Tényleg csak átmeneti divat volt a metaverzum-sztori, ami most megy is a süllyesztőbe? Kutatások szerint nem ez a helyzet.
Az olyan 2021-es hype szavak, mint a kriptó, a FOMO, a Tesla és a metaverzum idén már kevésbé dominálták a közbeszédet. A befektetők fókusza érthető okokból a klasszikusabb fogalmak felé terelődött: az infláció, a kamatok, a háború és az energiaválság kerültek a figyelem középpontjába.
Bár 2022 a klasszikus befektetési eszközök piacán is nagyon nehéz év volt, a korábbi nagy kedvencek piacain még inkább: vesszőfutásukat jól mutatja az alábbi grafikon is, amin a Nasdaq index (USA tech cégek), a METV (Metaverzum ETF), a bitcoin és az ethereum idei teljesítménye látható, sorrendben: -27,49 százalék, -48,35 százalék, -61,32 százalék és -63.83 százalék.
A korábbi nagy slágertermékek tehát szenvednek, de adódik a kérdés, hogy mit jelent mindez a jövőre nézve? Tényleg csak egy átmeneti divat volt például a metaverzum-sztori, ami most megy is a süllyesztőbe? A McKinsey kutatásai szerint nem így tűnik.
Kriptó és NFT
A metaverzumot sokan egy az egyben a kriptóval és az NFT-vel azonosítják, ami bár nem felel meg a valóságnak, kétségtelenül van kapcsolat a jelenségek között, így érdemes ezt a szegmenst is szemügyre venni.
A kriptós befektetések 2022 első félévében 14,2 milliárd dollárra estek a 2021-es a 32,1 milliárd dolláros csúcsértékről. A második féléves számok várhatóan további csökkenést mutatnak majd a piaci környezet és a botrányok fényében (pl. FTX), bár ez még mindig bőven meghaladja a korábbi évek számait: 2019-ben 5,3 milliárd, 2020-ban 5,7 milliárd dollár volt ez az érték.
Az OpenSea, ami a világ legnagyobb NFT felülete (tőzsdéje), idén augusztus végén napi 5 millió dolláros forgalmat bonyolított, ami 99 százalékkal alacsonyabb, mint a május eleji, közel 406 millió dolláros csúcsérték. De a 2022 elejei átlagos forgalomhoz képest is 90 százalékos csökkenés látható az alábbi grafikonon, elérve a hype előtti 2021 eleji értéket.
A nagy tech cégek nem álltak le
Mindez azonban nem járt együtt a metaverzumtól való elfordulással. A nagy technológiai cégek, a kockázati tőke társaságok (VC), magántőkealapok (PE), startupok, illetve az ismert globális márkák továbbra is igyekeznek kihasználni a metaverzum lehetőségeit.
A fenti grafikonon látható, hogy a vállalatok, a kockázati- és magántőke alapok 110-125 milliárd dollárt fektettek a metaverzumba 2022 első öt hónapjában. Ez nagyjából a kétszerese a teljes 2021-es évben befektetett 57 milliárd dollárnak, és közel négyszerese a 2020-as 29 milliárdnak. (Nagy része egyébként a Microsoft által tervezett 69 milliárd dolláros felvásárlás, az Activision Blizzardot a metaverzum terjeszkedés miatt szeretnék akvirálni, de a szabályozói jóváhagyás még nem érkezett meg.)
A legnagyobb befektetők eddig is a nagy tech cégek voltak, érdeklődésük pedig nem úgy tűnik, hogy csökkent volna, minden gazdasági nehézség ellenére továbbra is jelentős beruházások várhatók a metaverzumba.
A McKinsey által több mint 3 400 fogyasztó és vezető bevonásával végzett felmérés szerint a metaverzum mai korai verzióját használó fogyasztók csaknem 60 százaléka izgatottan várja, hogy a mindennapi tevékenységében is aktívan ki tudja használni a technológiában rejlő lehetőségeket. Szerintük az emberek közötti kapcsolódás a legnagyobb mozgatórugó a technológia mögött, amit a digitális világok felfedezésének lehetősége követ.
Az üzleti vezetők mintegy 95 százaléka arra számít, hogy a metaverzum öt–tíz éven belül pozitív hatással lesz iparágára, 61 százalékuk pedig arra számít, hogy mérsékelten megváltoztatja iparáguk működését.
A metaverzum által leginkább érintett iparágak közé tartozik a kiskereskedelem, a média, a távközlés valamint az egészségügy, ezek az iparágak már most elindultak a metaverzum irányába.
Míg a metaverzum potenciális gazdasági értékére vonatkozó becslések nagyon eltérőek, a McKinsey számításai szerint 2030-ra akár 5 000 milliárd dolláros hatást is generálhat, amely a világ harmadik legnagyobb gazdaságának, Japán mai méretével egyenlő.
Szerintük ez lehet a legnagyobb növekedési lehetőség számos iparág számára a következő évtizedben, a metaverzum új üzleti modelleket, termékeket és szolgáltatásokat hoz létre, és növelheti az ügyfelek elkötelezettségét a B2C és B2B szegmensekben.
A tanácsadó cég úgy számol, hogy a metaverzum 2030-ra 2 000 és 2 600 milliárd dollár közötti piaci hatást gyakorolhat az e-kereskedelemre, 180-270 milliárd dollár hatást a virtuális akadémiai/tanulási piacra, 144-206 milliárdot a hirdetési piacra, és 108-125 milliárdot a játékpiacra. Ezek a hatások azonban nagyon eltérő módon nyilvánulhatnak meg az értékláncon keresztül.
A piaci szereplők költései és mozgásai alapján az látható, hogy bár az árak leestek és a buborékok kidurrantak, a metaverzumban rejlő piaci potenciál nem csökkent, és ennek megfelelően a befektetések sem álltak le.
Varga-Szilágyi Péter
privát bankár, Concorde Értékpapír Zrt.
A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tagjai, véleményük nem feltétlen tükrözi a Forbesét.