Az inflációs válság közepén meglepő megoldással rukkolt elő a Sziget. A betétdíjas palackok sorsa is eldőlt.
A HVG podcastjában Kádár Tamás, a Sziget Zrt. ügyvezetője és a fesztivál főszervezője mesélt arról, milyen változásokra lehet számítani idén a fesztiválon.
A legfontosabb: árak
A Sziget inflációellenes akcióterve meglepően – az előző évek áremelési üteméhez képest – alacsony árakkal várja a fesztiválozókat.
- Jegyek: a jegyek átlagára olcsóbb lett. A tavaly 151 ezer forintba kerülő hatnapos bérletért idén már csak 133 ezer forintot kellett fizetnünk.
- Ételek: a tavaly debütált budget food rendszer tovább finomodott. Az idei Soundon sikeresen bevezetett új rendszerben már nem úszhatják meg a standok egy adag sült krumplival: egy normál adag kaját kell kínálniuk 3200 forint alatt.
- Italok: az italok ára a tavalyihoz képest változatlan marad.
Tehát 1690 forintért kaphatunk csapolt és 1890 forintért dobozos söröket.
Ötezer forint alatt kaphatunk egy főételt (hamburgert, óriáspalacsintát) és egy korsó csapolt sört.
Betétdíj?! A Soundon már debütált a Szigeten is érvényben lévő (RE-)REpont-rendszer, ami azt jelenti, hogy nincs REpont-rendszer. Az 50 forintos betétdíjat nem kéri el tőlünk a Sziget, így az üvegek visszaváltásával sem kell bajlódnunk.
Ezt azért így oldották meg a szervezők, mert az üvegvisszaváltó automatákat üzemeltető Mohu nem tudta volna hatékonyan visszaadni a depozitot a fesztiválozóknak, a szabadságélményt pedig nem éri meg tönkretenni azért az 50 forintért.
Miben lesz más az idei Sziget?
- Szitizen Care: fizikai és lelki segítség, „biztonságos zónák”.
- Vadonatúj fényorgia a Colosseumban.
- Art fusion: egy helyen lesznek mostantól a nappali művészettel kapcsolatos programok, a képzőművészet, a színház és a workshopok.
- Egy helyre kerültek a társasjátékok és sportolási lehetőségek.
- Magyar produkciók beépültek a nemzetközi a lineupba.
Merre tovább Sziget?!
Az amerikai és európai fesztivál és koncertárak jelentősen eltérnek egymástól, a tengerentúlon akár két-háromszoros gázsit is elkérhet egy előadó.
Az online világ térhódítása előtt még promóciós céllal érkeztek a zenészek Európába, most már ez az erő is kevésbé hat így viszonylag nehéz elsővonalas előadókat szerződtetni.
Ennek következményeképpen fesztiválok inkább egy erős brandet és egy ehhez kapcsolódó életérzést szeretnének közvetíteni és elszakadni a húzónevek okozta jegyeladásoktól.
Ez a trend már idén is érzékelhető volt:
- A nagyon erős bérletértékesítés azt jelzi a szervezőknek, hogy sokan a hangulat miatt érkeznek meg a fesztiválra,
- míg a relatíve gyengébb napijegy-eladásból arra következtetnek, hogy nem a lineup a Sziget legfontosabb erénye. (Annak ellenére, hogy speciel egy elég erős hat nap ígérkezik idén.)
- Ez abban is meglátszik, hogy nagy brandek covid és megélhetési válságállósága sokkal erősebb volt, mint a kisebb fesztiváloké (Volt, Sound).
A művészek bevételeinek még mindig jelentős részét az élőzés adja, de Kádár szerint egyre erősebbé válik az online értékesítés, ami a fesztiválok terheit jelentősen csökkentheti.
Az az áldott állapot aligha fog visszatérni, mint ami a ’90-es és a ’00-es évek elején volt tapasztalható, hogy a turné a lemez promóciója, de az az abszurd helyzet, hogy ez fordítva legyen, talán kevésbé lesz tapasztalható: vissza fog állni az egészséges egyensúly.
Ennek hatására a fesztiválok is átalakulnak Európa-szerte. Egyre több a koncepció mentén felépült fesztivál, egyre fontosabbak a látvány- és nem-zenei elemek, és a kényelmi funkciók (a látogatók többnyire már egy 3-4 csillagos színvonalat, egyfajta minimál luxust várnak el).
Emellett nagy feladata a fesztiváloknak, hogy újraszocializálják a fiatal közönséget, akik a covid óta nem 18 évesen, hanem 21-22 évesen kezdenek el először fesztiválokra járni.
Hogy hatott a Szigetre a felvásárlás?
Júniusban az amerikai KKR magántőkealap 1,3 milliárd fontért (azaz több mint 609 milliárd forintért) vásárolta meg az európai zenei fesztiválok – többek között a hazai Sziget Fesztivál – mögött álló Superstruct Entertainmentet – írta meg a Telex.hu.
Kádár szerint a felvásárlás hatása kettős.
- Egyrészt komoly elvárások nehezednek a csapatra, akiknek fenntarthatóan profitábilis bizniszt kell a Szigetből kreálniuk,
- viszont ennek a megvalósításához a szervezők relatíve szabad kezet kapnak.
- A felvásárlás előnye továbbá, hogy KKR fesztiválokra specializálódott alapként pontosan ismeri a piac (és a Sziget) működését.
Az idei, harmincadik Szigetet egy periódus lezárásának tartja Kádár, míg jövőre a megújulásé lesz a főszerep.
A teljes adás meghallgatható itt.