Egyre távolodik a kínai elektromos autók 37%-os büntetővámjának elfogadása, mindössze 11 tagország támogatta a bevezetést. A németek a kínai bosszútól tartva egyelőre ellenzik.
Mi történt? Szinte biztos, hogy az Európai Bizottság meg fogja szavazni a kínai elektromos autókat érintő vámokat, de azok mértékén készek enyhíteni, mondta Valdis Dombrovskis, az EU kereskedelmi biztosa.
Kontextus. A tagállamoknak két fontos ügyet kell mérlegre tenniük: vagy az európai autóipart hozzák nehéz helyzetbe, vagy elérhetetlen távolságba kerülnek a kitűzött klímacélok. Jelen pillanatban úgy tűnik, hogy az év elején felvetett, akár 37,6 százalékos protekcionista vámok valószínűleg nem fognak megvalósulni. A tervet például ellenzi Németország is, ugyanis Kínában több német autógyárnak van érdekeltsége, és tartanak egy esetleges bosszútól. A júliusi ülésen mindössze 11 EU tag támogatta a vámokat, míg az elfogadáshoz a 27 tagországból 15 hozzájárulására van szükség, mégpedig úgy, hogy ezek lakossága lefedje az unió 65%-át.
Mi lesz? Valószínűleg a tervezettnél kisebb védővámról fognak megegyezni a felek, feltehetően a 37,6 százalék helyett egy 20 százalék körüli értékre fogják lealkudni.