Egyre több utasbiztosítási konstrukciónak része a repüléssel kapcsolatos rendkívüli események – járat- és poggyászkésés, járattörlés – elleni védelem, de akad olyan szolgáltató, amely az esetlegesen megnövekvő reptéri parkolási költségekre is gondolt a termékfejlesztés során. A zömmel a prémium csomagokhoz tartozó kiegészítő biztosításoktól persze nem szabad milliós kártérítéseket várni.
(A szerző a BiztosDöntés.hu alapítója, pénzügyi szakértő. Korábbi írásai itt olvashatók.)
Az utasbiztosítási piacon is érezteti hatását a növekvő légi forgalom: egyre több csomagba illeszthető be a repüléssel kapcsolatos rendkívüli események elleni védelem, vagyis egyre szélesebb palettáról válogathatnak azok, akik járatkimaradásoktól, késésektől, esetleg a poggyászuk elkallódásától tartanak.
A magyarok közül is sokan készülnek külföldre
Az Insura.hu legfrissebb, májusban készült felmérése szerint idén nyáron az ügyfeleik 56 százaléka tervez külföldi utazást, többségük legalább egy hetes út keretében teszi majd ezt. A biztosításközvetítő társaság adatai szerint a külföldre utazók 59 százaléka legalább egy hetes úttal kalkulál, 19 százalékuk egy hosszabb és egy rövidebb utazást is beiktatna ebben az időszakban. 14 százalékos az aránya azoknak, akik többször mennének néhány napra, a fennmaradó 8 százalék pedig csak egy-egynapos kiruccanásokban gondolkodik.
Az Insuránál tavaly nyáron megkötött utasbiztosítások 26 százaléka horvátországi, 15 százaléka olaszországi, 9 százaléka pedig ausztriai utazásra szólt, vagyis az összes utazás nagyjából fele e három ország között oszlott meg. A lista következő országai Szlovénia (8), Görögország (5), valamint Románia (5 százalék) voltak. Ezekben az arányokban várhatóan idén sem lesz jelentős elmozdulás.
Az Insura adatai szerint a biztosított nyári utak hossza jellemzően 4-8 nap között mozog: az összes út 65 százaléka tartozik ebbe a körbe. Messze a leggyakoribb a 8 napos kiutazás, ami a hetes turnusokra jellemző 8 nap/7 éjszaka sémát követi.
Sokan tartanak a repüléssel összefüggő káreseményektől is
A felmérés válaszadóinak kétharmada minden külföldi utazására köt biztosítást. Az Insura.hu utasbiztosítási adatai szerint az első négy hónapban megkötött utasbiztosítások átlagdíja 11 700 forint volt, szemben a tavaly ilyenkor tapasztalt 10 900 forintos átlaggal. Várhatóan a nyári szezonban is 7-8 százalékkal kell majd többet fizetni ezért a szolgáltatásért tavalyhoz képest.
Figyelemre méltó azonban, hogy a repüléssel összefüggő rendkívüli események igen előkelő helyen szerepelnek a nyaralást tervezők aggodalmai között: a portál felmérésének adatai szerint a magyarok – nem meglepő módon – a hirtelen baleset vagy betegség bekövetkeztétől tartanak a legjobban (ezt a válaszadók 67 százaléka nevezte kiemelt kockázatnak), de a jármű útközben történő lerobbanását is 41 százaléknyian említették. Lopástól vagy rablástól a válaszadók negyede tart, ám ezután már a repülőgép lekésése vagy a járattörlés jön a sorban 18 százalékos, illetve a poggyász elvesztése 17 százalékos említési aránnyal.
Uniós jogszabály is védi az utazókat
Talán kevesen tudják, de az európai repterek, illetve az európai légitársaságok utasait egy 2004-es, uniós rendelet értelmében a biztosítási védelemtől függetlenül is kártérítés illeti meg jelentős járatkésések esetén. A jogszabály értelmében, ha a késés a két órát meghaladja, a légitársaság köteles ellátást biztosítani a várakozó utasoknak, három óra fölött pedig legalább 250 eurós kártérítést fizetni. A kártérítés mértéke az utazás hosszától függ: 1500 kilométer alt 250, 1500 és 3500 kilométer között 400 euró, 3500 kilométernél hosszabb út esetén pedig 600 eurós kártérítésre számíthatnak az érintett utasok. Kártérítési, illetve kompenzációs igénnyel akkor léphetnek fel az utasok, ha a késés valamelyik uniós reptéren következik be, a célállomás EU-s reptér, vagy az Európai Unió valamelyik tagállamában – illetve Norvégiában, Izlandon vagy Svájcban – bejegyzett légitársaság gépével repülnek az utasok.
Az uniós rendelet hatálya nem terjed ki a vis maiornak minősíthető esetekre – így például a sztrájkra és a szélsőséges időjárás okozta késésekre –, illetve akkor sem lehet kártérítésre számítani, ha a légitársaság az indulás előtt legalább két héttel tájékoztat az adott járat törléséről. Szintén megkerülhető a kártérítés, ha a légitársaság olyan alternatív útvonalat vagy járatot ajánl fel, ami nem okoz jelentős eltérést az eredeti menetrendhez képest. Éppen ezért a repülős utazásoknál is érdemes feltérképezni a biztosítók ajánlatait, hiszen azok olyan kockázatokra is kiterjednek, amelyekre az EU-s rendelet hatálya nem.
