Az év legcukibb Forbes magazinja

Az év legcukibb Forbes magazinja jelent meg decemberben, a címlaptól már önmagában elolvadok: Halász Judit és Bálint György közös képen. De a tartalomjegyzékben lévő felvétel az igazi kedvesség. A fotózáson […]

Bővebben

Kép: Sharon McCutcheon // Unsplash

Gazdasági válság ide vagy oda, nem javult a magyarok pénzügyi tudatossága

Nincsenek jó véleménnyel a szakemberek a magyarok pénzügyi tudatosságáról: úgy gondolják, kevés megtakarítási terméket ismerünk, és lényeges lenne már az oktatásban megalapozni ilyen irányú ismereteinket.

A Front Page Communications és a Kapolyi Ügyvédi iroda felmérést készített a hosszú távú megtakarításokról, de nem a lakosság, hanem pénzügyi szakemberek körében. A kutatás eredményei szerint jelenleg a szuperállampapír (MÁP+) és a tartós befektetési számla (TBSZ) ösztönzi leginkább a lakosságot távlatos gondolkodásra, a tőzsdei részvényvásárlást pedig a cégek eredménye, valamint állami ösztönzők segítenék a leginkább.

Az alacsony kamatok, bonyoult pénzügyi termékek időszakában elengedhetetlen, hogy alaposan átgondoljuk, hogyan szeretnénk megtakarítani. A magyarok pénzügyi tudatossága azonban nem mondható kiemelkedőnek nemzetközi összehasonlításban, és az sem jelenthető ki, hogy sokféle megtakarítási terméket ismernénk, derül ki a kutatásból.

A felmérés eredményei alapján a megkérdezettek különösen fontosnak tartják a pénzügyi oktatás erősítését: 5-ös skálán átlagosan 4,8-es értéket adtak ennek fontosságára.

A válaszadók nem gondolják, hogy a pénzügyi válságot követően a magyarok inkább gondolkodnának hosszú távon a pénzügyeikről, valamint azzal az állítással sem értenek egyet, miszerint az elmúlt 5 évben fokozódott volna a lakosság érdeklődése a tőzsdei részvények iránt.

A kutatás kitért arra is, hogy a pénzügyi szakemberek szerint mely tényezők és pénzügyi konstrukciók ösztönzik leginkább a hosszú távú megtakarításokat. A gazdasági tényezők közül a válaszadók főként az alacsony kamatszintet tartják ösztönzőnek, míg a BUX index és az ingatlanpiaci áremelkedés egyaránt közepes pontszámot kapott.

Kifejezetten kedvezőtlennek ítélték meg a szakemberek a befektetésekkel kapcsolatos szabályozások érthetőségét.

A hosszú távú megtakarításokat ösztönző konstrukciók és termékek közül az állampapírok és a TBSZ a dobogósok, közülük is kiemelkedett első helyezettként a Magyar Állampapír Plusz (azaz a Szuperállampapír). A nyugdíjhoz kapcsolható konstrukciók közül (Nyugdíj Előtakarékossági Számla, Nyugdíjpénztár) ugyanakkor egyik sem került be az élmezőnybe, és a lista hátsó felében végeztek az életbiztosítások és az egészségpénztárak.

A megtakarítási lehetőségek közül kiemelten vizsgálta a felmérés a tőzsdei befektetéseket. Az eredmények szerint a részvényvásárlás jelenlegi költségei nem segítik az ilyen típusú eszközökben történő hosszú távú megtakarításokat. Leginkább a tőzsdei cégek eredménye, az állami ösztönzők, valamint a vállalatok kommunikációja lehetnek e tekintetben a meghatározók (érdekesség, hogy a transzparencia viszont nem került a dobogósok közé).

A Front Page Communications egy független kommunikációs tanácsadócég, elsősorban stratégiai kommunikációs tanácsadásra fókuszál.

A kutatásban a piacot jól ismerő szakemberek vettek részt, összesen 32-en; több mint harmaduk nyilvános részvénykibocsátó vagy kibocsátást tervező személy. Az adatfelvétel egy online kérdőíven keresztül történt október 17. és november 5. között.

 

"Az üzlet üzleti része sosem érdekelt igazán"

Hugh Hefner, a Playboy magazin alapítója