Soha senki nem adott még a „hogyan bukjuk el a fél vagyonunkat egy év alatt” kérdésre annyira lehangoló választ, mint Elon Musk. Legyünk arrogánsak, higgyük magunkat tévedhetetlennek, tekintsünk mindenkit aki nem ért velünk egyet ellenségnek, hirdessük a Föld megmentését, de közben érzéketlen taplóként reagáljunk minden felmerülő problémára úgy, hogy magasról teszünk a törvények betartására is. Ezek után kellene beárazni a Twittert, hogy mennyit ér.
Ez a fél vagyon elbukás esetünkben nem költői túlzás és elképesztő, hogy a világ leggazdagabb embere volt képes a bravúrra. Ráadásul úgy, hogy ha az égadta világon semmit nem csinál, csak marad a fenekén, a vesztesége sokkal kisebb lett volna. Sőt, lehet, hogy el is kerülhette volna, hiszen a Tesla tőzsdei értékvesztése mellett is a SpaceX-et egyre magasabbra árazzák minden tőkebevonása során.
Persze Elon Musknál fel se merül, hogy ne pörögjön ezerrel, ne álmodjon, sőt építsen fel új, innovatív, sőt forradalmian új dolgokat, csak míg élete nagy részében ezzel komoly értéket teremtett, az elmúlt évek ámokfutásával a vagyonával együtt félig lerombolta a saját szobrát is.
Musk egy évvel ezelőtt kimagaslóan a világ leggazdagabb embere volt, a csúcson egyes becslések szerint 340 milliárd dolláros vagyonnal. Múlt héten, amikor a Tesla-részvények árfolyama az idei mélypontját elérte, ez néhány pillanatra 170 milliárdra csökkent. (A Forbes becslése alapján a csúcs valamivel lejjebb volt, de a zuhanás így is látványos).
Persze minden csak módszertan kérdése, a Tesla esetében Musk már csak a részvények kevesebb mint negyedét birtokolja, itt a tőzsdei árfolyam alapján adja magát Musk tulajdonrészének értéke, a SpaceX-nél a tőkebevonások árazása ad időnként egyértelmű támpontot, de a Twitterrel mihez kezdjünk?
Kifizetett érte 44 milliárdot, aztán pár nappal később ő maga emlegette a csőd kifejezést.
Az ámokfutás alapján, amit a Twitterrel rendezett, egy fékevesztett, a valóságtól teljesen elrugaszkodott ember képe rajzolódik ki. Nem tetszik valami? Korlátozzák a szabad beszédet, küzdenek az álhírek ellen? Majd én megmondom, hol a határ, megveszem. Megtehetem. Drága? Felrúgom a szerződést. Oké, hátráljunk ki, találjunk valami jól kommunikálható indokot. Nem jött be? Buknánk jogilag? Jó, vegyük, de tegyünk rendet, rúgjunk ki akit csak lehet, forduljon nyereségbe azonnal. Így meg működésképtelen? Hívjunk vissza pár embert. Visszaengedtük Trumpot, de nem kér belőle és még vissza is szól? Jó lesz DeSantis is.
Nem kérdőjelezném meg a jó szándékot és nyilván elképesztően zseniális, ahogy a cégeit felépítette a SpaceX-el és a Teslával bezárólag. De amikor valakinek a saját tévedhetetlenségébe vetett hite annyira elhomályosítja az elméjét, hogy túllép minden racionalitáson, abból sok jó sose sül ki. Most a világ leggazdagabb embere mutatja be ezt a szemünk láttára. A nagy kérdés az, hogy a saját maga által felépített vállalatoknak mi lesz a sorsa.
A Tesla részvénye mindig is borzasztóan túlértékelt volt, két okból, az egyik épp Musk személye. A befektetők megadták a zseniprémiumot, fizettek azért, hogy amihez Musk nyúl, az arannyá változik. A másik ok, hogy a Tesla a piac szerint tekintélyes innovációs előnyre tett szert a versenytársakhoz képest. Három éve még biztos így volt, most már nem egyértelmű.
A kínai BYD már több autót ad el, mint a Tesla, igaz, ebben még plugin hibridek is vannak. De a tisztán elektromos hajtást nézve is hamarosan utoléri a Teslát – és a kínai cég januártól árat tud emelni, a Tesla pedig csökkenteni kényszerül. Lényegében a világ összes nagy autógyártója – amelyek jóval alacsonyabb értékeltségen forognak – a Tesla skaplpjára áhítozik, mindenki őt akarja megszorongatni. Érdekes lesz látni, hogy egy ilyen helyzetben, üzletileg az érett szakaszban is tud-e Musk olyan ötletekkel jönni, amellyel a Tesla fenntarthatja az előnyét, vele az extrém magas értékeltségét.
Musk személyes márkája biztosan sérült, már árazza a piac
De az már nem kérdés, hogy a Musk brand sérült. Méghozzá komolyan. Az elemzők szerint egyelőre ez látszik a Tesla-részvények zuhanásán, csökken a zseniprémium. Ez azért veszélyes, mert épp az ő személyes megítélése, a népes és hűséges rajongótábor segítette elő azt, hogy a Tesla a nehéz időkben is mindig kapjon finanszírozást, méghozzá olcsón. A Musk-cégek dolgozói között is nagyon sokan vannak, akik miatta csatlakoztak. Most többen és több cégénél is kiábrándultan mondanak fel. Hittek abban, hogy Elont az emberiség megmentése vezérli, de cselekedetei egyre kevésbé erre utalnak. Vagy lehet, hogy a cél továbbra is ez, de a tettek alapján a módszerek biztos nem célravezetők.
A következő hetekben kíváncsian figyelem, hogy a SpaceX megítélése miként változik. Az űrverseny folytatódik és Musk cége a hozzáértők szerint továbbra is kifejezetten az élen jár. Hamarosan egy másodlagos részvénykibocsátást terveznek, ennek árazása pedig Musk megítélésének változásáról is sokat elmond majd. Ha nem sikerült a korábbinál értékesebbként eladni a SpaceX-et és a Tesla árfolyama már csak egy kicsit tovább esik, Musk könnyen elveszítheti a világ leggazdagabb embere címét. A korábbi hatalmas előnye mára szerényre olvadt.