Eddig csak a Temu-jelenség veszteseiről beszéltünk. Most jöjjenek a jó példák. Vajon mit csinálnak másképp ezek a webshopok?
ROVAT: TEMU-AKTÁK
2024 a Temu éve. Nálad is az lesz, legyél vásárló vagy e-kereskedő. Rovat a Forbes.hu-n: hírek, iparági pletykák, mérések, elemzések Vaszkó Ivánnal.
Legutóbb: vigyázat, már a Temut is másolják!
Itthon ősszel kapcsolta be a rakétákat, és 2023 utolsó negyedévében már le is tarolta a magyar e-kereskedelmet a Temu.
- A GKID szerint 2024 első három hónapjában kb. 22,5 milliárd forintos forgalmat generált a kínai piactér. Ez a teljes magyar online költés 7 százaléka volt, ami már a magyar e-kereskedők kasszájából is hiányzik.
- A belföldi kereskedőknél egy év alatt, 2023-ra csak 7 százalékkal nőtt az online rendelések száma. Ebből is a Temu és társai csíptek le, az itthon generált összes (belföldi és nemzetközi) rendelés több mint 32 százalékot nőtt.
- A magyar e-kereskedők a külföldi, kínai kereskedők szerepének erősödésében látják az egyik legnagyobb problémát, elszívó erejüket a megkérdezett cégek háromnegyede szerint itthon is érezni.
- A gyorsan forgó fogyasztási cikkek piacát kivéve (Tesco, Kifli.hu stb.) minden szektornak fáj a Temu-jelenség, különösen a divat, játék és lakásfelszerelési kategóriákat.
Az online kiskereskedelmi forgalom éves növekedése csupán 8,5 százalék (tehát a 17,6 százalékos éves infláció üteme alatti). Szóval 2022 után 2023-ban is stagnáltak vagy estek a magyar e-kereskedők. Erről sokat beszéltünk.
Arról kevesebbet, hogy melyek azok a magyar tulajdonú webshopok, ahol a Temu-jelenség alatt is nőni tudtak. Nincsenek sokan, de azért léteznek, és jó példát mutatnak a piac felé. Még ha nekik sincs feltétlenül könnyű dolguk. Hoztam négy példát.
Kiket néztem?
A száz százalékban magyar tulajdonú, túlnyomórészt online forgalmú kereskedőket néztem, akik a Temuval átfedő termékkategóriákkal bírnak.
A 2023. évi átlagos infláció feletti éves árbevétel-növekedéseket kerestem (Központi Statisztikai Hivatal: 17,6 százalék) a Credit Online céginformációiban.
A Temu az év végén kezdte felforgatni a magyar piacot, hatása csak részben érvényesülhet a 2023-as teljes cégeredményekben. Azért a piaci elemzések és történetek alapján feltételezhetjük, hogy már az utolsó negyedévben is erősen érezhető volt a Temu-hatás.
Köszönöm az előszűrést Szabó Lászlónak, a Growww Digital ügyvezető partnerének. Lehet, kihagytam valakit, de nyugodtan írj még jó példákat az ivan.vaszko (kukac) forbes (pont) hu-ra.
Pepita
- 2023-as árbevétel: 10,8 milliárd forint (2022-höz képest: +42 százalék)
- Adózott eredmény: -987,2 millió forint
A Pepita már a harmadik legnagyobb magyar e-kereskedő a GKID 2023-as forgalmi becslése szerint. (Az első az Euronics, ők eltérő üzleti évben számolnak be.) A növekedés motorja a piactérmodell (minőségi kereskedőpartnerekkel), új, népszerű kategóriák bevezetése a baba-mama és családi termékeken túl (műszaki, elektronikai cikkek), valamint a terjeszkedés és az export (a hazai bruttó forgalomban 30, a külföldivel együtt 44 százalékos az éves alapú növekedés 2024 első negyedévében).
A piactérmodellnek hála a náluk értékesítők nemcsak a magyar, de a román, a szlovák, a lengyel, a német és az osztrák piacot is el tudják érni. A régiós terjeszkedés tőkeintenzív művelet, ez a Pepita eredményességén is látszik, például a személyi jellegű ráfordítások egymilliárd forint fölé szöktek, majdnem a duplájára 2022-höz képest. De a szakértők már rég hangsúlyozzák, hogy a külföldi webshopóriások árnyékában a határon túli értékesítés az egyik legjobb recept.
