Visszatért a magyarok egyik kedvenc keksze, a Pilóta – de borsos áron. Akár háromszoros árakkal is találkozhatunk az üzletekben. Csak az infláció tehet róla?
Több hónapos készlethiány és termelési problémák után április végén kezdték el újra a Győri Keksz székesfehérvári üzemében a Pilóta keksz gyártását. Május közepén érkeztek a népszerű szendvicskeksz első csomagjai a boltokba – egy kisebb meglepetéssel.
A 2022-es 300–400 forintos átlagár növekedése az ötvenszázalékos élelmiszerinflációt is bőven felüllicitálta:
akár háromszoros árakkal is találkozhatunk az üzletekben.
Mi ennek az extrém növekedésnek az oka? A Győri Keksz tulajdonosát, a Mondelez Internationalt, valamint a kekszipar szereplőit kérdeztük az infláció hatásairól és a jelenlegi nehézségekről.
Októberre fogyott el a készlet, több hónapig vártak a boltok
A Balaton szelet és a Boci csokoládé ideiglenes eltűnése után szeptemberre már több boltot érintett, októberre pedig általános készlethiány állt be a Pilóta szendvicskekszből. Előbbi termékekkel ellentétben – ahol a Nestlé Lvivben működő üzemének leállása következtében akadt meg az ellátási lánc – nem az orosz-ukrán háború volt a székesfehérvári gyártósor legnagyobb problémája. Október elején a Mondelez akkori ügyvezető igazgatója, Mayer Gábor gyártókapacitást érintő nehézségekre, valamint az édesipari ágazatot is sújtó alapanyag- és csomagolóhiányra panaszkodott.
Nem sokkal a készlethiány után a nyerészkedők is felbukkantak. Volt, aki 1900 forintért hirdette a kekszek csomagját az online aukciós és piactereken, de ötezer forintos árra is volt példa.
A készlethiány kizárólag a Pilóta kekszet érintette, a Pilóta vaníliás karikát vagy a Győri Édes portfóliójába tartozó termékeket továbbra is gyártotta a Mondelez.
A kiskereskedelmi és viszonteladói csatornák túlnyomó többségét érintő hiányt akkorra már nem átmeneti gondként érzékelték, és nem is sikerült egyik napról a másikra megoldani a helyzetet. A kapacitásbeli problémák, illetve az alapanyagkészletek végül április végére normalizálódtak, ekkor indult újra a Pilóta keksz gyártása is. Május közepén indultak az első szállítmányok, a Mondelez várakozásai szerint július elejére pedig újra országszerte kapható lesz a termék – valamint ekkorra ígérték a triplakakaós változatot is.
A visszatérés pozitív sajtóvisszhangot kapott, a hír után felbuzduló vásárlók azonban egy kellemetlen meglepetéssel találkozhattak: óriásit ugrott a termék kiskereskedelmi ára.
- Az elmúlt években egészen tavaly nyárig szinte stabilan 299–349 forint között mozgott a minimumár.
- Ezzel szemben a jelenlegi árszínvonal majdnem háromszorosára, 849 forintra mozdult – az Aldiban például 945 forintért lehet kapni jelenleg a terméket.
Mondelez: Általános tendencia, amit tudunk, átvállalunk
Az árnövekedés okaival kapcsolatban a gyártót is megkerestük. Kérdéseinkre Grzegorz Lis, a Mondelez Hungária Kft. ügyvezető igazgatója elmondta: az infláció begyűrűző hatásai a Pilóta előállításának költségeire is hatással voltak.
„Drágult az alapanyag, a csomagolóanyag, a logisztikai költségek, a humán erőforrás költsége. Ez utóbbi a Pilóta esetében különösen fontos tényező” – jegyezte meg.
A versenytársak árazási politikáját, valamint a drágulás mértékének általánosságát Lis nem kommentálta – ahogy üzleti titokra hivatkozva az árnövekedés profitmarzsra való hatását sem. Szerinte azonban „egyértelmű, hogy az élelmiszerárak az egekbe szöktek, tehát általános trendről van szó”.
Lis azt is elmondta, hogy a Mondelez a termék esetében fenntarthatóan termesztett búzára állt át, de a kekszet ezenkívül változatlan receptúrával készítik. Jelenleg hatékonyságnövelő intézkedésekkel igyekeznek minél nagyobb részt átvállalni a növekvő költségekből. Ugyanakkor elkerülhetetlen az árak korrekciója vagy a fogyasztói kiszerelések „optimalizálása”. Továbbá válaszaiban Lis kiemelte: az ajánlott fogyasztói ártól a kiskereskedelmi partnereik eltérhetnek. Számosítható fogyasztói visszajelzésekről – a vásárlási volumenek terv szerinti alakulásáról, vagy a vásárlók árérzékenységének tapasztalatairól – a Mondelez még nem lát adatokat.
Miért Pilóta a Pilóta?
A legenda szerint a Pilóta keksz a MALÉV magyar légitársaság számára készült az 1960-as években. Eleinte a Győri Keksz győri üzemében gyártották, a kekszgyártás azonban már közel 27 éve a székesfehérvári gyárba költözött. Nem túlzás, hogy a linzer gyártósoron készülő Pilóta a magyarok egyik legkedveltebb kekszterméke: 2021-ben nagyjából 5 millió 470 ezer darabot fogyasztottunk belőle.
A gyártó Győri Kekszet 91 év hazai működés (és persze az 1947-es államosítás) után 1991-ben vette meg a brit United Biscuits, majd tőlük 2000-ben a Danone. Hét évvel később a Kraft Foods vásárolta fel a vállalatot, az egyes termékek gyártásának szlovák-lengyel kiszervezésével. A Kraft szervezeti átalakulásával a snack divíziót 2012 óta külön cégben menedzselik Mondelez néven.
Hogy néz ki most a piac?
Igen ám, csakhogy a keksz- és a töltött ostyapiac tendenciái azt mutatják: ugyan az infláció nyilvánvalóan begyűrűzött a termékek kiskereskedelmi árába, valójában egy termék sem drágult olyan drasztikus mértékben, mint a 180 grammos Pilóta szendvicskeksz.
A feltűnő különbséget a Mondelez portfóliójának termékei is jól példázzák.
- A 150 grammos Pilóta vaníliás karika 399 forintról nagyjából 699 forintra, azaz 75 százalékkal ugrott meg,
- A 147 grammos Pilóta piskótatallér 429 forintról nagyjából 549 forintra, 28 százalékkal növekedett,
- A 180 grammos Győri Édes mézes keksz a tavalyi 319 forintról nagyjából 429 forintra, azaz 34 százalékkal drágult,
- Míg az eredeti 176g-os Oreo 499 forintról nagyjából 749 forintra, azaz 50 százalékkal növekedett.
A jelentős drágulás egyik fő oka a kakaó tavaly óta ralizó ára lehet. A világpiaci termelés jelentős részéért felelő Elefántcsontpart az elmúlt hónapokban komoly problémákkal küszködött: az időjárási körülmények, az El Niñóként ismert kedvezőtlen éghajlati jelenség, valamint a heves esőzések következtében beszakadó ellátási láncok egy éven belül csaknem 48 százalékkal pumpálták fel a kakaó árát. Tavaly júliusban tonnájáért még 2200 dollárt kértek, jelenleg 3300 dolláros árfolyamon fut az árupiaci tőzsdén.
Ezzel szemben a másik jelentős alapanyag, a búza ára folyamatosan csökken a világpiacon. Márciusban az Ukrajnából beáramló olcsó gabona szabadesést idézett elő a tőzsdén, 120 ezer forintról csaknem 30 ezer forinttal csökkent három hónap alatt a termelői ár, és jelenleg is alacsony szinten mozog.
„Nem fenntartható, hogy húsz-harminc-ötven százalékos áremelésekkel megy a piac
– mondja a többek között csokis pereceket gyártó és forgalmazó Felföldi Kft. ügyvezető igazgatója, Felföldi József. – Árcsökkenés kell a piacon. Igyekeztünk nem emelni árat, sőt, néha kedvezményeket adtunk. És piacon maradtunk. A vásárlók egyre tudatosabbak, jobban megválogatják, mit vesznek meg.”