Az ágazat költségei egy év alatt megduplázódtak, és amikor ezt be kellett építeni a termékek árába, az drámai mértékű fogyasztáscsökkenéssel járt. Most tovább emelkednek a tej-, sajt-, túrótermékek árai.
Mi történik? Egyes tejtermékek – főleg a tejek – egyik napról a másikra 150-200 forinttal drágultak bizonyos üzletekben. Volt, hogy a német import tej (3,5%-os) fele annyiba került, mint a magyar – írja az agrarszektor.hu. A portál szerint az elmúlt évek nehezek voltak a magyar tejágazat számára, egyik válságból a másikba esett át a szektor, ami mostanra felemésztette a feldolgozók tartalékait. De, hogy pontosan mi az oka a hirtelen áremelésnek, senki sem érti.
Hogy kezdődött? Koller Attila, a Tej Terméktanács társelnöke nemrégiben azt mondta a portálnak, hogy az ágazat költségei egy év alatt megduplázódtak, és amikor ezt be kellett építeni a termékek árába, az egy drámai mértékű fogyasztáscsökkenéssel járt. Azóta azonban eltelt egy év, és az áremelkedés szinte folyamatos, nem ritkák például a több ezer forintos magyar trapista sajt árak sem.
Mennyi az annyi? Ízelítőül, július végén a trappista sajt (amit Magyarországon gyártanak) az alábbi árakon érhető el a boltokban:
- az Auchanban 1990-2100 forint volt egy kilogramm,
- a Tescoban 2390 és 2850 forint között mozogtak az árak,
- míg a Sparban nagyjából ugyanazon az áron volt kapható trappista, mint a Tescóban.
A 2,8%-os hazai tej:
- az Auchanban 269 és 589 forint között volt elérhető,
- a Tescóban 269 és 549 forint között,
- a Sparban pedig szintén ezekkel az árakkal találkozhattunk.
A magyar félzsíros túró (250 grammos kiszerelésben):
- a Tescoban 680 és 940 forint között volt július végén,
- az Auchanban 398 forinttól 940 forintig mentek az árak,
- a Sparban pedig szintén ilyen árakkal találkozhattunk.
De miért? Raskó György agrárközgazdász a szakportálnak elmondta, hogy nem tudni, pontosan mi állhat a tejdrágulás hátterében. Ugyanakkor meg kell jegyezni, hogy a feldolgozók próbálták érvényesíteni a korábbi veszteségeik csökkentése céljából magas változási árat.
„De ez vissza fog ütni, mert azt látom, hogy teljesen megdöbbenti a vásárlókat ez az árszint. Tehát, hogy a fogyasztást visszaveti ez, az biztos. A feldolgozott termékek árszintje nem igazán változott, mert abban van import lehetőség, tehát simán lehet sajtot, egyéb habosított joghurtot, miegymást behozni. Ott a környező piaci beszerzési árak eléggé kontrollon tartják a hazait. A folyadéktejet viszont olyan messziről nem hozzák be, ott látszik egy áremelési törekvés”
– fogalmazott a szakértő.