Ajándék, alapanyagok, karácsonyfadíszek, rokonok – ott spórolunk karácsonykor, ahol tudunk.
A felnőtt lakosság 18 százaléka egyáltalán nem fog költeni a karácsonyra – közölte a Forbes.hu-val reprezentatív kutatásának eredményét a Cofidis Hitel Monitor.
A Cofidis szerint
- ünnepi kiadásokra 100 000 forinttal tervez idén a legtöbb magyar,
- aki pedig ajándékot is vesz, 47 500 forintos keretben gondolkodik.
Spórolás
A tavalyi karácsonyhoz képest visszafognák költéseiket a magyarok, 35 százalékuk szeretné még kevesebből megúszni az év végét.
- A 2019-es 78 százalékról idén 58 százalékra csökkent azok száma, akik ajándékot vásárolnak, egyharmaduk pedig nem is tervez ezzel.
- Azok, akik szeretnék meglepni családjukat, barátaikat, átlagosan 47 500 forintos keretben gondolkodnak, míg 2021-ben ez az összeg átlagosan mintegy 35 800 forint volt.
Karácsonyfa
A magyarok kétharmada idén is állít karácsonyfát.
- Ahol lesz fa, ott az otthonok több mint felében már műfenyőt díszítenek.
- Vágott fenyőt a magyarok 30 százaléka vesz, 10 százaléka pedig földlabdás verziót választ.
- A fenyőre legtöbben 10 ezer forint körüli összeget szánnak, az ünnepi dekoráció másodlagos: a magyarok 73 százaléka idén egyáltalán nem költ erre.
Top ajándékok, webshopok
A kutatásból az is kiderül, hogy a november a karácsonyi ajándékvásárlás legfőbb szezonja. 50 százalék ekkor kezdi el megvenni a meglepetéseket, és jellemzően 4-6 embert terveznek megajándékozni. A slágertermékek között a top 3-ban továbbra is megtalálhatók az illatszerek, a ruhanemű és a könyv.
A tavalyi karácsonykor még szívesebben vásároltak a magyarok az üzletekben, mint az online térben. Idén viszont a felnőtt lakosság körében az ajándékot adók 55 százaléka előnyben részesíti a neten, webshopból való vásárlást.
Ünnepi fogás, rokonlátogatás
A magyarok 46 százaléka minél olcsóbb, kevésbé márkás alapanyagokból szeretné megfőzni a karácsonyi menüsort. Egyharmaduk ennek ellenére sem változtat a megszokott ünnepi menüjükön.
Idén várhatóan szűkebb körben telnek az ünnepek. Kevesebben indulnak rokonlátogatóba, a magyarok 39 százaléka látja csak úgy, hogy fogad majd vendégeket, 41 százalékuk pedig már októberben úgy gondolta, nem látogatja meg rokonait, ismerőseit. 2021-hez képest ez 14 százalékos emelkedés, ebben a Cofidis szerint az is szerepet játszhat, hogy aki vendégségbe megy, az ajándékot is vinne magával.
Módszertan
Az adatok a Cofidis Hitel Monitor kutatásából származnak, melyet az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. készít 500 fős mintán online adatfelvétellel évente négy alkalommal 2011 óta. Az adatok a 18-69 éves magyar internetező lakosságra reprezentatívak.