Egyre később szerezzük be az ajándékokat, cserébe több dolgot vásárolunk online, derül ki a PayPal reprezentatív kutatásából.
A felmérés alapján a magyar vásárlók nem igazán készülnek fel az ünnepekre. A válaszadók 83 százaléka tavaly már a karácsonyt megelőző négy hétben is vett valamit a fa alá, idén viszont ez az arány 64 százalékra csökkent. A tumultus ugyanakkor sokakat zavar:
a válaszadók 63 százaléka nem szereti a zsúfolt utakat és boltokat, 56 százalékuk pedig már találkozott udvariatlan emberekkel az ünnepi bevásárlás idején.
Megoldást jelenthet az online vásárlás, ami egyre népszerűbb, „tízből négyen” vesznek ajándékot az interneten, a válaszadók 69 százaléka pedig külföldről szerez be dolgokat, mert úgy látják, olcsóbb. Az online vásárlók közül 27 százalék vásárol a mobiljáról, ez 7 százalékpontos emelkedést jelent tavalyhoz képest.
És hogy mi mindent veszünk?
Tavaly a könyvek, a játékok és a ruhák voltak a legnépszerűbb ajándékok, átlagosan pedig 32 ezer forintot költöttünk. Az önzetlenségre sem lehet panasz, öt válaszadóból csak egy költ magára annyit, mint azokra, akiknek ajándékot vesz.
Az online felmérés 11 országban (Belgium, Csehország, Görögország, Magyarország, Izrael, Hollandia, Norvégia, Lengyelország, Oroszország, Dél-Afrika, Svédország) országonként 1000, összesen 11 017 felnőtt (18-65 éves) megkérdezésével készült.