Print

Gátlástalanul ambiciózus magyar alapítók, hol vagytok?

Knittel Martin
2022. március 28. 11 perc olvasás

Pásztor Aurél – Portfolion
Befektetés: Mindgram, Lengyelország
Tevékenység: Well-being alkalmazás önfejlesztő gyakorlatokkal, pszichológus chattel, üzleti mentorokkal
Kör: Magvető
Kör mérete: 4,5 millió euró tőke + 2,5 millió euró konvertálható kölcsön
Befektetőtárs: Market One Capital Credo Ventures
Dátum: 2022. március

Miért kerestek külföldi befektetési lehetőségeket?
A kezdetekben még mi is magyar cégekbe fektettünk, tanultuk a folyamatokat, de közben nőttek az elvárásaink, és rájöttünk, hogy kicsi a piac. Csak Magyarországon nem tudunk akkora volumenben befektetni, amekkorában szeretnénk. Nincs annyi csapat, nincs akkora aktivitás itthon, amit a portfóliónktól elvárnánk. Magyarország még a környező országokhoz képest is viszonylag gyenge ilyen szempontból, Budapest talán sajnos még az európai térképen sem rendelkezik híres startup-ökoszisztémával, míg Bukarest vagy Varsó már egyre ismertebb központoknak számítanak. 


De azok a kockázatitőke-befektetők, akiknek nagy ambíciójuk van, és benne is vannak a nemzetközi vérkeringésben, a hazai piacukon minden üzletről tudni akarnak. Kínos, ha kiderül, hogy van egy kompetens csapat, amiről mi nem is tudtunk, és valaki már ráugrott. Itthon ráadásul még egy kicsit talán részrehajlóbbak is a befektetők – alacsonyabban van a léc a hazai startupoknak, de ez szerintem a többi piacon is megfigyelhető a régióban. 


Sok különbség van a magyar és külföldi üzletek megkötése, az együttműködés között? Mennyire nyúlnak meg a folyamatok, ha nem hazai szereplőt vizsgáltok?
Nem mondanám, hogy az üzletkötés folyamata rövidebb lenne itthon. Épp most zártunk egy magyar befektetést, a bürokrácia nyújtotta feleslegesen az üzletet: személyesen kellett azonosítani az aláírót, a külföldi társbefektetőtől Magyarországon elfogadott, hitelesített aláírást kellett kérni. Egy Delaware-ben bejegyzett cégnél nincs szükség személyes képviseletre.


A befektetési kör zárása után sem látunk különbséget magyar és külföldi között. Hogy egy üzlet mitől más, sokkal inkább függ a menedzsment tapasztaltságától. Már a befektetés előtt látni, ki igényel nagyobb figyelmet. Például a nagyon jó tech alapítók, akik mondjuk még nem építettek céget, nem vezettek board meetinget.

Milyen lehetőséget láttatok meg a Mindgram-befektetésben?
A Mindgram jó példa arra, amikor előzetesen kidolgozott hipotézis alapján fektetünk be: konkrét cégek nélkül próbáljuk kitalálni, milyen szolgáltatásokra lesz leginkább igény. Úgy gondoltuk, hogy a koronavírus miatt a munkavállalóknak és a munkáltatóknak is egyre fontosabb a stressz, a szorongás és a kiégés kezelése. Láttunk az Egyesült Államokban több jó példát, sikeres unikornist, emiatt kifejezetten kerestünk európai well-being cégeket. Egyik partnerünkkel, a lengyel Market One Capitallal beszélgettünk, hogy ők már korábban beszálltak egy hasonló startupba, és pont társbefektetőket kerestek az újabb tőkebevonási körhöz.


Az, hogy már a Market One bent volt, sokkal nagyobb magabiztosságot adott nekünk a döntéshozatalban. Ezért nagyon fontos a kapcsolati háló építése nekünk is, de ennek mindenki látja az előnyeit: a befektetők részéről a többféle nézőpont segíti a portfóliócégek sikerességét.

