Print

Pauza

G. Tóth Ilda
2021. november 29. 4 perc olvasás

Ennek a szappannak a receptjét még XIV. Lajos udvarában találták ki, és ma is csak pár francia kisvállalkozás készíti az eredeti formula alapján, több száz éves rézüstökben. A vágódeszkákat kimondottan a mi megrendelésünkre faragja egy hazai asztalos, a szarufésűket egy almádi kisiparostól szerezzük be – vezet körbe Klément Évi a Vitkovics Mihály utcai apró boltban a reggeli nyitás előtt. Párja, Nádasy Zoli épp a frissen érkezett árut hordja be, aztán a kirakat előtt söpröget, majd a pénzügyekkel foglalatoskodik.

Ők ketten afféle kurátorai a tervezőknek és portékáiknak – az elcsépelt kézműves szót szándékosan nem használják –, és 2018-ban nyitott üzletükben ma már mintegy húsz beszállító legalább százféle használati és dísztárgyát árulják. Van a gyártók közt magyar egyéni vállalkozó, például aki a különleges posztertartó síneket hozza, és tizenöt fős német kis cég is – utóbbitól különféle takarítókeféket vásárolnak. A válogatás fontos kritériuma, hogy a termékek természetes anyagokból legyenek, például gyapjúból, lenvászonból, vörösrézből, agyagból, kerámiából vagy méhviaszból.

„A kínálat, főleg a kezdeti paletta reflektál a mi életünkre – mondja Évi. – Amikor a vállalkozást elindítottuk, éppen erős lelassulásban voltunk.” Ők ketten a harmincas éveik elején találtak egymásra, amikor már kezdtek kiégni a munkahelyükön. Évi közgazdász végzettségével addig egy telekom cég marketingese volt, a mérnökdiplomás Zoli éppen írországi munkájából tért haza. „Egy évig hátizsákkal jártuk a világot, megtanultuk, miként lehet felesleges dolgok nélkül élni.” Amikor új otthonukba – egy nagy belmagasságú, patinás belvárosi lakásba – beköltöztek, „kevesebbet, de jobbat” jeligével minimalizálták tárgyaik számát.

Először gyapjútakarókat, gyertyákat és más, az otthonosságot sugalló termékeket árultak, aztán natúrkozmetikumokkal, környezetbarát tisztító- és takarítószerekkel bővítették készleteiket – például az ikonikus Marseille szappant is főző Marius Fabre manufaktúra piperecikkeivel. Majd a vevők kívánságára például a szódabikarbóna és a nátrium-perkarbonát is megjelent a polcokon, méghozzá csomagolásmentes, kimérhető formában.
Az üzlet kialakításakor a vidéki paraszti életből inspirálódtak, és egy csendes utcát választottak a felújított Kamermayer tér szomszédságában, hogy aki betér hozzájuk, máris picit kiszakadjon a zajos, forgalmas belvárosból. A pandémiában az övék volt szinte az egyetlen aktívan működő üzlet az utcában, és úgy felfutott a webshop, hogy ma már hatvan százalékot hoz a forgalmukban – azelőtt fordított volt az arány a személyes vásárlás javára.

Árbevételük jövőre elérheti azt a szintet, amikor el kell majd gondolkodniuk: bírják-e tovább ketten, alkalmazott nélkül. Márpedig nem akarnak az év 365 napján 120 százalékkal hajtani, hiszen pont a lelassulás volt a cél a vállalkozással. „Az organikus növekedésben és a kis lépések politikájában hiszünk. Lassan eltart a cég mindkettőnket, bár még nem vagyunk azon az életszínvonalon, amit magunk mögött hagytunk.”

Slow Design Kft.
(márkanév: Pauza)

Tulajdonos:
Nádasy Zoltán
Alapítás:
2017
Befektetett összeg:
kb. 12 millió forint (boltkialakítás, webshopfejlesztés és induló árukészlet)
Árbevétel
(millió forint):
2019
26,1
2020
47,0
Adózott eredmény
(millió forint):
2019
4,1
2020
6,5

Forrás: Dun & Bradstreet