A múlt hét két legérdekesebb amerikai részvénypiaci
eseménye az volt, hogy szinte egyszerre kommunikálta Jeff Bezos és Elon Musk
azt, hogy az általuk vezetett Amazon és Tesla részvényeinek árfolyama túl magas.
Ilyen kaliberű technológiai vezetőktől ilyen megnyilatkozást nem láttunk az
elmúlt években. Nemhogy kettőt 24 órán belül. Mindkettejük alapvető problémája
az, hogy a koronavírus járványhelyzet közösségi távolságtartáson alapuló,
elkövetkező hónapokra és negyedévekre várható kezelése nagyon sok pénzébe fog
kerülni vállalataiknak. Hiába gondolta eddig őket a befektetői társadalom
szuperhősöknek, a mostani járványra ők sem immúnisak.
„Az online vásárlástól a felhőszolgáltatáson (AWS) át a Prime Videoig és a Fire TV-ig a mostani krízis igazolja az Amazon üzleti modelljének rugalmasságát és tartósságát úgy, mint eddig soha. De ez egyben a legkeményebb időszak, amivel valaha szembe kellett néznünk. Inspirál minket az, ahogy a létfontosságú dolgozók teszik most a dolgukat – ápolók és doktorok, élelmiszerbolti pénztárosok, rendőrök, és a saját rendkívüli, frontvonalban álló munkavállalóink. A szolgáltatás, amit nyújtunk, soha nem volt fontosabb, a frontvonalban álló embereink – az alkalmazottjaink és a szerződéses partnereink az ellátási láncunkban számítanak ránk, hogy biztonságban tartjuk őket, mialatt a munkájukat végzik. Nem fogjuk őket cserbenhagyni. Az ügyfeleink részére a szolgáltatásunk biztosítása és a munkavállalóink megvédése miközben a válság folytatódik, több hónapon át szakismeretet, alázatosságot, találékonyságot és pénzt igényel.
Ha Ön részvényesként tulajdonostársunk az Amazonban, akkor most talán jobb, ha leül, ugyanis nem kicsiben gondolkozunk.
Normál körülmények között a most következő második negyedévben nagyjából 4 milliárd dollárnyi üzemi eredményre számítanánk. De ezek most nem normál körülmények. Ehelyett mi azzal számolunk, hogy ezt a teljes 4 milliárd dollárt, és talán még egy picit többet is a koronavírussal kapcsolatos költségekre fordítjuk, hogy a munkavállalóinkat biztonságban tudva juttassuk el termékeinket a vásárlóinknak. Ez a költség tartalmazza a személyes védőfelszereléseket, létesítményeink fokozott tisztítását, a kevésbé hatékony folyamatirányítást a közösségi távoltartás miatt, a magasabb óradíjakat, és sokszázmillió dollárt a saját Covid-19 tesztelési kapacitásaink kifejlesztéséhez. Nagyon sok most a világban a bizonytalanság és a legjobb befektetés, amit most eszközölhetünk a több százezer munkavállalónk biztonságába és jólétébe történő beruházás. Biztos vagyok abban, hogy a hosszútávon gondolkozó részvényeseink megértik és magukénak tudják a szemléletünket és valójában nem is várnak tőlünk kevesebbet.”
Így hangzott Jeff Bezos koronavírus költségekkel kapcsolatos csütörtök esti bejelentése (teljes verzió), ami az Amazon gyorsjelentésével egyidejűleg látott napvilágot. Egyszerre volt hiperkorrekt és sokkoló. Hiperkorrekt azért, mert minden mismásolás nélkül a lezárt negyedév apropóján jelezte a munkavállalók felé a biztonsági kérdés elsődlegességét, illetve a részvényesek felé ennek a költségét. És ez a költségvonzat sokkoló. A teljes következő negyedév profitja rámegy a koronavírussal szembeni járványügyi védekezésre. Úgy, hogy ez az Amazon által előadott pénz-paripa-fegyver kombó még egyáltalán nem lesz garancia arra, hogy sikerül majd megvédeni „Amazóniát” a koronavírus járványtól.