Már az első pillanattól jó volt a kémia. Lenyűgöztek minket a szegmensünk, termékünk és üzletünk részletes elemzésével, és úgy gondoljuk, hogy a Portfolion segíteni tud minket a Mindgram európai szintű skálázásában.
Jakub Zieliński alapító, Mindgram

 

Kákosy Csaba – Day One Capital
Befektetés: Material Exchange, Svédország
Tevékenység: B2B, alapanyagpiac ruházati cikkekhez
Kör: Series A
Kör mérete: 5 millió euró
Befektetőtársak: Partech, Inventure, Norrsken, Lyra Ventures
Dátum: 2020. november

Magyarországon vagy a regionális piacon nagyobb a verseny a jó csapatokért?
Egyrészt a magyar piacon a jó, kompetens, tényleg globális ambíciókkal bíró csapatok hullámokban bukkannak fel, aztán mindig jön egy hiányosabb időszak. Itt arányaiban is kevesebben lépnének nemzetközi piacra, sokan megelégednének csak magyar működéssel, a kínálat még a csehekhez, lengyelekhez képest is kisebb.
Azt vettük észre, hogy a környező országokban sokkal több az olyan alapító, aki jó értelemben véve gátlástalanul ambiciózus. Halál nyugodtan mondja valaki egy horvát kisvárosból, hogy ő a világ legjobb cégét építi az iparágában. És ez nemcsak marketing, tényleg el is hiszi. Magyarországon még mindig a „merjünk kicsit álmodni” hozzáállás érvényesül, ezen még van mit dolgoznunk.


Másrészt egyre több külföldi befektető jön Magyarországra, így a kereslet is megnőtt a jó magyar startupok iránt. Eltűnt a bizonytalanságuk, az óvatosság, hogy nem ismerik Kelet-Közép-Európát. Nagyon sok pénz keresi a helyét, és vannak olyan csapatok, akik már az első befektetésüket döntő részben vagy egészében külföldi, jó nevű kockázati tőkétől kapják. Mi a befektetéseink negyven százalékát szeretnénk hazai piacról hozni, de ezt emiatt is munkás dolog leszállítani.


Hogyan találtok rá egy-egy külföldi befektetésetekre, például a Material Exchange-re?
Elsősorban a kutatásainkra és a kapcsolati hálónkra építünk. A Material
Exchange-nél utóbbi történt: az Inventure nevű finn alap, akikkel több közös befektetésünk van, már korábban tett pénzt a start­upba, és készültek a következő, ötmillió eurós körre. Ehhez kerestek társakat, és mivel a Material Exchange tevékenységének nagy része Szabadkán, a szerb–magyar határtól tizenöt kilométerre van, minket is megkérdeztek.


Ez tökéletesen illusztrálja az ilyen kapcsolatok erejét. Az „utcáról” valószínűleg észre se vettük volna őket Szerbiában, ráadásul nem is Belgrádban vannak, ahová mindenki automatikusan pillantana.


Hogyan tudtok segíteni nekik Magyarországról?
Az IT-szektorban természetesen ők is küzdenek azzal, hogy jó embereket találjanak, így fejlesztők keresésében itthonról tudjuk segíteni őket. A másik, ami felmerült, hogy Szabadka azért egy kisebb város, korlátozva van, hogy ott mennyire lehet nőni. Hosszabb távon már azon is gondolkodtunk, hogy az operáció egy részét esetleg Magyarországra hoznák.


Sokat számít a közvetlen, jó viszony, hogy bármikor le tudunk ugrani hozzájuk, de sok különbség nincs a magyar és a külföldi befektetések között.

