A francia kormány ötezer termék árának befagyasztásával próbálja megtörni a boltok polcain is tapasztalható inflációs spirált és „kapzsiságinflációval” vádolja a multikat.
A Retaildetail kereskedelmi szakportál írt arról, hogy a francia gazdasági miniszter, Bruno Le Maire kiemelt politikai kérdésként kezeli az állandósult inflációt. Bár az élelmiszerinfláció lassult valamelyest augusztusban, a 11,1 százalékos drágulás még mindig jelentősen felülmúlja az átlagos inflációs rátát, ami 4,8 százalék volt éves szinten. Összehasonlításként: Magyarországon a legutóbbi, rendelkezésre álló inflációs adat a júliusi (az augusztusit ennek a hétnek a végén, szeptember 8-án teszi közzé a KSH), eszerint év/év 17,6 százalék volt az összesített, és 23,1 százalékos az élelmiszerinfláció.
Átgondolták
Franciaországban tehát a miénknél jóval kisebb élelmiszerdrágulásnál lépett a kormány, de az árstopos intézkedéseket első blikkre jobban átgondolták, mint az itthoni döntéshozók. Le Maire már korábban nyomás alá helyezte a szupermarketeket és az élelmiszergyártókat, hogy az alapanyagárak csökkenésével összhangban ők is mérsékeljék az alapvető élelmiszerek árát. Most ennél tovább ment és három strukturális intézkedésben is megegyezett a francia kormány az ágazati szereplőkkel.
- Szeptemberre hozzák előre az éves ártárgyalásokat a gyártók és a láncok között. Eddig december és március között kezdtek egyeztetni. A korábbi tárgyalásokat a szupermarketláncok kérték annak érdekében, hogy a csökkenő termelési költségeket minél gyorsabban át tudnák hárítani a fogyasztókra. Erre már januárban sor kerülhet.
- Ötezer termékre árstopot hirdettek. Ez a mennyiség egy átlagos szupermarket kínálatának körülbelül a negyede és ezeknek az árát maximum lefelé vihetik, emelni semmiképpen nem lehet. Eredetileg egyébként 1500 termékről volt szó az egyeztetések során, a vége ennek csaknem háromszorosa lett. Azt, hogy pontosan milyen termékek kerülnek az inflációálló kategóriába, a következő hetekben hozzák nyilvánosságra.
- A nagykereskedelmi árak csökkenését kötelező jelleggel és azonnal át kell vezetni az üzletekbe kerülő termékek áraira, így a kereskedelmi láncok nem fognak tudni profitálni abból, hogy késedelmesen csökkentik a fogyasztói árakat. Az árcsökkenés átvezetését a gazdasági tárca felügyelete alá tartozó Verseny-, Fogyasztóvédelmi és Csalás Elleni Főigazgatóság (DGCCRF) ellenőrzi majd.
Csörte a nagyokkal
A francia gazdasági miniszter néhány külföldi gyártót – PepsiCo, Nestlé, Unilever –meg is vádolt azzal, hogy nem veszik ki eléggé a részüket az infláció elleni harcból, de megemlítette azokat is, akik szerinte megfelelően jártak el ezen a fronton: például a Barilla tésztagyártó és az Avril olajgyártó. A hét elején Alexandre Bompard, a Carrefour, az egyik legnagyobb francia multi vezérigazgatója a Procter & Gamble-t, a Henkelt és az Unilevert kritizálta, amiért állítólag a fogyasztók kárára növelik árrésüket.
Érdekesség, hogy a szomszédos Belgiumban, ahol jóval borsosabbak az élelmiszerárak, mint Franciaországban, Le Maire kollégája, Pierre-Yves Dermagne is azzal fenyegetőzött, hogy nyilvánosságra hozzák azoknak a cégeknek a nevét, amelyek nem érvényesítik áraikban a csökkenő alapanyagköltségeket. Erre ugyan még nem történt meg, de a miniszter felkérte az árakat megfigyelő központot, hogy havonta kövesse nyomon a szupermarketek árait, és a rendellenes változásokat jelentse a belga versenyhatóságnak.