Nem véletlenül Jeff Bezos a világ leggazdagabb embere és a
világ egyik legkiválóbb topmenedzsere. Illetve nem véletlenül az Amazon a világ
egyik legprofesszionálisabb szervezete. A napjainkban már 840 ezer alkalmazottat
(nyolc év alatt tízszerezett ez a szám!) foglalkoztató online kiskereskedelmi
cég élharcosként vág bele abba a „mission impossible” nevű projektbe, amely a
körülöttünk ólálkodó koronavírus korszakában az új vállalati és szervezeti
protokollá kezdi kinőni magát. Ez az új protokoll arról szól, hogy a gazdasági
szervezeteknek úgy kell biztosítaniuk a minél magasabb gazdasági aktivitásukat,
hogy mindeközben a létező legminimálisabbra kell csökkenteniük a
munkavállalóikat és ügyfeleiket potenciálisan érő koronavírus fertőzés
kockázatát.
A koronavírus első karanténokkal jellemezhető szakasza hirtelen és drámai mértékben kirabolta a világ gazdálkodói szervezeteinek a kasszáját, legyen szó államokról, városokról, részvénytársaságokról vagy az emberekről. Jött a vírus és vitte két-három hónap (várható) árbevételét magával. Sajnos a következő szakaszban sem lesz kegyelmesebb a pénzügyi mérlegekkel ez a járvány-rémálom. Az ólálkodó vírus korszakában ugyan már nem egyben rabol majd a járvány, hanem pénzt fog zabálni. Nem keveset.
A közösségi távolságtartáson alapuló és a vírus terjedését
kordában tartani igyekvő következő hónapokban a gazdasági alanyok tetemes
többsége kénytelen lesz egyrészt lemondani árbevétele kisebb-nagyobb részéről,
hiszen kevesebb embert lehet bejuttatni ugyanarra a helyre. Másrészt a kiadási oldalon
a Jeff Bezos által említett járványügyi védekezési költségek is a csillagos
égbe szaladhatnak fel. Nem véletlenül kommunikálja Bezos azt, hogy ez a valaha
volt legkeményebb időszak az Amazon történetében. Márpedig az Amazon a
Csillagok háborújából vett hasonlattal élve egy csúcsszintű birodalmi
szervezet.
Mindeközben a közelmúlt világgazdaságának elsőszámú jedije, Elon Musk sem élt át könnyű hetet.
A karantén intézkedéseket fasisztának nevezte és Amerika felszabadítását kívánta szerdán, amikor a Tesla közzétette első negyedéves gyorsjelentését. Pénteken aztán újra Donald Trumpot idéző módon szabadult rá a Twitterre és kiírta, hogy: „Tesla stock price is too high imo.” Azaz véleménye szerint a Tesla részvényárfolyama túl magas. Ez a világ egyik legikonikusabb „rocksztár” vállalatvezetőjétől egyrészt félelmetesen amatőr, másrészt meglehetősen inkorrekt húzás volt. Ha magasnak gondolja a részvényárat, arról illett volna ugyanis két nappal korábban a gyorsjelentés közzétételekor megnyilatkoznia, valamilyen előrejelzés formájában.
Emberileg persze teljesen érthető Elon Musk kiborulása. Február elejére úgy nézett ki, hogy a Tesla a technológiai világ új koronázatlan királya. Megszűntek a korábbi gyártási problémák, beindult a kínai gyár, fél év alatt ötszörözött az árfolyam, ősrégi medvék dobták be közben a törülközőt és a fél világ Elon Musk lábai előtt hevert. Ez viszont egy olyan heroikus küzdelem eredménye volt Elon Musk részéről, amire kis híján ráment az ember maga.
Amikor jöhetett volna egy szusszanásnyi nagyon kiérdemelt pihenő, akkor pedig belebarmolt a képbe a világjárvány és a kaliforniai intézkedések. A Tesla nagyon sokat erősödött gyártásban és a mérlege minőségét tekintve az elmúlt negyedévekben, de még nem eleget ahhoz, hogy az Amazon módjára nézzen szembe a mostani kihívásokkal. Minden hét leállás az amerikai gyártásban csak rontja vissza a helyzetüket, ami mostanra kiverte a biztosítékot Elon Musknál. Ő persze már március végén is csak fogcsikorgatva volt hajlandó bezárni fremonti üzemét.