Pelenka.hu
- 2023-as árbevétel: 4,8 milliárd forint (2022-höz képest: +24 százalék)
- Adózott eredmény: -50 ezer forint
Csereklei Zoltán és a Pelenka.hu baba-mamás webshop (valamint a szintén a Webshop Global Kft.-hez tartozó Beauty.hu) sztoriját a 2023. októberi Forbes magazinban írtam meg. Már 2022-ben is duplázták árbevételeiket, miközben a covidból kilábalva, az inflációba beletenyerelve sokaknak inkább belassult a forgalmuk. 2023-ban is sikerült növekedniük reálértelemben, még ha az eredményességgel tavaly ki is kezdtek az anyagi és személyi jellegű költségek megugrása, és persze az új domén, a Beauty.hu felvásárlása (Zoltán itt egy–kétéves megtérüléssel számol). 2022-ben még 111,6 milliós nyeresége volt a kft.-nek, 2023-ban 50 ezer forintos vesztesége.
Ettől függetlenül a Pelenka.hu a magyar tulajdonú FMCG-webshopok (online szupermarketek) közül a legnagyobb forgalmú. A higiéniai és romlandó áruval olyat kategóriákban utaznak, amiket egy kínai webshop sose tudna kiszolgálni több ezer kilométer távolságból, az anyukáknak szóló, kedves marketingüzenetekkel pedig pláne nem tudja felvenni a versenyt egy külföldi webáruház, hiába fordít le mindent fityingekért a mesterséges intelligencia.
PCX
- 2023-as árbevétel: 7,6 milliárd forint (2022-höz képest: +22 százalék)
- Adózott eredmény: 175,9 millió forint
Szakértelem, terméktámogatás, ügyfélszolgálat, egyedi tartalom (blog, YouTube, influenszer-együttműködések), személyes átvétel. Hagyománya van nálunk a szórakoztató elektronikai, számítástechnikai szegmensnek, elég csak visszaemlékezni az Edigitalra. Ma is sok a magyar tulajdonú öreg róka a piacon, akikre a Temu és a nemzetközi elektronikai óriások, webplázák (Emag, Alza, MediaMarkt, Mall.hu) árnyékában mindig szükség lesz.
Az Aquának egyelőre csak a nagykereskedelmi cége (Dot-Compker Kft.) adott le beszámolót (19,8 milliárdos árbevétel, 19 százalékos növekedés). Az Ipon forgalma egy év alatt alig 8 százalékot nőtt (ami reálértelemben csökkenés), a 220volt.hu több mint 6 százalékot esett, a Notebook.hu közel 25 százalékot zuhant. A PCX viszont szuper évet zárt, több mint triplájára nőtt a protifjuk 2022-höz képest. A dizájn, a kommunikáció nem a legszexibb, de bő tíz év alatt, közel 18 ezer véleményből 98,78 százalék ajánlja a webshopot. A megbízhatóság, és hogy arca van a márkának, számít a globális e-kereskedelem korában, ahol vevőként rá se látunk, pontosan honnan is jön az a kínai csomag.
Mobilfox
- 2023-as árbevétel (előzetes adat): 5,1 milliárd forint (2022-höz képest: +21 százalék)
- Adózott eredmény: 580 millió forint
A mobiltokos, pénzszórós sikercég alapítója, Diller Kevin (címlapsztori: Forbes 2023/05.) épp a múlt héten vallotta be a Forbes.hu-nak, hogy megcsúsztak a 2023-as beszámoló leadásával. Upsz. Nekünk azért elárulta, hogy a román piacuk nagyobb, mint a magyar, a külföldi értékesítés egy éven belül 10,5 százalékot nőtt, és hogy a belföldi forgalom szabályosan felrobbant, egy év alatt 69 százalékot ugrott (belföldi értékesítés: 1,9 milliárd, export: 3,2 milliárd forint). A titok? A TikTok.
„Csak tavaly 150–200 TikTok-videót raktunk ki, ezek organikusan is brutális nézettségeket hoztak”
– mondta Kevin a Forbes.hu-nak. A nagyobb profit érdekében közel 300 millió forinttal kisebb marketingbüdzsével dolgoztak tavaly, mint egy évvel korábban. Repülőgépből hajigált telefonok, kincskeresés, töréstesztek, pénzdobálás – így érnek el brutális tömegeket a közösségi médiában. Bármennyire megosztó a tartalom, és hiába kerül fillérekbe a fröccsöntött temus tok, a Temu sosem érhet a penge, Z-generációs agyak nyomába.
Van egy temus témád? Hallottál valami izgalmasat?
Írd meg TEMU-AKTÁK tárggyal az [email protected]-ra!
A cikk frissült, az eredeti verzióban téves adat szerepelt a Pelenka.hu mögött álló Webshop Global Kft. adózott eredménye mellett. A hibáért elnézést kérek.