A luxusóráknál van egy még nagyobb üzlet: a használt luxusórák adásvétele. A Rolex mellett több nagy márka is belépett erre a piacra, de a jövőben már nemcsak a fizikai térben hordhatunk majd egyedi vagy kisszériás darabokat.
Az elmúlt tíz évben már többször vizionálták az automata órák halálát. Miért venne valaki – akár tízszeres áron – egy régimódi ketyegőt akkor, amikor egy okosóra összehasonlíthatatlanul többet tud?
Ehhez képest az elmúlt 6-8 év gazdasági fellendülése és a pénzbőség olyan szinten megnövelte a keresletet a luxusórák iránt, hogy
egyes modellek esetén akár 5-10 éves várólista alakult ki.
Láttunk olyan modellt is, ahol már kívánságlistára sem lehetett feliratkozni, mondván öt éven belül biztos nem tudják szállítani az órát. Javasolták, hogy esetleg más országban is nézzen körül a kedves vevő, mert elképzelhető, hogy ott még van kvóta. Megoldás lehetett az is, ha az adott márkán belül más modellt választ az ember, mert azt elképzelhető, hogy hamarabb tudják szállítani. Mondjuk csak fél-egy évet kell rá várni.
Felpörgött a luxusórák másodpiaca
Ez a kvázi elérhetetlenség is hozzájárult ahhoz a trendhez, aminek következtében a használt órák piaca felrobbant, és a keresettebb modellek esetében a használt darabok akár két-háromszoros áron forogtak a másodpiacon a bolti árhoz képest. Ez a trend a Rolex több modelljénél is megfigyelhető volt.
Nézzünk pár példát a Rolex kínálatából. Az egyik legkeresettebb modell a Rolex Cosmograph Daytona, a legtöbb országban már a kívánságlistájára sem könnyű felkerülni.
Ennél a modellnél öt évnél is hosszabb a várólista. Nem meglepő, hogy
a közel 15 ezer dolláros (5,7 millió forint) bolti árhoz képest volt idő, amikor a másodpiacon akár 45 ezer dollár is elkértek, azaz háromszoros áron forgott a kiszemelt, újszerű full szett.
Ahogy az alábbi charton is látszik, habár a 2022-es turbulenciák ennek a modellnek az árát is befolyásolták, még most is jelentősen a bolti ár felett mozog a másodpiaci ára: 29-32 ezer dollárt (11-12,1 millió forintot) kell annak fizetnie annak, aki nem akar öt évnél is tovább várni erre a modellre.
Azt hitték vicc, aztán felrobbantotta a piacot
A cég GMT-Master II modelljei szintén hihetetlen népszerűségnek örvendenek, beszéljünk akár a Pepsi (piros-kék) vagy a Batman (kék-fekete) modellekről, melyek kétszínű lünettájukról kapták fantázianevüket.
Ezekhez érkezett az új modell, a Sprite, mely első körben csak egy áprilisi tréfának tűnt, azonban amikor megerősítették, hogy valóban gyártásba kerül, felrobbantotta a piacot.
A modell érdekessége – azon kívül, hogy zöld-fekete a lünetta – hogy a korona az óra jobb oldaláról a bal oldalára került, ezzel teljes egyediséget biztosítva a kínálaton belül. Persze nem kizárt, hogy ez az apróság sok balkezes vásárló kedvét hozta meg a modellhez, mégis nagyobb esélyt látok arra, hogy az egyediségből adódó hype hajtotta fel az árát: az 11 500 dolláros bolti árhoz képest 45 ezer dolláros másodpiaci áron startolt ez az óra.
Ha a kezdeti túlárazottságot kivesszük a modellből, akkor is látszik, hogy jelenleg is bőven a bolti ár kétszerese felett mozog a másodpiaci ár.
Nagyobb emelést is bírna, de a Rolex nem változtat
A Rolex az elmúlt években a kereslet robbanása és a másodpiaci árak elszabadulása ellenére sem változtatott kialakult szokásán, miszerint évente egyszer, általában 8-10 százalékot emel órái árán.
A megnövekedett keresletre egy óragyártó nem akar és nem is feltétlenül tud gyorsan reagálni, hiszen ezek kézzel készült darabok, így nem tud azonnal ennyi új órásmestert beállítani a gyártásba.
Ennek fényében többekben az a vélemény fogalmazódott meg, hogy a nagy óragyártók egy jelentős profitról mondanak le azáltal, hogy
a nem ritkán két-háromszoros áron köttetett üzletek profitja nem a cég, hanem a vásárló zsebében landol.
A használt luxus is nagy üzlet
Talán részben erre is válaszként jöhetett a hír december elején, miszerint a Rolex is elindítja saját hitelesített használt óra programját (certified pre-owned). A programban a három évnél régebbi, kereskedőtől vett Rolex órák vehetnek részt. Ezzel a lépéssel az újabb modellek szürke piacon történő értékesítését próbálják visszafogni.
A programban a használt óra vásárlásakor a vevő kap egy eredetiségigazolást (ilyen értékű óráknál ez elengedhetetlen) továbbá két év extra jótállást. A program 2023-ban indul és folyamatosan bővülhet ezen órák forgalmazói köre.
A luxusórák piacán nem egyedülálló lépés ez, hiszen az elmúlt 3-4 évben több nagy márka is belépett a használtórák piacára, de hasonló üzleti modell figyelhető meg például a luxusautók piacán is.
Metaluxus
A Rolex azonban nem csak a jelenre koncentrál, hiszen nemcsak az óraviselési vagy vásárlási szokásaink változnak az évekkel, de az egész világ is változik, digitalizálódik. A jelenlegi gazdasági kihívások biztos, hogy lassítják, de teljesen megállítani nem tudják a metaverzum kialakulását.
Hogy pontosan mire is fogjuk használni ezt a világot még senki sem tudja, azonban
az már tisztán látszik, hogy kimaradni senki sem szeretne.
Így látta ezt a Rolex is, amikor belépett erre a piacra. Még nem tudni, hogy virtuális szalonokat, értékesítési pontokat fognak létrehozni vagy az online értékesítést fogják erre a platformra terelni, de az már látszik, hogy a Rolex a jövőben is velünk lesz, mint márka.
Én az unokámnak fogom venni az első Rolexemet, de ő már lehet, hogy a metaverzumban fogja azt hordani.
Nagy Bertalan
privátbanki üzletfejlesztési vezető, Concorde Értékpapír Zrt.
A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tagjai, véleményük nem feltétlenül tükrözi a Forbesét.