Megtévesztette üzletfeleit a bankkártya-terminálok üzemeltetésével foglalkozó Fizetési Pont Kft. – tárta fel a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) vizsgálata. A GVH ezért az érintett kereskedők pénzbeli kompenzálására kötelezte a céget. A vállalkozás 8 ezer forintot ír jóvá minden ügyfelének, aki a jogsértő kampányok alatt szerződött vele.
Cikkünket a Fizetési Pont Kft. Forbes.hu-nak megküldött állásfoglalásával frissítettük.
A GVH Forbes.hu-nak is eljuttatott közleménye szerint a bankkártya-terminálok telepítésével és üzemben tartásával foglalkozó Fizetési Pont Kft. üzleti kampányait vizsgáló eljárás feltárta, hogy a cég több szempontból is tisztességtelenül befolyásolta ügyfeleinek üzleti döntéseit.
Elhallgatta kampányaiban a kereskedők elől, hogy a bankkártyák elfogadásához nem elegendő számukra a terminálok telepítése, hanem hosszú távú (3-5 éves) számlavezetési és pénzforgalmi szerződés szükséges
a vállalkozáscsoport egy másik cégével, a két szolgáltatás pedig kizárólag együtt vehető igénybe. A cég emellett megtévesztő módon népszerűsítette kedvezményesként, akciósként az ajánlatának egyes elemeit – így különösen a kártyaterminálok telepítéséhez és üzemeltetéséhez kapcsolódó díjakat, valamint a kereskedői jutalékot és annak mértékét.
A GVH Versenytanácsa a jogsértés kapcsán súlyosító tényezőként értékelte többek között, hogy az üzletfelek alacsonyabb tudatosságú, mikro- és kisvállalkozásokból álló csoportjára irányult és hosszú időre fejtette ki hatását (tartós elköteleződéssel járó pénzügyi szolgáltatást érintett). A versenyhatóság figyelembe vette ugyanakkor az is, hogy a cég részben önként korrigálta a megtévesztő gyakorlatot.
A hatóság a jogsértés kompenzálására elfogadta – és egyúttal kötelezettségként előírta – a Fizetési Pont Kft. által vállalt jóvátételi intézkedéseket.
Ezek alapján 8 ezer forintos, szabadon felhasználható jóváírást kap minden olyan kereskedő, aki a négy jogsértő kampány ideje alatt (2020-2021-ben) szerződött a vállalkozással és még mindig a cég ügyfele.
A jóvátétel összege magasabb, mint a jogsértő kampányok költségei alapján kiszabható bírság (17 millió Ft) lenne és közvetlenül az érintetteknek jelent jóvátételt. A cégnek a döntés kézhezvételét követő 30 napon belül teljesítenie kell a jóváírásokat, értesítve ügyfeleit a kompenzációról és annak okáról. A GVH a határidőt követően ellenőrizni fogja a jóvátételi intézkedések megfelelő végrehajtását.
A Fizetési Pont Kft. állásfoglalása
A GVH közleményére a Fizetési Pont is reagált Forbes.hu-nak eljuttatott állásfoglalásában. Kiemelték: a cég önként ajánlotta fel a GVH számára, hogy 8000 forint jóváírást biztosít azon ügyfeleinek, akik a kifogásolt reklámok kapcsán kötöttek szerződést a velük, függetlenül attól, hogy a szerződéskötés előtt nem vitatottan kaptak teljeskörű információt. A versenyhivatal a Fizetési Pont ügyfélközpontú eljárása alapján nem szabott ki bírságot, sem a kifogásolt reklámokra, sem az ügykezelésre vonatkozóan, fűzték hozzá. A vállalkozás a hivatali vizsgálatot lezártnak tekinti.