A tőkepiacok vergődésével párhuzamosan a befektetők keresik az alternatívákat. Gyakori például a luxuscikkek vásárlása. Van egy meglepő versenyző, ebben a mezőnyben, aki nagy szeletet hasít ki magának: a designer kézitáskák.
A Business of Fashion júliusi tanulmánya szerint az egyesült államokbeli fogyasztók 40 százaléka vásárolt vagy tervezett vásárolni designer kézitáskát a felmérés időpontjában. Ezzel a kategória jelenlegi 72 milliárd dolláros globális piacát 2026-ra 100 milliárd dollárra becsülik.
Befektetés a jövőbe
Szintén egy nyári adat, ami szerint a Chanel táskák értéke 24,5 százalékkal magasabb az egy évvel ezelőttihez képest, élükön a divatház néhai tervezőjének, Karl Lagerfeld alkotásaival. Ezek szerint érdemes lenne inkább befektetésként tekinteni a táskákra és viselés helyett inkább csak vigyázni rá? A Credit Suisse elemzése szerint egy-egy nem használt modell jelentős megtérüléssel járhat, így a kérdés jogosan merül fel.
A svájci befektetési bank elemzéséből az is kiderült, hogy a luxustáska-szektor kiemelkedett a többi kategória közül.
Hozam-kockázat szempontból felülteljesítette például a borokat és az autókat is.
A kézitáskák évesített volatilitása 2,5 és 5 százalék között mozgott, közepes, egyszámjegyű hozam elérése mellett.
Természetesen a luxustáskák nem helyettesítik az alacsony költségű és akár már kis kezdőtőkével rendelkezők számára is elérhető ETF-eket, mint befektetési eszközöket. Ezen táskák jelentősebb tőkét igényelhetnek, mivel kezdő áruk is magasabb. Egy belépő szintű Balenciaga táska kiskereskedelmi ára 2000 dollár (852 ezer forint) körül mozog, míg egy exkluzívabb, különlegesebb bőrből készült ritka Birkin táska értéke meghaladja az 50 000 dollárt (21,3 millió forint). De mivel itt is vannak különböző kategóriák, ezért a befektetők itt is széles és színes skálán mozoghatnak.
A The RealReal luxus viszonteladói oldal augusztusi felmérése alapján az Y és a Z generációk teszik ki a fogyasztók 41 százalékát.
A fiatalabbik generáció pedig már elsősorban profitszerzés céljából vásárol, és kereskedik a táskákkal.
Nemrégiben a Bloomberg is készített egy izgalmas felmérést a designer kézitáskák piacán. Felkeresték a legjobb (másodkézből eladó) táskakereskedőket és két befektetésre érdemes kategóriában kértek ajánlásokat.
Az első kategóriába olyan táskákat vártak, amik idáig már megállták a helyüket a másodpiacon is, és profitábilisan továbbadhatónak, „örök darabnak” bizonyultak.
A második kategóriába pedig olyan táskákat vártak, amelyek jelenleg elérhetőek a kiskereskedelemben, viszont a szakértők rendkívüli megtérülést várnak tőlük a jövőben. Az árat természetesen meghatározza, hogy egy táska mennyire van újszerű állapotban, és értéknövelő tényező az is, ha ritka vagy limitált darabszámban, esetleg különleges anyagból készült.
A szakértőktől 5-5 táska érkezett a két kategóriába, lássuk is őket!
So Black Birkin
Két ajánlás érkezett a Hermès So Black Birkin táskájára, ami a Jean-Paul Gaultier-korszak limitált kiadása.
Designer kézitáskák | So Black Birkin (4 kép)
Gucci Jackie
Kate Moss, Harry Styles és sok más híresség körében népszerű az 1960-es Hobo stílusú modell, amit az egykori first lady „paparazzi pajzsként” tett híressé a 70-es években. A modell eredetileg a G1244 nevet viselte, azonban olyan gyakran fotózták le a táskával, hogy egy idő után már az olasz divatház Jackie-ként emlegette. Azóta a modellt a Gucci továbbgondolta.
Designer kézitáskák | Gucci Jackie (5 kép)
Louis Vuitton Monogramouflage Speedy
Designer kézitáskák | Louis Vuitton Monogramouflage Speedy (5 kép)
A fenti táska Takashi Murakami japán művész és Marc Jacobs akkori LV kreatív igazgatójának többéves együttműködésének egy darabja.