Kifizetődhet a prémium csomag felára
A biztosítótársaságok a legkülönbözőbb kockázatok ellen is védelmet nyújtanak a kifejezetten a repülőgépes utazásokhoz kifejlesztett konstrukcióikban, ám ezeket a szolgáltatásokat az alapszintű csomagok jellemzően nem tartalmazzák. A lefedett kockázati kör ugyanakkor igen széles: magába foglalhatja például a járat- és poggyászkésést, a gép lekésését, de akad példa a késésből eredő parkolási többletköltség megtérítésére is a biztosítóknál.
A koronavírus-járvány lecsengése óta folyamatosan emelkedő utasforgalom, illetve a repterek és a flották növekvő túlterheltsége miatt egyáltalán nem elvetemült ötlet olyan utasbiztosítási csomagot választani, amely fedezetet nyújt a repüléssel összefüggő káreseményekre is, még akkor is, ha ez nyilvánvalóan felárat jelent az alapszintű utasbiztosítási módozatokhoz képest. A biztosítók ajánlatai között a fedezetek körében nincsenek óriási különbségek, ám a szolgáltató kiválasztása előtt azt mindenképpen érdemes áttekinteni, hogy milyen káreseményekre mekkora kártérítés jár, illetve az sem mellékes, hogy mekkora az a késés, amely után már kártérítésre lehet számítani.
Az Allianz Biztosítónál az Arany vagy a Platina csomagot választó ügyfelek számíthatnak kártérítésre a járat vagy a feladott poggyász késése, illetve a járat törlése esetén
Az AXA prémium szintű, Excellence névre keresztelt csomagja legalább 6 órás késésnél ad kártérítést késés vagy törlés esetén, de tartalmaz a csomag poggyászkésedelem-biztosítást is.
A Colonnade Atlasz Direct utasbiztosításánál a megszokott elemeken túl a parkolási többletköltségre is térít a biztosító, a választott módozattól függően 10 ezer vagy 20 ezer forint összegben.
A Generali a Tengerpart Top és a Tengerpart Top Extra módozatnál nyújt fedezetet – a külföldi járatkéséseknél – a késésből adódó sürgősségi vásárlások térítésére, hazaérkezéskor pedig a közlekedési és többlet szállásköltségek fedezésére.
Az Erste a George nevű mobil platformján tette elérhetővé a járatkésésre szóló biztosítást, amelyet legkésőbb a járat indulása előtt hét nappal meg kell kötni. Az összesen legfeljebb 4 jegyre köthető biztosítás jegyenként 1999 forintba kerül, viszont már több mint 60 perces késénél is 16 ezer forintot térít repülőjegyenként.
Az Union Biztosítónál elérhető Repülő+ kiegészítő csomag védelmet nyújt az esetlegesen felmerülő kellemetlenségek (poggyászkésés, járatkésés és járattörlés, bőrönd sérülése, bőröndben szállított tárgy rongálódása) esetén. Ezen felül a Biztosító a 261/2004/EK rendelet szerinti kártérítési igényekkel kapcsolatos adminisztrációs költségeket 60 ezer forintig téríti, ha azok kiterjednek a járat három órát meghaladó késésére, törlésére, vagy a beszállás meghiúsulására.
Rekord a díjbevételnél
A koronavírus-járvány első két évében gyorsan mélypontra zuhant az utasbiztosításokból származó díjbevétel: a 2020-as, nem egészen 6,4 milliárdos volument egy évvel később alig nyolcmilliárdos követte. 2022-re viszont gyorsan magára talált a piac, és a szektorszintű díjbevételnél sikerült megközelíteni a járvány előtti szintet. Tavaly viszont már új rekord született a piacon, és 19,3 milliárdos díjbevételt sikerült elérni, amely igen látványos, 27 százalékos emelkedést tükrözött a megelőző évihez képest. Az idei első negyedév már jóval visszafogottabb mértékű, bő 3 százalékos, éves alapon számolt növekedést hozott, és 4,2 milliárd forinthoz közelítő bevételt értek el a biztosítók: ebből ugyanakkor messzemenő következtetést még nem lehet levonni, hiszen az utasbiztosítások szempontjából az év második fele inkább meghatározó. Az eddig megjelent kutatások tanúsága szerint az idén tovább emelkedhet a külföldre irányuló utazások száma, ami jót tehet az utasbiztosítási díjbevételnek, csakúgy, mint a tarifák várható emelkedése is: mindezek tükrében nem zárható ki, hogy 2024-ben újabb díjbevételi rekord jön a piacon.
Gergely Péter,
pénzügyi szakértő, BiztosDöntés.hu
A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tagjai, véleményük nem feltétlenül tükrözi a Forbesét.