millió euró (+3,7%) | 9,2 millió | 27,1% | 4 |
Magyarország | 317,7 millió euró (-5,4%) | 8,3 millió | 22,5% | 3 |
Szlovákia | 142,8 millió euró (+0,1%) | 3 millió | 25% | 1 |
Az IKEA eredményei Csehországban, Magyarországon és Szlovákiában a 2023/2024-es pénzügyi évre (2023 szeptemberétől 2024 augusztusáig tartó pénzügyi évben).
A szlovák piacon az IKEA a kínálata felénél, 4800 termék esetében csökkentette az árait tavaly és a terv az, hogy idén is folytatják ezt az akciót. „Az 1990-es évek óta dolgozom itt, és elmondhatom, hogy messze ez a legnagyobb beruházásunk az alacsonyabb árakba, amire emlékszem.” Az IKEA valamennyi piacán arra törekszik, hogy csökkentse az árait és minél szélesebb rétegek számára legyen elérhető a márka. Az árcsökkentésre globálisan 2 milliárd eurót „invesztáltak”.
McCabe szerint egyértelmű, hogy a háztartások jövedelmére hatással volt a gazdaság helyzete. „Tudjuk, hogy a vásárlók hosszabb ideig és alaposabban gondolkodnak, különösen a nagyobb összegű vásárlások esetében.” Az IKEA-vezér konkrét példát is mondott arra, hogy ez miként csapódik le. „Azt látjuk, például, hogy a vásárlók egy új ágy vagy hálószobabútor vásárlása helyett, ami általában nagyobb beruházás, inkább az ágynemű vagy a dekoráció cseréjét választják, ez tavaly abszolút jellemző volt. Tehát igaz, hogy az emberek még mindig szeretnék feljavítani az otthonukat, csak egy kicsit másképp teszik.”
Szlovákiában a fizikai egységekben átlagosan 70 eurót (28 ezer forint) költöttek a vásárlásra, online 180-185 eurót (72-74 ezer forint). A Family Club tagjai az átlagosnál többször és többet költöttek. A klubnak jelenleg 570 ezer tagja van, egy év alatt 40 ezerrel nőtt a számuk. Ők átlagosan évente négyszer látogatnak el egy áruházba, a nem Family-tagok pedig kétszer. Az IKEA Business, tehát a céges ügyfelek kosárértéke a legnagyobb, akár 30 ezer eurót (12 millió forint) is a kasszánál hagynak. McCabe szerint tavaly a rekord vásárlás is innen jött, volt egy ügyfél, aki közel félmillió euróért (200 millió forint) vásárolt be Szlovákiában.
Konkrét kérdésre válaszolva azt is elárulta, hogy „naponta átlagosan huszonkét konyhát adunk el, ami több, mint tavaly. Ez egy nagyon tiszteletreméltó szám. Tehát nem arról van szó, hogy a hétköznapi emberek egyáltalán nem fektetnek be nagyobb összegeket, hanem inkább arról, hogy egy kicsit tovább gondolkodnak a megvalósítás előtt, mint néhány évvel ezelőtt.”
A szlovák IKEA forgalmának negyede jön az online értékesítésből, ez a szegmens éves alapon 2 százalékkal nőtt. Tavaly tehát többen mentek az áruházaikba és online is tudtak bővülni.
Egy új szlovák IKEA-áruháznak Magyarországon is örülnének
Az IKEA-nak Csehországban négy, Magyarországon három, Szlovákiában továbbra is csak egy áruháza van. Zsolnán és Kassán van már tervezőstúdiójuk, és idén biztosan megnyitják a harmadikat is, de egyelőre nem döntöttek a helyszínről. Stratégiai döntés, hogy nyissanak-e egy újabb áruházat, folyamatosan vizsgálják ennek lehetőségét, Kassa lehetne egy jó helyszín a keleti országrész lefedésére, de Miskolcról is bő egyórányi autóút, így valószínűleg a magyarországi vásárlók is örülnének neki. (Az IKEA-nak Budaörsön, Soroksáron és a pesti Örs vezér terén van áruháza.)
A régió tekintetében McCabe optimista. Szerinte egyre nagyobb az érdeklődés a fenntarthatóság iránt, „ami boldoggá tesz minket, mert pontosan ez a mi témánk”. A digitális csatornák egyre erősebbek, a vásárlási alkalmazásuk mellett az IKEA Kreatív, ami egy olyan alkalmazás, ahol a vásárlók előre megnézhetik, hogy fognak kinézni a bútoraik a valódi térbe helyezve. Az ilyen fejlesztésekben haladnak tovább, új funkciók és átfogóbb megoldások érkezhetnek, például, a konyhatervezéshez.