Étrendkiegészítők, beautytermékek, milliós haknik. Rákapcsolt a hazai celebvilág a hírnév kamatoztatására. Idén is megnéztük, mit tud a legértékesebb magyar celebek élmezőnye.
Ki tudja (sok) pénzzé tenni sztárságát? Ez volt a múlt héten megjelent, tízéves jubileum alkalmával negyven főre bővített Forbes-listánk, A legértékesebb magyar celebek 2023 egyik fő kérdése. Nem mondunk újdonságot azzal, hogy az énmárka sikere pénzben is mérhető – és ezt kevesen tudják olyan jól demonstrálni, mint a celeblistánk élmezőnye.
Ugyan a lista összeállításakor a celebek pénzteremtő képességét a szakmai zsűri és a reprezentatív kutatás határozta meg, tavalyhoz hasonlóan a vállalkozási eredményeket is szemléztük. Mutatjuk, mit tudnak a hazai sztárvilág legsikeresebb üzletemberei.
A legértékesebb magyar celebek 2023-as, jubileumi negyvenfős listájáért kattints ide! >>
Majka rekordbevétel után dupla Budapest Parkra készül
Az elmúlt egy évben Majkának, 2023 legértékesebb magyar celebjének nem csak az énmárkáját sikerült csúcsra járatnia. Fő cége, a Dyma MM Kft. a tavaly decemberben zárult üzleti évében megdöntötte 2019-es rekordbevételét. Az ózdi rapper vállalata 384 millió forintot hozott a konyhára. Ez jelentős javulás a tavalyelőtti, 302 milliós évhez képest. Viszont az infláció, a költségek növekedése a televízió-műsorgyartással és előadóművészeti tevékenységgel foglalkozó Dymát is érinti. A 2021-es, 84 millió forintos profit az árbevétel növekedésének ellenére 78 millió forintra csökkent 2022-re.
Ennek elsődleges oka az anyagjellegű ráfordítások rohamos ugrása. Majkáék tavalyelőtt ezen a költségsoron 192 millió forintot fizettek, tavaly viszont már 276 milliót.
A költségek változása mellett ugyanakkor Majkának kevés oka van az aggodalomra. Az Optenen elérhető céginformációk szerint a Dyma egyetlen, százszázalékos tulajdonosaként az előző évhez hasonlóan idén áprilisban is 80 millió forintos osztalékot vett ki a vállalkozásból. Ehhez a tavalyi eredményen felül fennmaradó, közel kétmillió forintot a cég 16 milliós eredménytartalékából fizette.
A főműsoridős szereplések után járó TV2-gázsi mellett a rapper koncertjei is jól zenélnek. Tavaly október elejéig csaknem megállás nélkül haknizta végig az országot (a bulvárvilágot megrengető szakítás előtt még Curtisszel, aki idén kibővített listánk 34. helyezettje lett – a Blikk korábbi értesülései szerint 6,5 millióért léptek fel, nagyjából kétmilliós profittal), majd az ősz közepén bejelentett szünet után újult erővel tartotta swingkoncertjeit is – a Balaton Sound-, EFOTT-, Campus Fesztivál- és Fezen-fellépései mellett.
Az idei év nagy dobása azonban még hátravan. Szeptember 9-ére nagykoncertet jelentett be a Budapest Parkban, a telt ház után pedig még egy ráadást is meghirdetett.
Majka celeblistánkon pénzteremtő képesség kategóriában 8,83 pontot kapott, ami a hatodik legjobb érték. Ennek épp a Xixo örülhet, miután a rapper-műsorvezető is részt vett az aszpartámháborúban. Az NRC Marketingkutató Intézet országos reprezentatív felmérése alapján a 18-59 éves lakosság 31 százaléka fontolná meg az általa ajánlott termékek vagy szolgáltatások vásárlását. Ez javulás a tavalyi 28 százalékhoz képest, de az általunk vizsgált celebek közül huszonhárom sztártársa előzi ebben a statisztikában.
Sebestyén Balázs átlépte a félmilliárdos álomhatárt
A zsinórban másodszor ezüstérmes és friss Forbes-címlapos Sebestyén Balázs még Majkánál is nagyobbat tudott dobbantani az üzleti eredményességben. Cégétől, a Phova Kft.-től ugyan nem ismeretlen a kiemelkedő árbevétel – már 2019-ben is 459 millió forinttal zárta az üzleti évet –, idén szintén rekordot döntve, most először ugrotta meg a félmilliárd forintos határvonalat. A főtevékenységeként rádióműsor-szolgáltatással foglalkozó vállalat ráadásul tavalyi, 316 millió forintos bevételét duzzasztotta 503 millió forintra.
A csaknem 60 százalékos árbevétel-növekedés mellett ugyanakkor a nyereségesség nem tudott ilyen mértékben növekedni.