Az árfolyamalakulás oldaláról megvizsgálva a képet, a
következő két chartot láthatjuk 2019. október 1. és 2020. május 1. között napi
gyertyákkal, jöjjön először az Amazon:
Először is az Amazon idén eddig 24 százalékos pluszban van
úgy, hogy a Bezos által adott előrejelzésre reakcióként közel 8 százalékot
esett múlt pénteken. A kék téglalappal jelölt nyolc áprilisi kereskedési nap
során 26 százalékot szárnyalt a részvényárfolyam, ékes példájaként annak, hogy
a befektetők a FED sokadik feneketlen gazdaságmentő pénzpumpájának többlet
likviditásából mit vesznek meg igazán. A technológiai szektor nyerteseit
természetesen, akiknek a relatív pozícióit elementáris mértékben javítja a
járványügyi vészhelyzet…
A Tesla grafikonja sem néz ki rosszul az idei évben, még az
utolsó két nap méretes eső gyertyái ellenére sem:
Idén eddig 68 százalék plusz, persze ez főleg a február
elejéig tartó, shortosokat végleg kiirtó árfolyamrobbanásnak köszönhető. Külön
kis esettanulmányt érdemel a zöld téglalappal jelölt április 9-et, 13-at és
14-et magában foglaló három nap, amely a húsvéti ünnepeket ölelte körül. A FED
ugye április 9-én piacnyitás előtt jelentette be „Main Street” programját. A
Tesla grafikon kis zöld téglalapja által mutatott gyorstalpaló
esettanulmányocska neve az lehetne: „Hogyan kerül villámgyorsan a Wall Streetre
a FED által a reálgazdasági alanyoknak szánt pénzügyi mentőcsomag?” Tesla
részvény három kereskedési nap alatt: +29 százalék. Vissza is robbant ezáltal a
részvény árfolyama a szürke vonallal jelölt 675 dolláros buborékzóna határa
fölé.
Utólagosan persze könnyű okosnak lenni, ám nagyon egyszerűen fogalmazva az amerikai részvénypiac márciusi története úgy nézett ki, hogy
a koronavírustól sokkolódott intézményi befektetők felerősítve az őket lekövető algoritmikus kereskedőkkel folyamatosan adták a részvényeket.
A FED kamatcsökkentéseinek és párszáz milliárd dolláros csomagjainak a hatása csak percekre tudta az esést megállítani. Eljött aztán a március 23-i nap, amikor a végtelen pénzpumpát bejelentette a FED és ez markánsan megfordította a piac irányát. Az április 9-i bóvlikötvény vásárlásokat is magában foglaló Main Street mentőcsomag aztán olajat öntött a tűzre. Így történt, hogy egészen múlt szerdáig és csütörtökig a befektetői társadalom folytatta a technológiai részvényeket az egekbe lökő és februárban a koronavírus világjárvány által félbeszakított részvénypiaci partiját. Ahol persze most az algók felfelé erősítették a hatásokat. Nagyon sokan figyelték a fejüket csóválva a szárnyaló árfolyamokat a reálgazdaság romhalmazai közepette.
A piac úgy értékelte áprilisban a helyzetet, hogy a
koronavírus nagyon sok pénzt visz ugyan el, de a FED is képes nagyon sok pénzt
nyomtatni. Ezen mottó jegyében pedig széttépték a sérthetetlennek tűnő és a
vírus pénzrablása által érinthetetlennek tűnő papírokat.
A részvénypiaci parti ezen eksztázisba forduló pontján
érkezett meg egyszerre a realitás hangján Jeff Bezos és Elon Musk. Az utóbbi
években nem látott eseményként 24 órán belül a maguk módján mind a ketten arra
figyelmeztették a befektetőket, hogy szerintük túl magas az általuk vezetett
cégek részvényárfolyama. Ugyanis ők látják már azt, amit eddig a befektetők nem
igazán számszerűsítettek. Jeff Bezos és Elon Musk szinte egyszerre juttatta
kifejezésre azt, hogy a járványügyi válságkezelés közösségi távolságtartáson
alapuló elkövetkező hónapjai, negyedévei még az ő szuperhősnek értékelt
vállalataiknak is durva sok pénzébe fog kerülni. Az Amazon esetében ez a cég
történetének legnagyobb kihívása lesz, a Tesla esetében pedig a rideg valóság
visszataszíthatja a céget a túlélőüzemmód határára.
Ezért ülteti le a befektetőket Jeff Bezos, és ezért őrjöng Elon Musk.
Jónap Richárd,
a Concorde Csoporthoz tartozó Accorde Alapkezelő portfóliómenedzsere
A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tagjai, véleményük nem feltétlen tükrözi a Forbesét.
Kép: Twitter // Jeff Bezos