A Pfizer az egyik egyértelmű nyertese volt a covid időszaknak, és noha igyekeztek előre készülni a járvány végére, az árfolyam azt üzeni, a piac ezzel nem volt elégedett. Most új fejezet indulhat a cég életében.
„Nem az aranytojást vásároljuk meg, hanem egy ludat amelyik aranytojást tojik” – mondta Albert Bourla, a Pfizer vezérigazgatója 2023 tavaszán. Az aranytojást tojó, 43 milliárd dolláros lúd nem más, mint a Seagen amerikai vállalat, ami az élen jár az onkológiai gyógyszerek kutatásában és úttörő szerepet játszik a Pfizer új stratégiájában. Hónapokkal azután vagyunk, hogy Joe Biden amerikai elnök 2022 szeptemberében bejelentette, vége a pandémiának, még ha a koronavírussal nem is számoltunk le. A WHO ezzel jóval óvatosabb volt, csak a Seagen-üzlet zárása után nem sokkal, májusban jelentették be, hogy a világjárványnak vége. A bejelentéseket megszenvedte az addig szárnyaló árfolyam, ugyanakkor a nagy bevásárlás jelezte, a Pfizer is készült a rali végére.
Jó hírek, bizonytalan jövő
A Pfizer most kedden tette közzé harmadik negyedéves jelentését, és az eredményei megverték a már amúgy is alapvetően pozitív piaci várakozásokat. A bevétel az egy évvel ezelőttihez képest 31 százalékkal nőtt 17,7 milliárd dollárra, ami 3 milliárddal haladja meg az elemzők előzetes becslését, de a covid alatti csúcsévtől (lásd lejjebb) ez így is jócskán elmarad.
Kritikus pillanatban jött ez a Pfizer számára, de az oka továbbra sem feltétlen a legjobb hír a befektetők számára. A mostani növekedés egyik motorja a covid termékek eladása volt, éves alapon nagy volt itt a növekedés, ami csak első látásra tűnik pozitív fejleménynek. Ingatag bevételi forrása ez a Pfizernek, és bármikor visszaüthet a kereslet hirtelen visszaesése, ahogyan történt ez 2023-ban is, két év szárnyalás után.
A pandémia nagy nyertese
2020 november 9-én a Pfizer bejelentette, hogy a német Biontechhel közös fejlesztésű koronavírus-oltóanyaga 90 százalék feletti hatékonyságot ért el. A hír és az azutáni megrendelések az egekbe repítették a Pfizer bevételét, nyereségét, és így az árfolyamát is. Közel 60 cég dolgozott világszerte a covid elleni vakcinán, a Pfizer és az akkor még Karikó Katalin alelnökölte Biontech az egyik első volt a célvonalban, ráadásul nagyon hatékony szérumot raktak össze. Ennek meg is lett az eredménye.
2022-ben a vállalat bevétele a gyógyszergyártók közül elsőként lépte át a 100 milliárd dollárt.
2020-ban ez az érték még csupán 41,17 milliárd volt. A nettó nyereség hasonlóan alakult, a 2020-as 9,16 milliárd több mint háromszorosára 31,36 milliárd dollárra nőtt. Így cseppet sem váratlanul, a cég papírjai hatalmasat, nagyjából 70 százalékot emelkedtek a tőzsdén a járvány alatt. A történelmi csúcs 61,25 dollár volt, ezt a 2021-es év végén sikerült elérni.
A bevétel növekedése óriási volt, ám ez szinte teljesen a covidnak volt köszönhető. 2020-ról 21-re 39,4 milliárd dollárral nőtt, ebből 36,8 a vakcinák eladásából származott. Még inkább szembetűnő, ha megnézzük a 2 évvel ezelőtti 100 milliárdos rekorderedményt, aminek az 55 százaléka származott vagy a vakcinák, vagy a szájon át szedhető covid elleni gyógyszer értékesítéséből.
Összességében a covidból 2021 és 2022-ben a cég több mint 90 milliárd dolláros bevételre tett szert.
2023-ra azonban a helyzet megváltozott, az átoltottság megnőtt, a covid jelentősége visszaesett. Az új oltások száma jelenleg szinte a nullához konvergál, bár a WHO szerint az egész világon emelkedés várható a megbetegedések számában, a védekezés egyik fő pillére pedig továbbra is a vakcina (a másik a maszkviselés).
A járvány lecsengésével a Pfizer másik stratégiája a covid elleni tablettája volt, csakhogy a kereslet a cég covidhoz kapcsolódó termékei iránt drasztikusan visszaesett, tavaly év végén a társaság 90 százalékos csökkenéssel számolt az ezekből származó bevételeknél. A ma kiadott harmadik negyedévi jelentés alapján az igény bár időszakosan csak, de ezekre a termékekre nőtt. Ez elsősorban a már említett covid hullám miatt történhetett.
A trendet viszont jól mutatja, hogy az alacsony keresletre hivatkozva az egyik versenytárs, az AstraZeneca gyógyszeripari vállalat idén májusban megszüntette a vakcinája gyártását és kínálatát Európában.
A csökkenő kereslet a cég eredményein is látszik, a bevétele tavaly 41 százalékot, a nettó jövedelme még drasztikusabban, több mint 93 százalékot esett. Ennek hatására a részvényárfolyam zuhanni kezdett, 2022 decembere óta 45 százalékot esett a papír.
Nem csak a Pfizer járt így, a covid nagy nyertesei hasonlóan szenvednek az utóbbi időben. A vakcinájával szintén hamar elkészülő és nagyot kaszáló Moderna bevétele 64, a nyeresége pedig több mint 150 százalékkal csökkent tavaly, a részvényárfolyam pedig a földbe állt: a csúcson 479 dolláron forgó papír jelenleg 53 dolláros árfolyamon bukdácsol.
Új irány: a rákkal veszik fel a harcot
A hatalmas siker ellenére a Pfizer vezetése nem tett fel mindent a covidra, hamar felismerték a problémákat, illetve azt, hogy nem lesz mindig végtelen kereslet a covid elleni gyógyszereikre. Az azokból befolyó összegből hatalmas felvásárlásokat hajtott végre, 2021 óta összesen nagyjából 70 milliárd dollárnyi értékben. A legjelentősebb egyértelműen a már említett Seagen megvásárlása volt.
Ez még egy Pfizer méretű cégnél is kiemelkedő, a szektorban három éve nem volt ekkora mértékű felvásárlás.
A Seagen a rákkezelés innovatív módszereinek fejlesztésével foglalkozik, és a Pfizer becslései szerint csak 2030-ig 10 milliárd dollárnyi bevételre tehetnek szert a termékeivel. Szüksége is van az új irányokra ezen a területen a vállalatnak, ugyanis a legsikeresebb gyógyszerei közül kettőnek is lejár a szabadalma 2027-ben, mindkettő a rák elleni küzdelemben segít.
A cég nagyban fogad a szektor ezen részének a keresletére, már egy új kutatóegységet is létrehozott célzottan a rák elleni kutatásra. 2023-as jelentésében is kiemeli, a rák elleni gyógyszereket az egyik fő iránynak tartja a vezetés.
Az elhízás elleni küzdelemben egyelőre lemaradt a Pfizer
A covid lecsengésével egy újabb szegmens fut a gyógyszerpiacon, mégpedig a fogyást segítő gyógyszerek.
Ennek a trendnek a hatalmas nyertese a dán Novo Nordisk és az amerikai Eli Lilly, a két gyógyszeróriás pénzügyi teljesítménye és az árfolyama is szöges ellentétben áll a Pfizer vagy a Moderna teljesítményével. A kereslet olyan méreteket ölt, hogy a gyártók alig tudják kiszolgálni a keresletet, a piac mérete 2030-ra elérheti a 150 milliárd dollárt.
Ezt az üzleti lehetőséget azonban a Pfizer eddig sikertelenül próbálta meg meglovagolni. 2023-ban jelentették be, hogy tesztelnek a fenti kettő gyártóéhoz hasonló terméket, viszont az első fejlesztéseket még abban az évben leállították. Jelenleg is dolgoznak egy második verzión, ami az eddigi tesztek alapján akár sikersztori is lehet, viszont ennek a piacra kerülése még évekbe telhet, ha egyáltalán eljutnak odáig.
Már az aktivista befektetőknek is szemet szúrt az árfolyam
A Starboard Value aktivista befektetői hedge fund (fedezeti alap) 1 milliárd dollárnyi részesedést szerzett a vállalatban október elején, és vezérigazgatója, Jeffrey Smith már találkozott is Bourlával. Az ilyen alapok a rosszul menedzselt, alulteljesítő vállalatokban szereznek jelentős de kisebbségi részesedést, hogy aztán aktívan beleszóljanak azok irányításába. Smith szerint a rossz teljesítmény okai a rossz tőkeallokáció, a kutatási és fejlesztési kudarcok, az előrejelzési és a pénzügyi problémák. Egy hete egy New York-i konferecián már jóval kritikusabban beszélt a Pfizerről, ami jelzi, új idők jöhetnek a gyógyszergyártónál.
„A sikert a blockbuster gyógyszerek előállításában mérjük, a piac pedig a teljesítmény alapján ítél meg mindenkit. Az itteni teljesítmény pedig nem túl jó.”
A befektető már megkereste a gyógyszergyártó korábbi vezérigazgatóját és elnökét, Ian Readet, illetve Frank D’Ameliót, a vállalat egykori pénzügyi igazgatóját is, hogy támogassák a terveiket. A két ex vezető a legújabb fejlemények szerint kiáll a jelenlegi Pfizer-vezér mellett, bár azt elismerik, hogy a cég valóban alulteljesített az elmúlt időszakban.
A fordulópont az eredmények mélyrepülésében az idei második negyedévben következhetett be, az eladások éves alapon 3 százalékkal nőni tudtak. Ha kivesszük a számításból a covid termékeket, az éves növekedés 14 százalék volt. Mindezek mellett, a cég csökkenti a költségeit is, év végére 4 milliárd dollárt terveznek spórolni így. A papír magasabb osztalékot fizet, mint a szektor többi részvénye, a mélyrepülés alatt sok befektető kizárólag emiatt nem adta el a Pfizert. Amennyiben nőni tud a profitabilitás, és továbbra is magasabb marad az osztalék mint a szektor átlaga, az szintén felfelé hajthatja az árat. A cég eladósodottsága ellenben magas, a kötelezettségei elérik a 106 milliárd dollárt, a nettó adósság EBITDA-hoz viszonyított aránya (6,3) is rosszabb mint az a szektorban megszokott.
Az amerikai Forbes a költségcsökkentésre és az emelkedő bevételekre alapozva 34 dolláros célárfolyamot határozott meg, a hétfőn a papír 28,86 dolláron zárt, de a jó negyedéves eredmények miatt várhatóan ma jó napja lesz a Pfizernek a parketten.
Hosszútávon azonban a lényegi kérdés, hogy sikerül e javítani az eredményességen, helyesen döntött e a menedzsment a stratégia irányokkal, és tényleg aranytojásokon ülnek e.