Majka vállalkozásának példáját követve az anyagjellegű ráfordításoknál látni nagyobb ugrást, 94 millió forintról 260 millióra növekedett a költségsor. Ezzel a tavalyi, 165 milliós nettó eredmény után idén 176 millióval zárja eredménykimutatását a Phova.
Ez azonban aligha okoz gondot az osztaléknál. Balázs, aki szintén százszázalékos tulajdonos, 170 milliós osztalékot vett ki a vállalkozásból. A szép summa itt már nem rekord: 2019-ben az akkori profitabilitás mellett 247 millió forintot fizetett ki.
A legértékesebb magyar celebek 2023-as, jubileumi negyvenfős listájáért kattints ide! >>
Eredményességét a szakmai zsűri pontszámai és az NRC reprezentatív kutatása által meghatározott pénzteremtő képessége is mutatja. Itt a műsorvezető kapta a legjobb, 9,49 pontos értékelést. Ezzel a legismertebb kategória elsősége mellett az üzleti potenciál szempontját is megnyerte. Az NRC kutatása szerint is az élmezőny tagja: a lakosság 39 százaléka fontolná meg, hogy megvásárolja az általa ajánlott termékeket.
Rúzsa Magdi százmilliós osztalékot vett ki vállalkozásából
„Nyáron volt olyan, hogy akár egy hétvégén két napot – persze nem teljeset, hanem úgy hat órát – voltam távol a gyerekektől, de ezt nehezen éltem meg fizikálisan és érzelmi szempontból is. Éppen ezért a szuperkoncert után számomra megint egy óriási szünet következik, csak a gyerekekkel leszek egészen a februári Arénáig” – így jelentette be tavaly októberben ideiglenes visszavonulását listánk bronzérmese, Rúzsa Magdi. A gyereknevelés melletti csökkenő munkatempót cége, a Plagiguel Művészeti Szolgáltató Kft. is már tavaly megérezte. A 192 millió forintos árbevétele 2022-ben 170 millióra, adózott eredménye 67 millió forintról pedig 48 milllióra csökkent.
Rúzsa ezt – a családalapítás szépségei mellett – szintén aligha vehette zokon, mivel a Plagiguel az évek alatt nagyobb, 2022 végére 55 millió forintos eredménytartalékot tudott termelni. A nyilvános beszámolói közzététel tavaly ugyan nem szólt osztalékfizetésről (erről 2022-ben a májusi beszámolói kötelezettség után döntöttek), az idei évben még május előtt határozott a cég:
idén 103 millió forintot vehetett fel az énekes mint a vállalkozás egyetlen tulajdonosa.
A Plagiguel fő bevételét vélhetően a fellépések hozzák – az idei évet például két Aréna-koncert is megdobhatja –, a hanglemezkészítéssel és kiadással foglalkozó vállalkozáshoz folyhatnak be a rádiós jogdíjak is. Ugyan Magdi a 2021-es Karma után tavaly stúdióalbumot nem jelentetett meg, kislemezei továbbra is jól futnak a frekvenciákon. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) 2023-as, 152 csatorna adatait feldolgozó kutatása szerint az énekes dalait 47 847-szer játszották, így csak a Wellhello és a Halott Pénz (35. hely) tudta megelőzni. (A legsikeresebb dalt listánk 13. helyezettje, a Valmar szállította.)
Érdekesség, hogy ezzel szemben egy szintén NMHH-s kutatás szerint a rádió mellett a Spotifyon még várat magára a csoda. A legnépszerűbb 20 hazai előadó listájára ugyanis itt nem fért fel, bár itt inkább a fiatalabb generáció arat. A listánkon szintén debütáló Azahriah 52 millió lejátszással veri kenterbe a többieket. De a Valmar, Dzsúdló illetve ByeAlex (25. hely) szintén visszatérő nevek.
Listánkon Rúzsa Magdi 8,23 pontot kapott pénzteremtő képességére, ezzel a kategória tizenegyedik helyezettje. Az általa ajánlott termékek kelendőségét mérő reprezentatív kutatásban épp egy hellyel hátrébb szerepel. A 18-59 éves lakosság 37 százaléka fontolná meg, hogy ajánlására vásárolna.
A Balaton után Ördög Nóra a nyugati celebek mintáját követi
Celeblistánk egyik legeredményesebb sztárja Ördög Nóra: az elmúlt tíz év kiadásairól nemhogy nem maradt le egyszer sem, még a hatodik hely alá sem adta a műsorvezető. Ördög az énmárkáját kiemelkedő módon konvertálja üzleti sikerré. A Voiceforce Kft.-ről, amit férjével, Nánási Pállal is vezet, két évvel ezelőtti címlapsztorinkban is mesélt. Ennek egyik fele akkor a Nekem a Balaton-os kiskereskedelmi tevékenységből, másik fele pedig a szponzorációkból származott.
