Elon Musk a részvényfelosztás eszközéhez nyúl, hogy a kisbefektetők is könnyebben vásároljanak. Ettől valójában nem lesz olcsóbb a papír, csak kisebb címletekben is Tesla-tulajdonossá válhat bárki a tőzsdén. Az 5:1-es split augusztus 31-étől él.
A stock split, vagyis a részvények feldarabolása akkor szokott megtörténni, ha egy papír tartós emelkedés révén már túl drágává válik, és akár egyetlen részvény megvásárlása is komolyabb tőkét igényel. Ilyenkor felére, negyedére, ötödére vagy akár tizedére csökkentik egy részvény névértékét, és hirtelen az árfolyama is ennek megfelelően a töredékére esik.
A Tesla esetében most ötödölni fogják a részvényt, vagyis a mostanában jellemző 1500 dollár helyett nagyjából 300 dolláron lehet majd hozzájutni az augusztus 28-i tőzsdezárást követően – számolt be róla a Forbes.com. Elon Musk azzal érvelt, azt szeretné, ha a Tesla-dolgozók és a kisbefektetők is könnyebben vásárolhatnák a részvényeket. A két nappal ezelőtti bejelentés hírére egyébként nyomban meg is ugrott a Tesla árfolyama, az aznapi 1 százalékos esésben lévő jegyzés visszafordult, és végül 6 százalékos pluszban zárt.
Július 31-én az Apple is bejelentett egy 4:1-es splitet, a piac akkor is örült a hírnek (azóta 13 százalékot emelkedett az árfolyam), ugyanis ezek a lépések általában több új befektető bevonásával valóban többletforgalmat generálnak a tőzsdén. Különösen az olyan részvények esetében, ahol a befektetők erős érzelmi indíttatásból – a márka vonzerejéből és nem feltétlenül a fundamentumokból táplálkozóan – veszik a papírt.
Az ötödölés a gyakorlatban azt jelenti, hogy akiknek már most vannak Tesla-részvényei – vagy még augusztus 21-ig vásárolnak –, ők augusztus 28-án, a zárás után egy részvényükért cserébe még négyet fognak kapni. Augusztus 31-étől pedig már az új áron forognak majd a Tesla részvények a New York-i tőzsdén.
Venni vagy nem venni?
A Forbes.com elemzése szerint a split rövid távon szinte biztosan jót tesz a részvény árának, miközben az idei év is igen jónak mondható: év eleje óta augusztus 21-ig bezárólag közel 220 százalékot emelkedett az árfolyam. Peter Cohan részvényelemző – azzal a megjegyzéssel, hogy nem érdekelt a Teslában, neki személyesen nincs részvénye – azt mondja, több dolog szól amellett, hogy jó befektetés a Tesla, mint amennyi ellene.
Ezek közül megemlíti, hogy:
- Óriási kisbefektetői rajongótáborral rendelkezik. Bár több nagy intézményi befektető az elmúlt években kerülte a társaságot, mert nem látta a hosszú távú profitabilitás alapját, a Tesla az egyéni tőzsdézők körében elképesztően népszerű, az elmúlt 30 napban csak az Apple előzte meg.
- A márka szintén bődületesen erős és nagyon erős érzelmi kötődést vált ki a potenciális fogyasztókból.
- Hamarosan bekerülhet a S&P 500 tőzsdeindexbe, ami újabb befektetői pénzbeáramlást eredményezhet. Ehhez az kell, hogy négy egymást követő negyedévben profitról számoljon be.
- Terjeszkedik – új gyárakat épít Texasban és Németországban –, és nemsokára új autóval, a Cybertruck elektromos pickuppal jelentkezik.
Ami a mérleg másik oldalán van, az például az, hogy az autóipari átlagnál több minőségi probléma van a gyártásban, hogy a pénzügyi számai nagyban függnek attól, hogy éppen milyen adókönnyítéseket kap a szabályozóktól, illetve, hogy a szabad készpénzállománya meglehetősen ingatag.
Erre jön rá még, hogy sokak szerint már túlértékelt a társaság. A Wall Street Journal szerint augusztus 11-én nagyobb volt a Tesla kapitalizációja (többet ért a tőzsdén), mint a Toyota Motor és a Ford Motor együttvéve.