Egyetértettek a víziónkban és a gyors növekedési ambícióinkban is. Sokan akartak a befektetési körünkhöz csatlakozni, de végül a Day One mellett döntöttünk. Ráadásul ők voltak az egyetlenek, akikkel találkozni tudtunk a covid idején.
Darren Glenister társalapító-CEO, Material Exchange

 

Pistyur Veronka – Oktogon Ventures
Befektetés: Scaleflex, Franciaország
Tevékenység: Felhőalapú tárhely­szolgáltató és kollaborációs platform digitális médiatartalmak kezeléséhez
Kör: Pre-Series A
Kör mérete: 2,1 millió euró
Befektetőtárs: BrightCap Ventures
Dátum: 2021. június

Már indulásotokkor kelet-közép-európai befektetőnek definiáltátok magatokat.
Igen. Ebben a döntésben nemcsak a magyar piac méretének gondolata volt benne, hanem az is, hogy a hozzánk hasonló befektetési stratégiájú VC-ből még viszonylag kevés volt, van a régióban. A legtöbb kockázatitőke-befektetőnek intézményi – banki, vállalati, private equity – háttere van, de az a típusú háttér, ami nálunk adott, nem jellemző. Gyula (Fehér Gyula, Ustream-társalapító, az Oktogon Ventures partnere – a szerk.) mint sikeres startupper, én pedig az ökoszisztéma ismeretének okán vagyunk jelen a régióban. Sok befektetői kapcsolatunk ebből is következik, több már exitált, befektetőként működő startuppert ismerünk.


Jelenleg tizenkét befektetésünkből kettő tisztán külföldi, de ez mindig érdekes téma, hogy kit nevezel magyar csapatnak. Egyik startup fele Dániában él, egy új befektetésünk fele Amerikában élő magyar, fele mexikói, egy másiknál a cég hivatalosan észt bejegyzésű. A startupvilágban ez a kérdés egy kicsit mindig furán hangzik, már a Skype-nál is nehezen lehet eldönteni, hogy az észtekhez vagy a svédekhez tartozik. De nem is ez a szempont, erre nem fókuszálunk, a jó startup a cél, nem a náció és a lokáció.


Itthon az ökoszisztémában mindenki ismer benneteket, egy külföldi startupnál viszont az ismertség nem feltétlen evidens. Mennyire kell meggyőzni őket, hogy megfelelő befektetők vagytok?
Ez nagyon függ attól, hogy vezető vagy társbefektető vagyunk, és mi külföldön még sosem voltunk lead helyzetben. Ilyenkor a főbefektető keres a startup mellé hasonló szellemiségű partnert, akinél olyan szakmai tapasztalatot feltételez, ami a csapatnak hasznára lehet. Általában a lead befektető már korábbi körben is bent volt, ők már kiépítették a bizalmat, és ez validál minket is. A lead ráadásul nekünk is fontos visszacsatolási pont, jobban bízunk egy startupban, ha látjuk, ki a korábbi befektetője, és hogy ő milyen arányban fektet be a következő körökben.


A magyar piacon már sokszor a legkorábbi fázisban igyekeznek a csapatok külföldről tőkét bevonni, a hazai szereplőket sokszor jobban kell győzködni. Velünk is volt ilyen helyzet, a Recartnál nekünk kellett bizonygatnunk, hogy velünk ugyanannyira jól járnának, mint egy külföldi VC-vel.


Miben volt más a Scaleflex befektetésetek?
Igazából semmiben. Jogilag sem, mivel unión belüliek. De az EU-n kívül is csak egy-két csavar akad a megszokott rendszerben. Ugyanúgy írtunk alá, a koronavírus miatt nem is találkoztunk személyesen. A prezentációkon és a számokon felül tetszett nekünk, hogy tapasztalt startupperekből épül fel a csapat, ez sokat számított.
A befektetés utáni együttműködésünk sem különbözik, itt igazából inkább az dönti el a működésünk, hogy a lead befektető mellett mi milyen jogköröket, szerepet kapunk.

Mivel az Oktogon Ventures partnere, Fehér Gyula kiemelkedő tapasztalattal rendelkezik streaming területen, láttuk a közös munka értékét. A szakmai hozzáértésnek köszönhetően remek visszajelzéseket kapunk a terveinkkel kapcsolatban.
Emil Novakov társalapító-CEO, Scaleflex