A balatoni forgalom visszaesésével ez a fele-fele egyensúly ugyan némileg változhat (legutóbb a Partizán műsorában beszélt Nánási a régiót érintő gazdasági nehézségekről), az Ördög-Nánási páros továbbra is sikeres a kiskereskedelemben. Kenesei, akarattyai és füredi Nekem a Balaton boltjaikban a sütik és limonádék mellett ráadásul már saját márkás merchandise-t is forgalmaznak.
A 2021-es, 314 millió forintos árbevétel után azonban már itt látni a sztárok közül az első nagyobb visszaesést: 2022-ben 246 millióra csökkent a bevétel. Majka és Balázs cégével ellentétben azonban az anyagjellegű ráfordítások is csökkentek (vélhetően azért, mert a kevesebb eladott áru után kevesebb bekerülési értéket is kell elszámolni). Így a profit alig változott, közel 26 millióról majdnem 18 millióra csökkent.
Tavalyi üzleti tevékenységeihez képest viszont közel sem ez a fluktuáció a legizgalmasabb. A műsorvezető a nyugati piacokon mozgó celebek (Kylie Jenner, Selena Gomez, Kim Kardashian, Rihanna, Lady Gaga és még sorolhatnánk) népszerű mintáját követve saját szépségipari márkát hozott létre. A Helia-D-vel közös együttműködést, a Nora Beauty-t 2022 szeptemberében dobták piacra, és a Nekem-boltok mellett a Rossmann 60 üzletének polcain is megtalálhatók.
Az erre alapított közös vállalkozás, a Helia-D & Nóra Kft. annak ellenére nyitott 94 millió forintos árbevétellel és 18 milliós adózott eredménnyel, hogy tavaly még szinte alig, összesen négy hónapot volt a piacon a márka.
Ördög így már nem csak a beauty szponzorok malmára hajtja a vizet. Jól is teszi: az NRC kutatása szerint az emberek több mint egyharmada, 38 százaléka fontolná meg, hogy az általa ajánlott termékeket vegye – ezzel épp Rúzsa Magdit előzi.
Kasza Tibi tavaly már majdnem ötmilliárdot kaszált
Kasza Tibi ugyan idén tizenegy helyet hátracsúszva kiesett a 2023-as celeblista élbolyából – melynek okairól részletesen itt írunk –, cégének üzleti sikerét valójában nem előzi senki. A feleségével és testvérével közös cége, a Manker Beauty Kft. csomagküldő internetes kiskereskedelmi szereplőként forgalmazza a műsorveztő italporait és fogyitablettáit. Kiemelkedő bevételeiről már tavaly is írtunk.
Az akkor publikált, 2021-es éves beszámoló alapján közel kétmilliárd forintot könyvelhetett el a cég árbevételként – és a felesége, Kasza-Darai Andrea szépségápoló termékeit is forgalmazó vállalkozás ezt ráadásul bődületes nyereséggel termelte. A Manker Beauty 2021-ben 783 millió forint profitot hozott a konyhára, amiből 780-at fel is vettek a tulajdonosok. Kasza részesedése 51 százalék, így vélhetően ennek kicsivel több mint fele nála landolhatott.
A tavalyelőtti kiemelkedő profitabilitás után ráadásul Kaszáék nem lassítanak. Döbbenetes növekedési ütemmel tavaly már 4,68 milliárd forint volt a Manker Beauty árbevétele.
Ezzel a rohamtempóval az anyagjellegű költségek is felkapaszkodtak, de Kasza tudja tartani a nyereségességet. A rekordbevétel mellett a Manker Beauty tavalyi profitja már 1,3 milliárd forint volt. Érdekesség, hogy ezt most kivételesen nem fizették ki osztalékként a tulajdonosok. A taggyűlés határozata szerint az összeg teljes egészében a cégben marad.
A legértékesebb magyar celebek 2023-as, jubileumi negyvenfős listájáért kattints ide! >>
A kivételes pénzügyi fegyelemnek több oka is lehet. Tavaly júniusban a Manker Beauty Kft. ellen vizsgálatot indított a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), mivel az vélhetően megtévesztően népszerűsítette a termékeit. Egy-egy terméknél a Manker webshop és Kasza posztjai is jogsértő módon sugallhatták a termékekről, hogy azok alkalmasak lehetnek betegségek megelőzésére, kezelésére vagy gyógyítására.
A Forbes.hu megkeresésére a GVH közölte: az ügy jelenleg is vizsgálat alatt áll.
Kaszáék az eredményképzéssel akár egy büntetésre is számíthatnak. Bár hagyományosan az ilyen várható tételekre céltartalékot szoktak képezni a vállalatok – így teljesen lehetséges, hogy csak a növekedési ambíciók tőkefinanszírozásáról szól a tavalyival ellentétes fegyelmezett osztalékpolitika.
A borítókép illusztráció, balról jobbra: Sebestyén Balázs, Rúzsa Magdi és Majka. Fotók: Forbes/Belicza László Gábor; MTI/Krizsán Csaba, MTI/Czeglédi Zsolt
Kapcsolódó: