Print

Illuzionisták, sógunok, kőkorszak

Knittel Martin
2021. május 31. 3 perc olvasás

A Mindclash-játékok
Kiadó: Mindclash Games
Év: 2015—2021
Bevétel: 147,5–426,5 millió forint
A Mindclash Games a magyar Kickstarter-bajnok: hat projektjükkel már az egymilliárd forintos bevételt is elérték, a játékaik rendre kritikai sikert aratnak. Péter Viktor és csapata eredményeikkel a legismertebb és legsikeresebb magyar kiadó a nemzetközi társasjáték-közösségben.

Első nagy dobásuk a Trickerion (2015 és 2019, 251 millió forint) volt – a társasban a játékosok hatalomra vágyó illuzionistákat irányíthatnak.
A mintegy 125 ezer társast összesítő online közösség, a BoardGameGeek toplistáján 130. helyezést elérő játék a Tökéletes trükk és a Houdini-filmek hangulatát idézi. A legnagyobb sikersztorijuk, az időutazás-mechanikájú Anachrony (2017 és 2020, 426,5 millió forint) szintén nem csak a bevételek terén kiemelkedő: a toplistán 44. helyen szerepel, és több rangos díjra is jelölték. A Cerebria (2018, 147,5 millió forint) után bemutatott új játékuk pedig még meg sem jelent, máris óriási siker: a Perserverance-ben (2021, 218,5 millió forint) hajótörést szenvedő túlélők egy dinoszauruszok lepte titokzatos szigetre kerülnek, a játékosok feladata az új világ felfedezése.

Kitchen Rush
Kiadó: Artipia Games
Év: 2017
Bevétel: 58,5 millió forint
A görög Artipia Games igazi kampány-nagyágyú: 2014 óta tizennyolc projektet vitt sikerre. Ebből kettő magyar vonatkozású, a Kitchen Rush-sorozatot ugyanis a társasjáték-tervezők nemzetközi elitjébe tartozó, több Mindclash-játék dobozán is szereplő Turczi Dávid készítette. Nem ez az első eset, hogy a szabadúszó játékmester neve bukkan fel egy-egy közösségi finanszírozást kérő projektnél: hozzá köthető még két kiemelkedő kampány, a Dice Settlers és az Excavation Earth is.

Shadow Tactics
Kiadó: Antler Games
Év: 2021
Bevétel: 46,5 millió forint
Az Antler Games még 2016-ban robbant be a Kickstarteren első játékával, a Saltlands-szel. Harmadik kampánya, a Shadow Tactics és a hozzá készülő Ronin kiegészítő a japán sógunok és szamurájok tematikáját követi, a játékosok öt nindzsa karaktert irányíthatnak a hatalom visszavételéért. A társas az azonos című, sikeres német videójáték alapján készült.

Prehistory
Kiadó: A-Games
Év: 2018
Bevétel: 37 millió forint
Az A-Gamesnek sem ismeretlen a közösségi finanszírozás: összesen 82 millió forintot gyűjtött a társasai (Ave Roma, Sakura, Wombattle) megjelenéséhez. Legnépszerűbb kampánya, a Prehistory a késő kőkorszakba küldi vissza a játékosokat, akiknek a vadászó-gyűjtögető akciókkal a törzsük életben tartása a feladat. A kiadó idén megjelenő, Impression nevű társasa szintén hasonló sikernek ígérkezik.