Chanel Classic Flap
Szintén az első kategóriába sorolódik a Chanel Diana becenéven elhíresült táska. A modell 1989-es megjelenésekor pár száz fontba került. A Rebag becslése alapján egy vintage modell jelenlegi ára körülbelül 6000 dollár.
Designer kézitáskák | Chanel Classic Flap (3 kép)
Hermès Kelly
A Kelly modell eredetileg Sac à dépêches névvel futott az 1930-as években. Az elhíresült Kelly becenevet, ami aztán a hivatalos neve is lett végül, 1956-ban nyerte el amikor Grace Kelly-t (egykori Hollywood-i sztár, később Monaco hercegnője) lefotózták vele, aki ezzel próbálta elrejteni a terhesség korai jeleit. A táska ezek után nemzetközi hírnévre tett szert, és a Kelly nevet kapta.
Designer kézitáskák | Hermès Kelly (2 kép)
Ezeket a táskákat sorolták a megkérdezett kereskedők/szakértők az „örök darab” kategóriába, a következő öt táska pedig az, amikben szerintük potenciál rejlik.
Goyard Plumet Pocket Wallet
Lépjünk csak be ma egy Goyard üzletbe, a munkatársak kedvesen felszólítanak majd, hogy ne készítsünk fényképeket. A márka szinte reklámok és e-kereskedelem nélkül, valamint nagyon kevés üzlettel biztosítja a márka exkluzivitását.
Designer kézitáskák | Goyard Plumet Pocket Wallet (5 kép)
Balenciaga City
Személyes kedvencem a Balenciaga Cagole, ami a Balenciaga City új vonalának egyik modellje (a másik a Neo Classic). A Balenciaga City „semmihez nem hasonlított akkoriban” mondják róla, amit az egykori kreatív igazgató Nicolas Ghesquière tervezett 2001-ben. A modell igencsak merész volt és új, ami miatt a cég dolgozói nehezen adtak neki zöld lámpát. A tervező ennek ellenére 25 darabot készített, és hírességeknek adta, a többit pedig ki lehet következtetni. A jelenlegi kreatív igazgatót, a grúz Demna Gvasaliát is hasonló merész mentalitás jellemzi. Aki munkásságát követi, nem lepődik meg azon, hogy éppen ezt táskát gondolta újra.
Designer kézitáskák | Balenciaga City / Cagole (4 kép)
Bottega Veneta Mini Jodie
A Bottega Veneta márka táskáiban is befektetési lehetőséget látnak a megkérdezett szakértők, ugyanis a cég majdnem 40 százalékot emelt kiskereskedelmi árain az elmúlt két évben, ez a jövőben várhatóan a viszonteladási értékében is meg fog jelenni.
Designer kézitáskák | Bottega Veneta Mini Jodie (4 kép)
Fendi Baguette
„It’s not a bag, it’s a Baguette”. Egyesek a „táskák anyjának nevezik” – a Fendi Baguette 1997-ben jelent meg, és egy évvel később a Szex és New York című sorozattal együtt világhírűvé vált. 25. évfordulóját éppen most ünnepelték New Yorkban a divathéten.
Designer kézitáskák | Fendi Baguette (5 kép)
Az eddigi példákból, és ebből is jól látszik, hogy a régebben kiadott táskák újra piacra kerülnek, gyakran új anyagokkal, illetve színárnyalatokkal. Kiemelkedő jövőbeli befektetésnek tekintik a Fendi Baguette-t, ideális esetben lila színű flitterekkel, az ikonikussá vált Carrie Bradshaw táskához hasonlóan. Az új, lila flitterekkel díszített Baguette 1997, hozzáillő, szatén béléssel a Fendi oldalán 4300 dollárért elérhető.
Louis Vuitton Monogram Illusion Keepall
Designer kézitáskák | Louis Vuitton Monogram Illusion Keepall (4 kép)
Kevesebb mint egy évvel azután, hogy bemutatták a neon táskát, néhány verzió már megjelent másodpiacon is az eredeti kiskereskedelmi ár majdnem duplájáért. A márka utazótáskája először az 1930-as években jelent meg, és a fenti frissítés Virgil Abloh néhai divattervező kreatív irányításával készült. Szakértők szerint Virgilnek sikerült életre keltenie egy egyszerű utazótáskát úgy, hogy közben stílusos legyen – egy szép hordozható tárgy.
Mohos Lilla,
junior portfóliómenedzser, Accorde Alapkezelő Zrt.
A vendégszerzők külsős szakértők, nem a szerkesztőség tagjai, véleményük nem feltétlenül tükrözi a Forbesét.